Mijn bedrijf bestudeert momenteel de kwestie van de investering voor een 3D-scanner.
Het toepassingsgebied zou behoorlijk divers zijn:
Trays, vormdozen, plastic trays, bestaande nieuwe of gebruikte mechanische onderdelen voor onderhoud, commerciële onderdelen die niet in 3D worden weergegeven...
De nauwkeurigheid van het gekozen model is ongeveer 0,1 mm en de grootte van de scan is 5 tot 50 cm.
Ik gebruik dit soort hardware helemaal niet, maar in het document staat goed geschreven dat het compatibel is met SolidWorks en je hebt ook alle scan-exportbestanden.
Ik denk dat je voor SolidWorks tests kunt doen in de formaten: stl obj en ply.
Tenzij ze een add-in bieden voor de 3D-software die ze citeren.
Persoonlijk hebben we net geïnvesteerd in een meetarm die ook 3D-scanning mogelijk maakt met geïntegreerde reverse engineering software. Het is een "Absolut Arm" van HEXAGON.
Ik heb een 3D-scanner, wat ik kan zeggen is dat de herdefiniëring erg goed is, aan de andere kant wees voorzichtig als je objecten scant met plexiglas of de sensor zou er doorheen kunnen gaan of glas, want de mijne gaat er tenminste doorheen en houdt er geen rekening mee
Voor solidworks worden de bestanden duizenden facetten, dus wees voorzichtig, want als je de Scan3D-module niet hebt zoals ik, die er niet is, ben je beperkt in het gebruik van je 3D-bestand dat dankzij de scanner is gemaakt.
Anders neemt het alle contouren van wat je scant, nadat ik de andere 3D-scanners niet ken
De reverse engineering-software die bij de HEXAGON-arm wordt aangeboden, is PolyWorks. Het maakt het mogelijk, volgens een scan (die je een object geeft dat uit duizend veelhoeken bestaat), om een NURBS-model te maken, d.w.z. patches die vervolgens een stap vormen of IGES die veel minder omslachtig is om te beheren.
Voor doorschijnende objecten is het de kunst om een witte film aan te brengen, vooral met een blikje lasontwikkelaar.
Bedankt voor de 1e mening, ronathan enig idee voor een prijs omvattende software + scan + arm?
Nadien was het idee van de voorgestelde oplossing dat sommige mensen moeten ingrijpen om metingen te doen en/of tools te scannen bij de klant om een alternatief te kunnen aanbieden. Vandaar het doel van deze draagbare scanner. Maar elke mening is welkom, aangezien je niet veel over het onderwerp weet, is het altijd handig om de ene oplossing met de andere te vergelijken.
Deze arm wordt vervoerd in een daarvoor bestemde koffer. Hij probeert ook punten en doet daarom metingen. De prijs van de arm + software is 40000€ inclusief training gedurende 3 dagen.
Voor de objecten die je beschrijft, raad ik de Artec Space Spider 3D-scanner aan. Ik gebruik het voor reverse engineering van motoren, componenten met complexe geometrische vormen. De resolutie van de scanner is maximaal 0,1 mm en de nauwkeurigheid van het 3D-model is maximaal 0,05 mm. De prijs is € 19.700 + € 400 jaarlijkse licentie voor Artec Studio of € 1.000 voor een levenslange licentie. Persoonlijk gebruik ik de jaarlicentie omdat het gemakkelijker is om te upgraden naar een nieuwe versie. Ik exporteer de STL rechtstreeks van Artec Studio naar Solidworks. Artec biedt ook een speciale plugin voor Solidworks. In de beschrijving staat dat het handige tools biedt om de nabewerking van 3D-scan naar CAD automatischer te maken. Ik heb deze optie niet gebruikt, dus ik kan het niet aanbevelen, maar ze bieden de Spider + plugin + 1 jaar licentie voor Studio aan voor € 25.670
je zegt """ Hoe kunnen we een nauwkeurigheid van 0,05 krijgen uit nauwkeurige gegevens van 0,1? ""
Dit komt door het feit dat de scanner puntenwolken maakt met een nauwkeurigheid van 0,1, maar het algoritme dat het 3D-model reconstrueert is krachtig, vooral in alles wat gladstrijkt. Vandaar een verhoogde precisie in de 3D, die het totale beeld heeft gereconstrueerd.*
Het is als de algo in foto's die de uiteindelijke kwaliteit verbeteren met ruisfilters, dit en dat filteren, enz...
