Assemblage ontwerp Catia V5 Cirkelvormige herhaling van een subassemblage rond een rotatie-as

Hallo vrienden: 

Ik probeer een subassemblage (raadpleeg de bijgevoegde afbeelding) te herhalen rond een motoras, om mijn subassemblage nog 3 keer te bevestigen

op zijn plaats (groene verbinding _ zie foto) 

Ik heb het een eerste keer geprobeerd met het kompas tijdens het selecteren van de subassemblage, maar de rotatie was verkeerd, het werd gedaan vanaf de basis van de subassemblage en niet vanuit de rotatie-as (zie rode opmerking op de foto). Ik vind dit normaal omdat ik de as niet kon selecteren waaromheen de subset zou moeten draaien. 

Kunt u mij vertellen hoe ik de gewenste subassemblage op de juiste manier kan uitvoeren? 

Hartelijk dank voor uw hulp,

Oprecht

Manel

catia.jpg

Hallo

Als de vorm je niet toestaat om een as te detecteren, staat niets je in de weg om deze te maken (een rechte lijn doet het heel goed).

Een andere praktische oplossing als je een cirkelvormige repeater in je groene kamer hebt, is het hergebruik van een patrooncontrole.

Hallo;  

Dank u voor uw antwoord.

Ik heb de eerste oplossing geprobeerd, maar het werkte niet, hoogstwaarschijnlijk omdat ik niet begreep hoe ik zowel de rotatie-as als de subset moest selecteren die wilde roteren. 

Het groene stuk staat vast. Ik mag het niet dupliceren, noch uitvoeren.

In het begin heb ik een as gemaakt op de as van de bewegingsoverbrenging of motoras (zie afbeelding) 

Ik heb de as geselecteerd die met de subset is gemaakt en geroteerd met behulp van het kompas.

Ik ontdekte dat het de motor is met de subassemblage die (beiden) liep, wat niet het doel is.

Vervolgens heb ik een rotatie-as gemaakt in de groene kamer. Ik herhaalde hetzelfde, deze keer waren het het groene deel en de subset die draaiden, wat ook niet het doel is.

Kunt u mij alstublieft vertellen hoe ik de rotatie-as moet gebruiken, met de subset en het kompas om de subset gewoon rond de as te draaien? 

Nogmaals bedankt voor je tijd en hulp.

Oprecht

Manel

a3.jpg

Als je om een as wilt draaien moet de passer in beide exemplaren op deze as staan, dit is niet het geval.

maar misschien begrijp ik niet wat je probeert te doen, het is je waarschijnlijk duidelijk , maar als je alles hebt verborgen wat niet nuttig is en je hebt laten zien hoe je montagebeperkingen zijn, is het misschien + voor mij

Edit : in mijn voorbeeld is het Part1 vast, het Part2 beperkt, het Part3 (kopieer/plak het Part1 op zijn plaats).

Ik zorg ervoor dat er niets wordt geselecteerd, ik neem het kompas bij zijn rode vierkant, ik nader de as als hij erop is uitgelijnd, ik laat hem los.

Ik selecteer vervolgens de Part2 en klik vervolgens met de rechtermuisknop op het kompas Bewerken na het volgen van de as van het kompas samenvallen met de getekende as, voer ik de waarde in en roteer.

Bedankt! Het is me gelukt om mijn subset correct uit te voeren. Ik heb deze keer het kompas op de as gezet en de rest van de procedure gevolgd zoals je me vertelde.

In het bijgevoegde diagram zijn de beperkingen van de te roteren subset . Ik ga de beperkingen van het groene stuk toevoegen.

Fijne dag 

Met vriendelijke groet

Manel

a7.jpg

Bijgevoegd zijn de beperkingen van het groene en gele deel, deze twee worden verondersteld te zijn opgelost.

a8.jpg

Opmerking: Voordat u de subset (gekopieerd van het origineel) roteert,  hoeft u alleen maar de beperkingen van de laatste te verwijderen voordat u gaat roteren; Zo niet, dan volgt het de betekenis van zijn (vader of oorspronkelijke deelverzameling).

Als ik naar je screenshots kijk, is niet alles beperkt (16 beperkingen voor ten minste 15 componenten, idealiter zouden er 45 moeten zijn, of zelfs één minder per stuk omwenteling zoals de schroeven als de oriëntatie van de kop er niet toe doet). Je hebt de positie van je assemblage in de ruimte niet onder de knie.

