Goedenavond, ik heb hulp nodig bij een studentenproject,
dit project moet in april worden uitgevoerd en bestaat uit het modelleren van een turbocompressor op CATIA V5R19. Het modelleren van het volume is voor mij geen probleem, maar het spiraalvormige deel moet in het oppervlak worden gedaan en daar zit het probleem.
Om deze spiraal te maken, worden ons verschillende secties gegeven in de technische tekeningen hierboven, dus heb ik splines gemaakt door de hoekpunten van elke sectie met elkaar te verbinden om geleidingscurven te maken en vervolgens de multisection-functie te gebruiken.
Na verschillende pogingen denk ik dat ik begrijp wat ik moet doen:
- 2 meersecties: een 1e die alle rechthoekige secties groepeert en een 2e die de laatste rechthoekige sectie (M-sectie) verbindt met een cirkelvormige schets die de spiraal beëindigt door terug te keren naar de plaat.
- Variabele filet van 8 mm met een cirkelvormige schets die geleidelijk afneemt tot 3 mm op het rechthoekige gedeelte K. Dus ik gebruik een variabele filet op het oppervlaktedeel (het resultaat werkt niet als het rechtstreeks op de vaste stof wordt aangebracht)
- 2,5 mm dik oppervlak naar buiten toe;
Ik kan deze aanpak echter niet correct toepassen (ik stel me voor dat dit al de juiste oplossing is):
- Ik begrijp niet hoe ik punten correct op een cirkelvormige schets moet plaatsen om de geleidingscurven er doorheen te laten gaan. Ik zet ze willekeurig in mijn kamer.
- Ik kan geen raaklijn krijgen tussen mijn 2 meersecties, maar de geleidingscurven van mijn 2e multisectie raken aan de randen van de 1e multisectie.
- Ik zie niet hoe ik de spiraal moet voltooien, op het deel tegenover de cirkelvormige schets. Ik heb geprobeerd sweeps te gebruiken door delen van de vorige geleidingscurves te nemen, maar het resultaat was slecht.
Ik ben op zoek naar advies over deze stappen, omdat ik er al een aantal nachten helemaal aan vastzit.
Bij voorbaat dank!
voluut.catpart