[CATIA] Hulp bij ontwerpbeperkingen

Hallo

Ik moet deze schets maken: 

Ik tekende eerst een rechthoek met de bijbehorende afmetingen. Als beginner op CATIA, kan ik niet vinden hoe ik de rechthoek moet "springen", en ik weet niet hoe ik een beperking op een straal moet zetten, ik slaag er gewoon in om beperkingen van lengteafmetingen op te leggen. 

Kun je me helpen? 

Bij voorbaat dank.

Zie onder andere deze tutorial

om te beginnen begrijpen hoe het werkt

https://www.youtube.com/watch?v=p35lV4qEmi4

@+ ;-)

2 likes

Bedankt voor de link, de auteur van de video werkt hier aan de schetser, mijn leraar vraagt me om de figuur te maken op het tabblad onderdeelontwerp. Dus ik merk dat ik vastzit. Concreet zou ik graag het commando willen weten dat ik moet gebruiken om mijn rechthoek deze "tegel"-vorm te geven. 

Bedankt voor je hulp

Niemand kan mij iets vertellen over deze bestelling?

Goedenavond

Er zijn weinig gebruikers van catia op het forum. We zijn meer op Solidworks, maar  misschien kan iemand die Catia gebruikt je op maandag helpen...

Hallo

We kunnen een lijnstuk niet veranderen in een boog van een cirkel, we tekenen deze bogen.

Er zijn altijd verschillende manieren om verder te gaan en op je screenshot zien we niet of de twee cirkels concentrisch zijn (hypothese).

Begin met het maken van de twee concentrische cirkels R57.5 / R 30.5.

Best-practice begint nooit met het selecteren van de oorsprong.

Je tekent een cirkel in de schets en dan de tweede, dan selecteer je een van de twee "kleinere" centra die je beperkt op de samenvallende oorsprong (hypothese). Vervolgens selecteer je de twee cirkels die je concentrisch (hypothese) beperkt.

Je tekent twee verticale lijnen die de cirkels kruisen

Vervolgens beperk je met het commando "gum" wat je interesseert.

Het enige dat overblijft is het creëren van de planken en het afwerken van beperkend.

2 likes

Hoi Franck

Ik ben er niet van overtuigd dat cirkels concentrisch zijn

Ik denk dat het onderwerp is behandeld

om de student te dwingen een tijdje te gokken

@+ ;-)

Zonder deze aanname kunnen we niet ISO beperken, zullen er vrijheidsgraden blijven buiten de schets in het groen symboliseert onder CATIA dat het volledig beperkt is. Vandaar de concentriciteitshypothese , anders is er een gebrek aan informatie over de positie van de centra.

1 like

Bedankt voor je antwoorden, ik heb mijn werk kunnen bevorderen