Hallo
Ik bestudeer een lageropstelling, met een roterende last aan de rechterkant, en ik vraag me af hoe ik het linker lager in vertaling kan stoppen.
En hoe pas je het spel aan?
Afbeelding weergeven
Hallo
Ik bestudeer een lageropstelling, met een roterende last aan de rechterkant, en ik vraag me af hoe ik het linker lager in vertaling kan stoppen.
En hoe pas je het spel aan?
Afbeelding weergeven
Omcirkeld in blauw
Hallo
We zien de rest van je ontwerp niet, maar ik zou de diameter van de as naar links verkleinen (op 80% van de zichtbare lengte) om je 2 taps toelopende lagers te kunnen aandraaien met een Nylstop gekerfde moer. Je lager aan de linkerkant zal dus een kleinere binnendiameter hebben .
Ja, of andersom: maak de schouder aan de linkerkant door de diameter plaatselijk te vergroten en vervang de rechterschouder door een moer. Maar we zouden inderdaad wat meer details moeten hebben over de delen eromheen.
Overigens moet je ook een moer op de boring voorzien want de buitenringen zijn ook niet geblokkeerd en dus zal de stop in vertaling op de as niets veranderen.
Of, een heel eenvoudige oplossing, een eenvoudige borgringen (of elastische ring voor puristen). Het hangt af van de belasting en de toegestane speling.
Denk ook aan één ding: hoe ga je al deze mensen in elkaar zetten (in welke volgorde) en wat wordt de toegankelijkheid om de moer aan te draaien of de borgen te monteren. Anders kan het heel goed zijn dat je moeite hebt met bewerken (of er veel over hoort van degene die het gaat doen...) of dat je een speciaal gereedschap moet ontwerpen en vervaardigen!
@Chamade, een borgring voor conische rollen? Het lijkt mij dat ze op zijn minst beperkt moeten worden, toch? :)
Voor mij is de montage niet goed, de richting van de kracht die op het middelste lager wordt uitgeoefend is niet goed.
Dit is het type montage dat nodig is:
@Benoit, ja een moer heeft de voorkeur, maar let op de toleranties en als de axiale belasting niet te hoog is, kan deze passeren. Bij de moer daarentegen moet je oppassen dat je de lagers niet te veel belast, anders blokkeer je alles.
De montage is in ieder geval niet eenvoudig. 3 lagers op dezelfde as, deze kan hyperstatisch zijn en problemen veroorzaken.
Ik zou zelfs zeggen Chamade, verwijder het kogellager en vervang het door het kegelrollager aan de linkerkant, zoals voorgesteld door Freeman. Maar aangezien we geen gegevens over de applicatie hebben, beantwoorden we de vraag of de vertaling moet stoppen. :)
Ik doe veel bewerkingen zoals ik in de afbeelding heb voorgesteld.
En dit is de montage die wordt gedaan op motorfietsvorken.