Hoi allemaal
Ik ontwerp momenteel een machinelichaam volledig in plaatmetaal onder SolidWorks (gevouwen platen, kappen, verstevigingen, enz.), en ik vraag me af wat de beste manier is om de structuur van het model te organiseren.
In plaats van alle plaatmetalen onderdelen één voor één te maken (.sldprt bij .sldprt) om ze later in elkaar te zetten, denk ik aan een "gemengde" aanpak:
Assemblages van onderling gelaste platen (bijvoorbeeld het frame) zouden worden gemodelleerd als meervoudig gelaste onderdelen. (Elke gelaste groep = 1 multibody onderdeelbestand.)
Onderdelen die niet gelast zijn, maar simpelweg aan de mechanisch gelaste assemblage zijn bevestigd (met schroeven, bouten, klinknagels, inzetplaten, lijmen, enz.), blijven klassiek aparte onderdelen, die samen met de multibody-onderdelen in een assemblage worden geplaatst.
Het idee zou daarom zijn om:
Gelaste subassemblages beheerd in meervoudige onderdelen (met hun tekening (onderdeel voor stuk + toleranties en lasmarkeringen op onderdeelniveau),
Vervolgens een globale assemblage die bevat:
- mechanisch gelaste multibody-onderdelen (platen aan elkaar gelast),
- onafhankelijke niet-gelaste onderdelen (geknipte behuizing, geschroefd onderdeel, gelijmde steun, enz.),
- Schroeven / bouten.
Mijn vragen:
Lijkt deze gemengde aanpak (multibody voor de gelaste assemblages + aparte onderdelen voor de rest) in de praktijk coherent en "schoon"?
Zie je voor- of nadelen aan zo'n werk, vooral voor:
Tekeningen
Tolerantiebeheer,
De nomenclatuur (BOM),
Productie/assemblage,
Plan- en 3D-exports. WWTP voor mijn onderaannemer Trôle
Heb je feedback of best practices over hoe je dit type project structureert (organisatie van bestanden, verdeling van gelaste subassemblages, naamgeving, enz.)?
Hieronder staat een kleine afbeelding van de huidige set die ik ga herontwerpen.
Er zijn bijna 100 verschillende plaatmetalen onderdelen in de set.
Alvast bedankt voor jullie feedback en ideeën!