In ons bedrijf zijn we onlangs gevraagd om bouten in onze ontwerpen op te nemen om de werkplaats te voorzien van een mooi lijstje met te bestellen onderdelen. Ik zou graag uw mening over dit onderwerp willen horen. Zijn er mensen die het al doen en hoe ga je ermee om?
- Hoe te werk te gaan in sets en subassemblages
- Hoe beheer je de stuklijst van onderdelen en bouten in tekeningen?
- Is het mogelijk om een Excel-tabel uit deze bouwmarkt te exporteren?
Allereerst zou ik, indien mogelijk, beginnen met het maken van 2 configuraties: één zonder schroeven, één met. De schroeven zullen inderdaad veel middelen verbruiken en het kan nuttig voor u zijn in termen van nomenclaturen. Afhankelijk van het aantal S/E-niveaus kan het inderdaad interessant zijn om het alleen op het eindniveau te plaatsen. Een andere manier om dit te doen is door componenten te gebruiken die geen geometrie hebben, maar het is minder gemakkelijk om te controleren of u er geen bent vergeten.
De Excel-export is eenvoudig als je een nomenclatuur in de tekening maakt, maar ik denk niet dat de link wordt bewaard, dus pas op in geval van wijziging.
Voor ons nemen we nu al 2-3 jaar schroeven mee. Het is tijd, maar geen zorgen meer over ontbrekende schroeven in de werkplaats.
Voor de methode gebruiken we smartbom (het Mycad-hulpprogramma van Visiativ) om een Excel-bestand met een goed gedefinieerd raster te exporteren, vervolgens exporteren we dit bestand rechtstreeks naar ons ERP, dat alle industriële levering omzet in de orderregel en alle productieonderdelen in productieorders.
Smartbom sorteert de Excel-kolommen op familieschroeven, snijden, mechanica, industriële benodigdheden.
Als gevolg hiervan is een zeer vereenvoudigde controle voor de schroeven en direct toegeschreven aan een behuizing.
Aan de andere kant extra studietijd en iets verhoogde montagezwaarte.
En zoals stefbeno zegt, er is geen link tussen de excel en de nomenclatuur, als je een wijziging doorvoert, moet je de nomenclatuur opnieuw doen.
Voor ons is het altijd de integratie van hardware in onze S/E geweest.
Schroeven (en ander beslag) worden gecodeerd op basis van hun soorten, materialen, diameters en lengtes in Epdm.
Ze verschijnen in de nomenclaturen op onze plannen, net als alle andere onderdelen.
De overdracht naar ons ERP gebeurt met behulp van een "zelfgemaakt" programma waarin het mogelijk is om de lijst met hardware die deel uitmaakt van de kopassemblage van de te vervaardigen machine te exporteren.
Van mijn kant integreer ik altijd de schroeven, gewoon om zeker te zijn van de afmetingen, de lengtes van de schroeven en de echte gewichten met de schroeven. Vervolgens wordt een stuklijst rechtstreeks naar de inkoopafdeling geëxporteerd.
Met het risico dat er meer dan één schreeuw is! Ik gebruik de ToolBox (een tool die vaak wordt bekritiseerd omdat hij slecht beheerst is!) Het is niet gebruiksvriendelijk om in te stellen, je moet er in het begin tijd aan besteden maar dan is het een enorme tijdsbesparing. Toolbox-bestanden zijn kleiner dan "deel"-bestanden, uw beperkingen worden automatisch gegenereerd, net als de grootte van uw bevestigingsmiddel, door een eenvoudige "slepen en neerzetten". Wat betreft het aantal klikken om een schroef in te steken, denk ik dat je het deelt door 2 of 3 met behulp van de gereedschapskist. U kunt ook een configuratie maken door alle onderdelen van de toolbox in 2 klikken te verwijderen.
In het begin moet je beginnen met het maken van een persoonlijke standaard, vervolgens al je dimensies toevoegen, je kunt ook aangepaste eigenschappen invoegen, documenten hernoemen, configuraties.... Er is een gateway met Excel om dit allemaal te doen. Op het net vind je tutorials. Als je de procedure eenmaal begrijpt, gaat het vrij snel.
De gereedschapskist stopt niet bij de schroeven, je kunt elk onderdeel omzetten in een Toolbox-bestand, daar is een Solidworks-hulpprogramma voor.
Tot zover de reclame voor een tool die te weinig wordt gebruikt!
Dus wat is de beste manier (indien aanwezig) om goed te werken met de schroeven in de ontwerpen, en hoe kom je tot een lijst aan het einde van het onderzoek?
Heb je een typische aanpak of een tutorial bij toeval?
De beste manier is degene die het beste past in de algehele werking van uw bedrijf en het hangt af van hoe schroeven en andere hardware in de werkplaats worden beheerd (op voorraad, op aanvraag besteld, ...).
Zoals hierboven vermeld, is voor ons elk stuk hardware gecodeerd, met natuurlijk een lijst met voorkeurskeuzes. De ontwerper integreert daarom de schroef (of andere) in de assemblage (een kleine macro om alles in alfabetische volgorde te sorteren):
waardoor het in de nomenclatuur voorkomt:
Van daaruit is het mogelijk om de stuklijst in xls-formaat op te slaan en ermee te doen wat je wilt (de export kan worden geautomatiseerd door macro). Dit bestand kan worden bijgevoegd bij het planbestand voor verzending naar de werkplaats, dit hangt af van de procedures die in het bedrijf moeten worden gevolgd...
Een kleine interventie parallel aan het onderwerp, ik zie dat al je schroeven in je boom zijn gestapeld wat gekke bomen geeft. Het is mogelijk om automatisch mappen per entiteit aan te maken, wat de grootte van de bomen aanzienlijk verkleint.
Ja ik ken deze functie, maar we gebruiken het niet meer dan dat omdat onze bomen niet zo groot zijn, we werken veel in functionele subassemblages en deze hebben zelden meer dan 50 tot 60 onderdelen, ook een kwestie van gewoonten...