Ik heb een ventilatorturbine aan het einde van een as, deze moet een magnetische koppeling hebben. Ik zou graag willen weten hoe ik het weerstandskoppel van deze turbine kan berekenen.
Ik weet het: de kracht van de motor / de rotatiesnelheid van de motor / ik heb de referenties van de lagers / ik heb alle massa's afmetingen van alle onderdelen / de massa van de turbine ect ect
Het koppel van de turbine hangt af van de rotatiesnelheid, het type vloeistof (hier lucht denk ik), de vorm van de propeller. De berekening lijkt me erg ingewikkeld.
Tijdens het ontwerp van de elementen om onze propellers aan te drijven. De leverancier hiervan bezorgt ons een technische fiche met een curve om het benodigde koppel te bepalen op basis van het toerental.
Kun je ons meer vertellen over de toepassing, de vloeistof, het type propeller...
Oké, dus het weerstandskoppel is specifiek voor de turbine en het type vloeistof als ik het goed begrijp? En het resistente koppel is het koppel dat nodig is om de traagheid bij het opstarten te overwinnen, dus?!
Normaal gesproken, als je het vermogen en de rotatiesnelheid kent, kun je P = C*w gebruiken met
P: vermogen in W
C: koppel in N.m
w : rotatiesnelheid in rad/s (voor de goede orde w = ft*N (rpm) / 30)
Let op: u moet het toerental bij de koppeling nemen (het motortoerental delen door de overbrengingsverhouding).
Anders kunt u tijdens het opstarten sum(M) = J*w' gebruiken met
M: koppel in N.m
J : traagheidsmoment in kg*m²
W' : Hoekversnelling in RAD/S²
Maar in dit geval hangt de som van de momenten af van het koppel dat door de motor wordt geleverd - het weerstandskoppel dat op de turbine wordt uitgeoefend (luchtwrijving, ...)