Een laag toewijzen aan een onderdeel in een tekening

Hoi allemaal!

SOLIDWORKS-versie: 2022 SP05

Ik merk dat ik weer eens te maken heb met een eigenaardigheid van SOLIDWORKS...
Ik zit in een tekening
Ik voeg een weergave van een assemblage in
Ik maak een rasplaag om ze te onderscheiden van de rest
Ik kan alle objecten in deze laag plaatsen... behalve degene die ik wil

Hieronder vindt u enkele illustraties:
Uitgangssituatie

Laag toegewezen aan het chassisdeel:

en ik had je graag de tracering op de roosterdelen laten zien, maar het werkt niet...

Bovendien werkt er geen laag op deze onderdelen...
Het kan van het onderdeel zelf komen, maar ik weet niet hoe ik mijn probleem moet oplossen.

Bij voorbaat dank!

Hallo;

Hier is het helpdocument van Solidworks:
https://help.solidworks.com/2022/French/SolidWorks/sldworks/HIDD_Layers.htm
Maar tenzij je een macro maakt voor herhaalde elementen of met een vaste bestandsnaam (bibliotheek), is het zonde van het toewijzen van componenten of subassemblages op afzonderlijke lagen.
Als u exporteert (dwg/dxf), moet u bovendien nadenken over het maken van uw projectiebestand:
https://help.solidworks.com/2022/french/solidworks/slddxf/t_map_entities_on_export_to_dwg.htm#qsn1450470174576

Als je MycadTools-tools hebt, kijk dan naar " LayerManager ":

Vriendelijke groeten.

1 like

Het is waar dat in gevallen waarin er 25000 componenten zijn om in lagen te plaatsen, allemaal verschillend, een automatische manier om het te beheren een must is.

Maar in mijn geval is de selectie niet erg lang omdat mijn boomstructuur goed is gerangschikt en er maar 10 " vlonders " stukken zijn

Wat betreft het projectiebestand, het is de eerste keer dat ik ervan hoor...
als geen van onze leveranciers erover heeft geklaagd, dus RAS voor het moment, denk ik

bedankt @Maclane voor je antwoord, maar ik kan mijn probleem niet oplossen...

Een stevige herstart later werkt alles zoals het altijd had moeten zijn ...

kan niet wachten om CAD-software te veranderen!

1 like

Hallo
Ik opende enige tijd geleden een soortgelijke vraag en vond een antwoord dankzij de MyCadTools Layer Manager.
Als je in de tekening bent, open je de lagenbeheerder
(Normaal gesproken staat hier een afbeelding, maar nieuwe gebruikers mogen niet zichtbaar met afbeeldingen reageren)

U klikt op de " + "

Daar vul je de conditie in met betrekking tot de eigenschap, de waarde ervan en de naam van de laag (dan een kleur).
Op mijn meubelmodellen en banken (die dus assemblages zijn) zijn alle stukken ingevuld met de eigenschap " KLANT " en afhankelijk van de eigenschap wordt deze in een laag ingedeeld.
Voorzichtig!!! Laagsjablonen mogen geen lagen hebben die al zijn gemaakt, ze worden automatisch gemaakt. En het is levensveranderend met een tool als deze.
Het enige is dat het niet met alle eigenschappen werkt. Daarom moet je een eigen methodologie hebben en de onderdelen niet aan bijvoorbeeld mij willen toewijzen aan echte klanten. Maar het werkt anders ook met de eigenschap " Beschrijving ".

Ik hoop dat het goed komt voor je!!