Hulp bij het importeren van grote STEP-bestanden van SolidWorks

Hallo allemaal :hugs:,

Grote STEP-bestanden, meestal 300 MB of meer, moeten worden geïmporteerd in SolidWorks voor een project waaraan ik werk, maar ik heb problemen met stabiliteit en prestaties. Ik kan de bestanden met succes importeren, maar het proces is erg traag en het programma crasht af en toe. De bestanden worden gemaakt door een ander CAD-programma. Zelfs eenvoudige taken zoals roteren, zoomen en het aanpassen van het model worden na het importeren extreem traag.

Ik heb geprobeerd het STEP-bestand te verkleinen om het eenvoudiger te maken, maar hierdoor gaan belangrijke elementen voor mijn taak verloren. Ik heb ook geprobeerd de instellingen van SolidWorks aan te passen (zoals het uitschakelen van zinloze add-ons en sleutelen aan de prestatie-instellingen), maar ik merk nog steeds geen merkbare prestatieverbeteringen. Ik vermoed dat het een hardwarebeperking is, omdat ik op dit moment een high-spec systeem gebruik met een snelle processor, 64 GB RAM en een GPU van het hoogste niveau.

Heeft iemand anders dergelijke problemen ondervonden bij het importeren van grote STEP-bestanden? Bestaan er bepaalde methoden of configuraties in SolidWorks of externe programma's die kunnen helpen bij het stroomlijnen van de procedure voor het importeren van bestanden zonder de specifieke kenmerken op te offeren? :thinking:

Zijn er ook voorgestelde procedures of best practices voor het omgaan met grote SolidWorks-bestanden? Elk advies of ideeën over hoe de procedure te versnellen en de cognos-effectiviteit van mijn werk te verbeteren, wordt zeer op prijs gesteld.

Bij voorbaat dank voor uw hulp en steun.

Hallo
Ja, het importeren van grote STEP-bestanden is soms ingewikkeld of zelfs onmogelijk.
Het typische voorbeeld zijn de bom-bestanden van bijvoorbeeld Teckla, die een ramp zijn om te exploiteren in Solidworks.
Als bewijs heeft Dassault via zijn 3Dexperience DELMIA Plant Layout Designer ontwikkeld om dit probleem op te lossen (evenals dat van de import van puntenwolk en grote implementatie (of allemaal tegelijkertijd).
Daarna, zoals uitgelegd in andere berichten, is dit op papier, nog niet getest van mijn kant.
Hier is een link naar een ander onderwerp waar ik erover praat:

Tijdens de presentatiedemo die ik bijwoonde, voerden ze een substantiële import van het framework uit (in een paar seconden versus solidworks waar het meer dan een dag kan duren voor een resultaat dat meer dan onzeker is in termen van bruikbaarheid.

Aan de andere kant heeft dit natuurlijk kosten die niet zijn inbegrepen in de SW-versie (extra rol in 3D-ervaring) voor een prijs die niet voor mij is geëvalueerd

1 like

Mijn methode voor het importeren van grote STEP-bestanden (of andere formaten):

1. Identificeer de software achter het te importeren formaat: Bewerk het te importeren bestand met kladblok+...
    image
    Als de Step is gemaakt met Solidworks: vraag of het niet mogelijk is om ons de assemblages in native formaat te sturen.

2. Werk altijd op een lokale schijf.

3. Sluit alle geopende software en maak Windows en Solidworks Temporary Devices leeg (met " Clean Up " van Windows en Solidworks RX).

4. Open Solidworks en gebruik uw eigen browser om het STEP-bestand te openen (sleep het bestand niet vanuit het Windows-browservenster).

5. Toen het importeren begon, ga een koffie voor me halen... en wacht.

6. Ervan uitgaande dat Solidworks erin slaagt het bestand te openen, sla het dan op als *.sldprt / *.sldasm (nog steeds lokaal)

7. Als het te importeren bestand een assembly is:
    Vergrendel de positie van alle componenten (Constraints) en vervolgens probeer ik de bouten of de naam van de kleine overbodige componenten te identificeren om ze te verwijderen (via de zoekfilter van de featuremanager).
    Ik gebruik de functie " Selecteren uit Solidworks " om verborgen/verwijderde componenten te selecteren om ze volledig te wissen.

image

image

1. Ik spaar weer.

2. Ik sluit Solidworks, maak alle tijdelijke bestanden weer leeg (zie stap nr. 3)

3. Ik open het bestand dat is geconverteerd naar *.sld...

4. Ik begin weer aan stap 7

5. Als dat zo is, afhankelijk van het bestemmingsgebruik van het geïmporteerde bestand, laat ik het ofwel als een assembly staan en gebruik ik Pack&Go om het naar onze server te sturen, ofwel sla ik het op als *.sldprt (zelfs als het een assembly is) op de server.

6. Als het *.sldprt bestand goed reageert op de conversie, probeer ik het op te slaan als *. Parasolid om automatisch het maximale aantal componenten te combineren (dit maakt het ook mogelijk om een groot aantal oppervlakken om te zetten in Solids/Bodies).

Maar zelfs dit is niet onfeilbaar...

1 like

Aan mijn kant gaan alle STEP-importbestanden van meer dan 180M door een andere CAD-software die ze zonder problemen opent.
Ik exporteer het in .xt. Dit levert veel minder problemen op bij het importeren naar SW
Als het bestand echt groot is, maak ik een tekening, die ik opsla in .dwg of .dxf die ik op SW open en ik doe het met de schetsen.

Ik stopte met het lastigvallen van lange procedures en waar SW om de andere keer crasht.

1 like

Heb je al gekeken naar de 3D Interconnect-optie?
Ofwel door het te activeren of door het te deactiveren

Maar 300 MB is enorm.
Het is misschien verstandiger om het te verbouwen om een vereenvoudigd bestand te hebben (met alleen de gegevens die je echt nodig hebt)
Het is een tijdsinvestering die zich snel terugverdient.

1 like