Berekening van een stroop

Hoi allemaal!

Mijn probleem is het volgende: ik moet voor een klant een UPN100 loopbrug bouwen met een 30 mm mannelijke roostervloer  en een vierkante buisreling van 40 mm (Totale massa: ongeveer 300 kilo). Omdat deze loopbrug uitkragt, moet ik hem ondersteunen met een bracon.

Ik zou graag willen weten of iemand mij kan begeleiden bij de procedure die ik moet volgen voor de grootte van deze bracon (te gebruiken sectie, type ficxatie enz...)

Ik zou deze simulatie uitvoeren op solidworks 2016

Bij voorbaat dank

Wat is de offset? Wat zijn de geldende normen (openbaar, occasioneel/regelmatig gebruik)? Wat is de belasting op de brug? Waar is deze loopbrug op bevestigd (nog een mechanisch chassis / betonnen constructie).

Aan de basis is er geen bijzonder probleem, om te beginnen kunt u de UPN100 houden en een boutplaat leveren (dit is het aantal bouten dat moet worden berekend).

2 likes

Ok, het is een industriële gateway. De belasting op de stroop is dus het gewicht van de constructie + het gewicht van een persoon denk ik.

De loopbrug is 1100 mm breed en 2600 mm lang. De pocon hecht aan een IPE van 360. De loopbrug wordt na de andere gerepareerd en de stroper neemt de aanval over.

Dus niets bijzonders.
Onthoud dat er 2 of 3 poons over de lengte zullen zijn.
Als u de IPE kunt wijzigen, is een klassiek bevestigingsmiddel een vastgeschroefd frame.

Bijgevoegd is een soortgelijk voorbeeld dat ik in mijn archieven vond.

Wees voorzichtig met je uitgaven: "ik denk" is geen geldige aanname voor dit soort berekeningen. Laat uw klant de exacte voorwaarden en waarden bevestigen...

scan-20171122080802-0000.pdf
2 likes

Bedankt voor het plan.

Ik voeg een 3D-afbeelding toe om je een idee te geven.

Op de 120 IPE's wordt een buisleuning van 40x40 en een roostervloer van 30 mm bevestigd. Het geheel weegt 200 kilo.

Ik zou graag willen weten of de 88.9x5 buis het zal doen en welk bevestigingsmiddel ik moet nemen.

Ik heb een simulatie op solidworks geprobeerd, maar ik beheers deze module niet echt.

passerelle.jpg

Hallo

Op de laatste loopbrug die ik heb gemaakt, heb ik UPE140 gebruikt.

Er was ook een uitkragend deel dat werd ondersteund door een HEA 100 en een HEA100 bracon. De HEA100 werd met 4 M16 spitten per ijzer (dus 16 spit in totaal) aan de betonnen muur bevestigd.

1 like

OK

Mijn cliënt vroeg me om dat bij deze secties te controleren. Ik denk erover om een statische analyse van de balken te doen, maar wat betreft de bouten weet ik niet waar ik heen ga.

Hallo

Zoals stefbeno al zei, moet u voorzichtig zijn met het gebruik van deze loopbrug, of deze wordt gebruikt om het publiek te verwelkomen, of als het een toegangspad is om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren voor een industriële uitrusting... U riskeert gevangenisstraf als er een ongeluk gebeurt! (zie https://www.francebleu.fr/infos/faits-divers-justice/il-y-dix-ans-saint-nazaire-la-passerelle-du-queen-mary-2-s-effondre-bilan-seize-morts-1384491627). Normen zijn van toepassing, ze laten u leiden en dit is een garantie voor kwaliteit.

De ISO 14122-norm stelt bijvoorbeeld dat de structuur van een loopbrug bestand moet zijn tegen een gelijkmatig verdeelde belasting van 2kN/m². ISO 2867 gebruikt een andere berekening.

De simulatiemodule blijft toegankelijk door een beetje te graven, anders krijg je wel betaald voor trainingen door je werkgever;)

Succes!

Vriendelijke groeten

Spreek de resultaten van mijn onderzoek uit

Ik heb eerst een statische analyse van de balken uitgevoerd door een globaal contact mee te onderzoeken in solidariteit met de structuur.

Ik heb een totale heffing toegepast op de IPE's van 120.

MAX stress is 117,6 MPa

Het lijkt me coherent.

analyse_des_poutres.jpg

Tweede statische analyse door de poson te isoleren.

Rekening houdend met alle lichamen in volume deze keer.

Ik pas een vaste geometrie toe op de twee onderste Ø16 gaten en een belasting van 1500N op de twee bovenste gaten.

Daardoor sta ik alleen ter hoogte van de holes in het rood.

Vertel me of mijn manier van lopen goed is of dat ik helemaal niet goed ben.

Bedankt

analyse_du_bracon.jpg

Hallo

Het lijkt mij dat in de gewoonten van metalen constructies dit soort montage eerder wordt gelijkgesteld met kogelgewrichten. De belasting moet dus worden beschouwd in de as van de bracon. Aan de andere kant is het ook noodzakelijk om de weerstand van de bracon tegen knikken te controleren.

Het lijkt in ieder geval nogal ambitieus als ontwerp. Alles staat op gespannen voet. IPE's zijn niet de meest torsiebestendige. De verificatie van de lasnaden zal ook belangrijk zijn. En het zal veel verankering aan de grond vergen om dit alles vast te houden!

Succes.

Zo bezien lijkt het zeker ambitieus, maar in feite behoort de 360 IPE tot een grote structuur die ik niet vertegenwoordigde. Daarom heb ik geen rekening gehouden met de grondverankering. Wat de 120 IPE's in cantilever betreft, heb ik het probleem verschillende keren aan mijn klant uitgelegd, maar door de beperkingen kan hij zich niet elders vestigen.

In ieder geval bedankt voor je advies. Ik zou niet aarzelen om de volgende keer weer een beroep op u te doen.