Als je in positie ontwerpt, maakt het niet uit, maar als je onderdelen ontwerpt die uiteindelijk in andere assemblages in andere assemblages in andere posities moeten worden geïmplementeerd, is het efficiënter om deze positie in de ruimte te beheersen vanuit het ontwerp van het onderdeel of de subassemblage.

Voor een schroef is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat de steunen onder de kop samenvallen met het vlak XY en dat de rotatie-as van de schroef samenvalt met de Z-as van het onderdeel (de kop in + Z, het lichaam gefilterd in -Z)

En al onze schroeven zijn zo, waardoor we in een assemblage niet de geometrie van de schroef kunnen selecteren (deze kan in de loop van de tijd veranderen als een specifieke schroef) maar om de Z-as en het XY-vlak te selecteren, ze zullen nooit worden gewijzigd of verwijderd, dus de assemblagebeperkingen zullen in de loop van de tijd stabiel zijn, als we op de geometrie vertrouwen, is er een hoog risico verlies van referentie na een wijziging (bijv. een schroefgat waarop we hebben gecentreerd en dat verandert in een langwerpig gat om de montage te vergemakkelijken, zal de concentriciteit niet leuk vinden.

Om de positie in de ruimte te beheersen, moet de eerste beperking een fixiteit zijn (uit gewoonte bevestig ik het deel dat als ondersteuning dient, dan achtereenvolgens de volgende in de volgorde van montage) altijd van het onderdeel dat op het deel dat positioneert moet worden geplaatst.

CATIA geeft niet de oorsprong van de assemblage weer zoals je dat in een CATPart kunt hebben (drie vlakken of het absolute coördinatensysteem).

Wanneer je het eerste onderdeel importeert, weet je niet echt waar de oorsprong van de assemblage ligt, afhankelijk van of het in de ruimte is ontworpen of op zijn oorsprong is opgeslagen.

Een truc is om eerst een lege CATPart te importeren die je repareert, en vervolgens het ondersteunende deel dat je naar behoefte beperkt op het lege deel.

Als u klaar bent, worden het lege deel en alle beperkingen verwijderd en vervolgens wordt het onderdeel (ondersteuning) gerepareerd.

Vervolgens beperken we de volgende in de volgorde van montage (BestPractice tjrs van het onderdeel dat moet worden gepositioneerd op het onderdeel dat positioneert).

De leesbaarheid van de beperkingen in CATIA is standaard niet de meest betekenisvolle en kan snel onoverzichtelijk worden.

Aarzel niet om de volgorde te wijzigen of de beperkingen te groeperen

Op uw exemplaar a8.jpg

De buis- en fittingonderdelen worden effectief bevestigd in de subassemblage (Product1).

Maar als uw subassemblage (Product1) zelf niet vast of beperkt is aan de kopassemblage (Pompassemblage), is er geen garantie dat de assemblage (onderdelen + slang) op zijn plaats blijft als u de geometrie van een van deze twee onderdelen gebruikt om andere te positioneren. 

Heel erg bedankt voor deze uitleg en de tijd die je hebt genomen om mijn aandacht te trekken

over de beheersing van beperkingen in de ruimte.

Ik heb al mijn subassemblages al gerepareerd, zoals je me vertelde.

Ik had veel last van het probleem: na de assemblage van een subassemblage X te hebben gedaan, vernietigt de geringste interventie op een subassemblage Y die aan X is gekoppeld, de assemblage van X en doe ik het werk opnieuw enz....

Nu begrijp ik waarom.

Ik ga de andere beperkingen bekijken, kijken wat er ontbreekt.

Een vraag alstublieft: Kan ik een onderdeel repareren dat zou moeten draaien? 

ZOALS de as van de motor bijvoorbeeld.

Bij voorbaat dank

a10.jpg

Ik zou ja zeggen als, tijdens de montage het niet nodig is om het te draaien .

Om de as te kunnen gebruiken en er indien nodig in een kopassemblage een hoekspanning aan toe te kennen, is het voldoende om de subassemblage te verzachten. (het typische voorbeeld en de staaf van een cilinder standaard is er weinig kans dat de staafslag overeenkomt met de behoefte wanneer de cilinder is geïmporteerd , het is voldoende om de cilinder subassemblage te verzachten om de stang en zijn gaffel bij de kopassemblage te kunnen belasten, onafhankelijk van de oorspronkelijke beperkingen van de subassemblage). 

Bewerken: 

Oké, heel erg bedankt!