Hallo @Zozo_mp, Ik verwachtte dit antwoord, en dat is precies wat me drijft: een gladstrijken is geen toename van de precisie. Alle behandelingen die u noemt, die van toepassing zijn op alle scansystemen (of het nu gaat om beeld of 3D) maken het mogelijk om defecten te elimineren, geven soms de illusie van verbeterde precisie (vooral in de fotografie door het creëren van een kunstmatig hoog contrast). Dit is een verkeerde benaming, we gebruiken de term precisie om onzekerheid aan te duiden: als ik een afstand van 100 mm meet met een instrument dat nauwkeurig is op 0,1, betekent dit dat mijn meting ergens tussen 99,9 en 100,1 ligt en ik zie niet in hoe we a posteriori zouden kunnen zeggen dat het uiteindelijk tussen 99,95 en 100,05 is.
Mijn opmerking is vooral bedoeld om de aandacht van de lezers van deze draad te vestigen op de taal die door verkopers wordt gebruikt en de "beloften" van bekwaamheid die het suggereert.
Terug van vakantie zie ik je nieuwe antwoorden, bedankt AviCrest, je voorstel lijkt de perfecte kloon te zijn van het oorspronkelijke model (creaform3D), je hoeft alleen maar meer te weten te komen.
Dank u ook voor de andere voorstellen die ook zullen worden bestudeerd.
Hallo, na het bezoek van Créaform, hier is mijn gevoel, de Go-scan-versie heeft 2 versies, een met + precisie en een maximale afmeting van 0,5 m scan, een andere voor een groter oppervlak maar minder nauwkeurig en bovenal werkt dit soort scan met een beeldvervorming geprojecteerd door licht. (hetzelfde geldt voor de oplossingen van Artec).
De beperkingen voor dit soort onderdelen zijn de reflecties op de onderdelen, behalve dat we voornamelijk met roestvrij staal en aluminium werken en ook met andere metalen, dus de oplossing blijft niet voor ons behouden.
Anders kregen we de Handiscan 300 en 700 te zien (superieur bereik met scannen door projectie van 3 laserkruisen, superieure precisie en sterk vergroot scanformaat.
En de handiscan 700 15 laserkruis als ik het me goed herinner voor nog meer precisie.
Voor het scangedeelte is het erg verbazingwekkend, snelheid en precisie zijn er. Voor de gegevensverwerkende software is er natuurlijk nog werk aan de winkel voordat het wordt geëxporteerd. En dat is waar het ingewikkeld wordt. De software lijkt eenvoudig te gebruiken en exporteert gegevens rechtstreeks naar solidworks en stelt u in staat om wijzigingen van de herkenningssoftware naar SW (2016 mini) te pushen zonder het SW-bestand bij elke stap opnieuw te starten. Maar aan de andere kant blijft het naar mijn mening lang en vrij complex.
Aan de andere kant is het mogelijk om de scan te gebruiken om het onderdeel zelf opnieuw te tekenen met "schone" functies, het vervolgens te exporteren naar de scansoftware en dimensionale controle uit te voeren in relatie tot de scan (metrologie) en dat lijkt heel eenvoudig.
Dus hier is mijn feedback van de Créaform-demo na hun bezoek afgelopen dinsdag. (na een lange wachttijd vanwege ons gebrek aan beschikbaarheid)
De investering zal voorlopig niet worden gedaan wegens gebrek aan voldoende budget op dit moment. In afwachting van de terugkeer naar de smaak van de dag, sluit ik het onderwerp definitief af.
Voor het antwoord kies ik voor AviCrest , dat in het startbudget het beste alternatief lijkt te hebben geboden.
Dank u allen voor uw antwoorden die het mogelijk hebben gemaakt om het onderwerp vooruit te helpen, zelfs ^me als het niet tot wasdom kwam.