Wat het waarom betreft, moeten we de verklaring misschien zoeken in Amerikaanse normen. Het is waar dat we in de Europese industrie meer op het Face-plan van X-Z zitten.
Je kunt je assen kunstmatig heroriënteren, maar je zult geen perfect model kunnen hebben:
U kunt de weergaven heroriënteren (zoals voorgesteld door @Bart) en deze nieuwe oriëntatie opslaan.
U kunt de naam van uw referentievlakken wijzigen.
Maar u kunt de volgorde van de datumvlakken in de boom niet wijzigen.
U krijgt de bijgevoegde afbeelding.
Deze handeling moet worden herhaald op uw modellen van onderdelen en samenstellingen.
Bedankt voor de info, maar ik denk dat de ontwerpers bij Solidworks een grote fout hebben gemaakt.
Want in alle industriële tekengidsen hebben we Z voor de hoogte in vooraanzicht. (zie GDI of Fanchon..).
Het probleem is dat ik een step-bestand naar mijn Duitse klant stuur (veeleisend..). Hij werkt onder catia, en hij verwijt me dat ik Z niet voor hoogte heb gezet. Ik kan een nieuw coördinatensysteem maken om als stap vast te leggen. Maar het is jammer dat dit niet het originele geval is.
Ik heb geprobeerd de sjabloonbestanden te wijzigen door de standaardweergaven opnieuw te ontwerpen en de vlakken te hernoemen. Maar dit klopt niet, want als je een nieuwe schets maakt draaien de geschetste assen die uitgaan van de oorsprong (in rood) ondersteboven. Niet geweldig.
[EDIT: overbodig bericht in vergelijking met de vorige die niet werden weergegeven toen ik de pagina ververste]
Hallo
Ja, je hoeft je alleen maar te heroriënteren zoals je wilt (door jezelf normaal op het bovenste vlak te plaatsen), en de standaardweergaven bij te werken, door op de ruimte te klikken en op de telescoop te klikken met een ster die overeenkomt met "standaardweergaven bijwerken", en deze weergave als vooraanzicht te kiezen.
De Z-as is dus naar boven gericht. U kunt de vliegtuigen dan een andere naam geven die bij hen past.
Om dit voor alle nieuwe onderdelen en samenstellingen te doen, moet u dit doen voor documentsjablonen.
En kies dit coördinatensysteem in de STEP-exportopties:
Coördinatensysteem afsluiten. Selecteer een coördinatensysteem om te exporteren. Als u -- standaard -- selecteert , wordt er geen transformatiematrix toegepast.
Ter info, is het het geselecteerde antwoord dat het probleem heeft opgelost of het andere antwoord dat begint met "[Edit: aan de andere kant werkt deze oplossing]"?