Hallo allemaal, ik wil je bedanken voor je hulp
Ik vereenvoudig de vraag zoveel mogelijk in een basisgeval. Ik heb een probleem met een vrij eenvoudige statische studie, een stalen staaf (of balk) (AISI 1020) die aan een van de uiteinden is bevestigd en waarvan de bovenzijde wordt onderworpen aan een kracht (buiging) van bijvoorbeeld 2500 N.
Wanneer ik de simulatie uitvoer, zonder een temperatuurconditie in te stellen (standaard omgevingstemperatuur), is de verdeling van de beperkingen logisch. Maar als ik meer dan de vorige voorwaarden optel, een temperatuurcondiiton (ik zet een temperatuur op de hele balk) vrij hoog (tussen 150 en 200 °C) wordt de verdeling van de spanningen onlogisch, ik heb te hoge Von Miises-spanningen die meer dan 500 MPa bedragen. Dit resultaat is fysisch onjuist, het is waar dat de eigenschappen van staal verslechteren met de stijging van de temperatuur, maar zo'n verhoogde spanning: het lijkt mij helemaal niet coherent...
Bedankt voor je hulp
Ibrahim
probleme.png
Ik weet dat elastische limieten afnemen met de temperatuur, er zijn normen die waarden geven bij verschillende temperaturen.
Mijn probleem zit hem echter niet in de elastische limiet, maar in de verdeling van de spanningen zelf tussen een temperatuur van 20 ° en 200 ° C nemen de spanningen in de straal 10 keer meer toe. Dit is niet normaal
Blijkbaar evolueert de module van Young ook
Inderdaad, de modulus van Young neemt af met de temperatuur, tussen 20 °C en 200 °C varieert het van 210 tot 180 GPa voor conventionele staalsoorten. Maar dit rechtvaardigt de aanzienlijke beperkingen niet, zelfs toen ik de goede mechanische eigenschappen bij 200°C introduceerde, veranderde het helaas niet veel ...
Hallo allemaal
Het is me gelukt om mijn probleem op te lossen, om een statische studie bij hoge temperatuur te doen op SolidWorks, het is niet verstandig om de temperatuur als randvoorwaarde in de statische studie te zetten, je moet eerst een thermische studie uitvoeren, dan teruggaan naar de statische studie en de thermische resultaten importeren door de andere voorwaarden op de bewegingen en belastingen toe te voegen.
Ps: om de resultaten van de thermische studie te importeren moet je naar
Externe belastingsadviseur => Thermische effecten controleer vervolgens de temperatuur van een thermische studie
Voer de berekening uit
A++
4 likes