Cao mechanowelded met buisuiteinden afgeplat op de kruispunten!

Hallo

Ik gebruik solidowrks om cilindrische (soms vierkante, maar zelden) mechanisch gelaste buisframes te modelleren.

Dus tijdens de productie zullen in veel gevallen sommige gelaste verbindingen tussen buizen worden gemaakt, niet door een inkeping, maar door simpelweg het uiteinde van de buis te pletten (eenvoudiger en minder tijdrovend om zo goedkoper te maken...) . Kortom, we verpletteren het uiteinde van de buis met een bankschroef / pers, vervolgens vormen we het afgeplatte uiteinde met een slijper, ten slotte brengen we alles in contact en vervolgens lassen we de kralen. Niets heel origineels ...

Behalve dat het modelleren van deze verbindingen met solidworks goed werkt, het is super pijnlijk/lang/sh*t. Elke keer moet je een vlak maken dat loodrecht op het uiteinde van de buis staat, dit vlak verschuiven, er een groef op schetsen, het extruderen en vervolgens een ander vlak maken om de curven van de wig te wiggen om uiteindelijk een baas te kunnen maken tussen het uiteinde van de buis en de groef, pfff !!

En dan heb ik het nog niet eens over het (frequente!) geval waarin de breeklijn van de buis er niet loodrecht op staat (ja, ik heb buizen die driehoeken ^_^ vormen) of zelfs het geval waarin het door het breken gecreëerde vlak een hoek zou moeten vormen met de buis... Deze 2 gevallen zijn helaas niet zeldzaam voor mij.

Uiteindelijk is het een naamloos gedoe om dit allemaal te modelleren, aangezien de meeste van mijn verbindingen tussen buizen zo zijn gemaakt :-( (en ik heb hier en daar ook "pure" kauwsnacks, dus in mijn MEP moet ik de 2 kunnen onderscheiden!!) .

Voorbeeld in foto's:

(op de foto is de verzonken groef die in een van de 2 "flats" moet worden gemaakt niet gemodelleerd, maar deze zal in werkelijkheid bestaan hè ^_^ ...) .

Vandaar de vraag: is er een CAD-software( s) die dit automatisch zou doen? Of misschien zijn er modules/plugins voor solidworks?

Er moeten er een paar van ons zijn om aan deze SW-limiet te voldoen, toch?

Dank je wel :-)

Hallo

Heb je geprobeerd een bibliotheekfunctie te maken?

Om te zien

http://help.solidworks.com/2015/french/SolidWorks/sldworks/r_design_library.htm?id=83c4fd0e53b34f19a56761039ed182ea#Pg0&ProductType=&ProductName=

2 likes

Hallo

Waarom maak je geen buisstuk met het afgeplatte deel en plaats je het in de bibliotheek en open je het en bewerk je het naar eigen inzicht en sla je het vervolgens op als. Je schrijft het zo dat je geen andere keuze hebt dan het op te slaan als...

2 likes

Hallo allemaal :-)

Nou, dus ik volgde je voorstellen en ik creëerde een stuk dat overeenkomt met een stuk gemalen buis om het als bibliotheekelement te gebruiken .

Ik laat je het bestand achter voor degenen die geïnteresseerd zouden zijn, omdat het "parametrisch" is (en dus is het een beetje pijnlijk om te doen ...) .

Dan werkt de truc met enkele vergelijkingen en relaties van gelijke lengte voor sommige segmenten. Dus wanneer we het onderdeel aan het uiteinde van een mechanisch gelaste buis toevoegen, is het voldoende om de juiste coradialiteitsrelaties van de diameters in te stellen om het "automatisch" aan te passen (diameter, wanddikte en tutti quanti). In principe is het niet nodig om voor elke buisdiameter/profiel een onderdeel te maken (praktisch als je je eigen buisprofielen hebt...)

Beschrijvend:

- de ronde buitendiameter is een gecontroleerde afmeting (dus het coradiaal zetten op de buitendiameter van de mechanisch gelaste buis levert geen problemen van overbelasting op) 

- de ronde binnendiameter is een gestuurde maat (dus het coradiaal zetten op de inwendige diameter van de mechanisch gelaste buis levert geen problemen van overbelasting op) 

- de lengte van de plaat (loodrecht op de as van de buis!) past zich aan de buitendiameter aan (de gebruikte formule is: "diameter"*3,1416/2). Het is niet precies de realiteit, maar het komt heel dichtbij (en genoeg voor wat ik ermee ga doen, voel je vrij om het ding te verfijnen).

- De lengte van de naaf wordt automatisch aangepast en komt overeen met de uitwendige diameter van de buis (het lijkt mij goed als maatvoering, maar het kan worden besproken).

- De baas heeft geen geleidingscurves omdat ik normale begin- en eindbeperkingen aan het profiel heb opgelegd.

- De dikte van de flat (verbrijzeld uiteinde van de buis) is altijd 2 keer de dikte van de wand van de buis.

- De breedte/diepte van de schotel (in de collineaire richting naar de buis) is standaard 20 mm, het is aan u om dit aan te passen aan uw behoeften door de extrusie te hervatten.

- aan de verpletterende kant is er een echt "gat", de muren zijn niet samengevoegd, standaard zet ik 0,1 mm (voldoende precisie in mijn geval). Het kan natuurlijk ook worden gewijzigd indien nodig.

Ik geef toe dat ik niet zeker weet of ik mezelf goed kan uitleggen, maar hey, je kunt het proberen, je zult het zien ;-) .

Dank u voor uw hulp.

test_biblio_tube_applati.sldprt
4 likes

En hier is een kleine afbeelding om te illustreren:

extremite_tube_ecrasee.png
3 likes

U lost uw probleem op met onze aanbevelingen en u geeft ons er ook het voordeel van.

Het is mooi om elkaar te helpen :-)

4 likes