Hulp nodig bij studentenproject met meerdere secties

Goedenavond, ik heb hulp nodig bij een studentenproject,

dit project moet in april worden uitgevoerd en bestaat uit het modelleren van een turbocompressor op CATIA V5R19. Het modelleren van het volume is voor mij geen probleem, maar het spiraalvormige deel moet in het oppervlak worden gedaan en daar zit het probleem.

Om deze spiraal te maken, worden ons verschillende secties gegeven in de technische tekeningen hierboven, dus heb ik splines gemaakt door de hoekpunten van elke sectie met elkaar te verbinden om geleidingscurven te maken en vervolgens de multisection-functie te gebruiken.

Na verschillende pogingen denk ik dat ik begrijp wat ik moet doen:

- 2 meersecties: een 1e die alle rechthoekige secties groepeert en een 2e die de laatste rechthoekige sectie (M-sectie) verbindt met een cirkelvormige schets die de spiraal beëindigt door terug te keren naar de plaat.

- Variabele filet van 8 mm met een cirkelvormige schets die geleidelijk afneemt tot 3 mm op het rechthoekige gedeelte K. Dus ik gebruik een variabele filet op het oppervlaktedeel (het resultaat werkt niet als het rechtstreeks op de vaste stof wordt aangebracht)

- 2,5 mm dik oppervlak naar buiten toe;

Ik kan deze aanpak echter niet correct toepassen (ik stel me voor dat dit al de juiste oplossing is):

- Ik begrijp niet hoe ik punten correct op een cirkelvormige schets moet plaatsen om de geleidingscurven er doorheen te laten gaan. Ik zet ze willekeurig in mijn kamer.

- Ik kan geen raaklijn krijgen tussen mijn 2 meersecties, maar de geleidingscurven van mijn 2e multisectie raken aan de randen van de 1e multisectie.

- Ik zie niet hoe ik de spiraal moet voltooien, op het deel tegenover de cirkelvormige schets. Ik heb geprobeerd sweeps te gebruiken door delen van de vorige geleidingscurves te nemen, maar het resultaat was slecht.

Ik ben op zoek naar advies over deze stappen, omdat ik er al een aantal nachten helemaal aan vastzit.

Bij voorbaat dank!

voluut.catpart

Hallo, het principe voor een scan van meerdere secties is om voor elke sectie hetzelfde aantal segmenten te hebben.
Wat ik je aanraad te doen, is om je cirkel in 4 bogen van een cirkel te snijden, zodat je met een enkele multisectie kunt passeren en daarom zou dit je PB van continuïteiten en plaatsing van punten op de cirkel moeten oplossen.

BEWERKEN: Om continuïteit met de variabele straal te garanderen, kunt u de cirkel in 8 knippen

3 likes

Dank u voor uw snelle antwoord,

Ik ging terug naar mijn stuk door dat toe te passen. Ik had een paar avonden geleden al geprobeerd om het met een enkele meersectie te doen, maar het resultaat beviel me niet, ik had het moeten proberen met + geleidingscurves.

Enig idee hoe je het einde van de spiraal die zich om zichzelf wikkelt moet maken?

Hallo, kun je de foto's van de plannen bijvoegen, ik denk dat de twee verticale muren van de spiraal samenkomen op de kruising van de LL-sectie en de hoogte van de horizontale muren op 18 mm, maar ik kan niet zo goed zien op de afbeeldingen van het forum.

Goedenavond

Bijgevoegd zijn de plannen,

Ik had het van mijn kant geprobeerd door een expliciete scan te maken van de schets van de K-sectie, waarbij geleidingscurves werden gevolgd die stopten in de schets van de L-sectie. Het geeft een correct resultaat aan de visual, maar de scan past in de multisectie die hol moet blijven en er is geen tangentie tussen multisectie en scan op het niveau van de K-schets.

img_20210224_175112-converti1.pdf

Goedenavond, ik begin aan een lang weekend, dus ik zal je antwoord hebben dat ik maandag naar de pdf heb gekeken en ik zie niet hoe je de hoek van 135° voor de M-M-snede en de afmeting van 34,25 // bij de wikkelas hebt gekregen?
Ik denk eerder dat de wikkeling van bovenaf gezien in tangentie aansluit op een middelpuntcirkel (het constructiepunt van de M-M-sectie).
Op deze manier krijgen we een snijpunt tussen de twee rondingen, zie rode cirkel.
Ik kan het mis hebben.

Goedenavond en bedankt Franck,

- Voor de hoek van 135° was het tijdens het maken van al mijn plannen voor de schetsen van de meerdoorsnede dat ik vertrouwde op de B-B-doorsnede van de technische tekening. Met de hoek van 18,3° van de sectie F-F ten opzichte van de horizontale as kunnen we alle andere secties die onder een hoek van 90° staan gemakkelijk van elkaar afleiden. Voor de M-M-snede en zijn 135° heb ik gewoon mijn gradenboog gebruikt op de technische tekening. Het vooraanzicht, waar de M-M-snede zichtbaar is op dezelfde locatie als mijn CATIA-model, bevestigt de goede positionering (ook al had ik het liever anders gevonden dan door mijn gradenboog op de technische tekening te lijmen).

- Voor de afmeting van 34,25 moeten we eerst kijken naar het C-C gedeelte van het vooraanzicht: we zien het snijpunt tussen het vlak van de M-M doorsnede (getoond maar niet aangegeven) en de doorsnede, gevolgd door de binnenkant van de spiraal. Als we vervolgens naar het aanzicht van het C-C-gedeelte kijken, zien we dat dit snijpunt overeenkomt met het oppervlak Ø 68,5. Door de 2 aanzichten op één lijn te brengen en een lijn te trekken (nogmaals, het hebben van de plannen heeft me fysiek veel geholpen) kunnen we zien dat het kruispunt met deze diameter aan de oppervlakte ligt.

Ik ga deze tangentie onderzoeken die je hebt gevonden en die ik volledig had gemist, ik zal dit bericht bewerken als het me lukt om verder te gaan

EDIT: Ik heb deze tangentie die je in je 2e foto hebt gezet opnieuw gedaan, maar ik begrijp niet hoe ik het moet gebruiken om de spiraalvormige opwinding te hebben.

Hallo, ik kom terug op je dimensie van 34.25, de aanpak lijkt coherent omdat er vanuit mijn oogpunt een gebrek aan informatie is om de sectie en de schets M correct te plaatsen zonder de aannames te doen die je hebt gemaakt.

Aan de andere kant meet je in je schets een 34,25 vanuit het midden (geprojecteerd) buiten de afmeting van 34,25 en moet je langs de as van de C-C doorsnede  worden geplaatst, zie screenshots.

Bewerken: hiermee kunt u de as van de M-M-sectie  tekenen tussen twee punten X-79; Y -45 en X -34,25 Y 0 (maar dat geeft een hoek van 135,16) het zou gemakkelijker zijn geweest als hij de afmeting had gezet, vanuit mijn oogpunt hou ik niet van afronden, ik zou de neiging hebben om op 135° te blijven.

Opnieuw bewerken :

1 like

Goedenavond Franck,

Hartelijk dank voor de hulp die u mij hebt gegeven en de tijd die u aan dit onderwerp hebt besteed,

Ik ga de discussie sluiten omdat ik te weinig tijd heb om aan deze bijna voltooide turbo te besteden terwijl ik ander huiswerk heb en vooral een leerverslag dat niet meer parallel vooruitgaat.

Succes