Hallo
Ik gebruik solidowrks om cilindrische (soms vierkante, maar zelden) mechanisch gelaste buisframes te modelleren.
Dus tijdens de productie zullen in veel gevallen sommige gelaste verbindingen tussen buizen worden gemaakt, niet door een inkeping, maar door simpelweg het uiteinde van de buis te pletten (eenvoudiger en minder tijdrovend om zo goedkoper te maken...) . Kortom, we verpletteren het uiteinde van de buis met een bankschroef / pers, vervolgens vormen we het afgeplatte uiteinde met een slijper, ten slotte brengen we alles in contact en vervolgens lassen we de kralen. Niets heel origineels ...
Behalve dat het modelleren van deze verbindingen met solidworks goed werkt, het is super pijnlijk/lang/sh*t. Elke keer moet je een vlak maken dat loodrecht op het uiteinde van de buis staat, dit vlak verschuiven, er een groef op schetsen, het extruderen en vervolgens een ander vlak maken om de curven van de wig te wiggen om uiteindelijk een baas te kunnen maken tussen het uiteinde van de buis en de groef, pfff !!
En dan heb ik het nog niet eens over het (frequente!) geval waarin de breeklijn van de buis er niet loodrecht op staat (ja, ik heb buizen die driehoeken ^_^ vormen) of zelfs het geval waarin het door het breken gecreëerde vlak een hoek zou moeten vormen met de buis... Deze 2 gevallen zijn helaas niet zeldzaam voor mij.
Uiteindelijk is het een naamloos gedoe om dit allemaal te modelleren, aangezien de meeste van mijn verbindingen tussen buizen zo zijn gemaakt :-( (en ik heb hier en daar ook "pure" kauwsnacks, dus in mijn MEP moet ik de 2 kunnen onderscheiden!!) .
Voorbeeld in foto's:
(op de foto is de verzonken groef die in een van de 2 "flats" moet worden gemaakt niet gemodelleerd, maar deze zal in werkelijkheid bestaan hè ^_^ ...) .
Vandaar de vraag: is er een CAD-software( s) die dit automatisch zou doen? Of misschien zijn er modules/plugins voor solidworks?
Er moeten er een paar van ons zijn om aan deze SW-limiet te voldoen, toch?
Dank je wel :-)