Eindige Elementen Ontwerp & Lasnaden

Hallo

Ik wil de structuur van een driewieler modelleren wanneer deze over een trottoir rijdt (door mijn 3D-model te importeren naar Abaqus).

Het probleem is dat de aanhanger bestaat uit vele aan elkaar gelaste buizen.  

Is het beter om de lasnaden tussen elke metalen buis weer te geven? Of moet je de onderdelen gewoon zonder snoer met elkaar in contact laten komen..?

Als deze niet nodig zijn, zou ik dat graag willen kunnen aantonen via een kleine verklarende simulatie (op het niveau van een eventuele las bijvoorbeeld)

U vindt een afbeelding bijgevoegd,

Hartelijk dank voor uw antwoorden,

Vriendelijke groeten

Florian

triporeur_remorque.png

Goedenavond 

Ik weet niet hoe het met Catia zit, maar bij Solidworks tekenen we de lasnaden niet, maar gebruiken we een soort lasconnector.

Maar de vraag die we ons moeten stellen is of het de mechanisch gelaste structuur is die we willen testen of de lasnaden.

Als het gelaste monteur correct is gemaakt, zijn het zelden de lasnaden die falen.

Machinestoringen zijn vaak te wijten aan slechte (of afwezige) hoekplaten en slecht gedimensioneerde verstevigingen of afstandhouders.

Daarnaast heb je voor een eenvoudige TiG-las, MiG, single pass of achtvoudige pass niet hetzelfde resultaat. Er zijn grafieken die de sterktewaarden per mm2 geven, afhankelijk van het type las en het type montage. Deze grafieken gebruik ik voor het ontwerp en daarna doe ik de simulatie.

Catia, die normaal gesproken geavanceerder is dan Solidworks, kijkt naar het equivalent van soldeerconnectoren

Vriendelijke groeten