Ik wil graag een structurele studie van een composiet assemblage uitvoeren, op de bijgevoegde foto kunt u het halve deel van de assemblage zien.
Deel A is een monolithicum gedrapeerd op een mal, deel B is een plat monolithicum dat op A wordt gelijmd (rode lijnen op de tekening = lijm) en ten slotte zal er een herbewerking van laag C zijn.
Ik ken de methodologie om elk composietonderdeel in Catia te maken (in oppervlakte, met n lagen georiënteerd zoals ik wil).
Mijn vlakken waar ik net overheen drapeer, zijn op de tekening in het groen weergegeven. Waar ik een beroep op wil doen op uw ervaring is voor de montage van deze 3 onderdelen.
Aangezien mijn model volledig areal zal zijn, hoe kan ik dit dan rigoureus in elkaar zetten in Catia? inderdaad, het oppervlak B zal aan de randen verwijderd zijn van C met een waarde die gelijk is aan de dikte die wordt gecreëerd door het aantal vouwen van B, het is op dit punt dat het voor mij wazig is. (De ruimte die in blauw wordt weergegeven door een "?")
Als we in volume zouden zijn, zou ik gewoon een contactbeperking moeten stellen tussen de twee oppervlakken die elkaar raken, maar aangezien ik me in de oppervlakteruimte bevind, hoe kan ik deze ruimte beheren tussen mijn twee "referentie" -oppervlakken waarop ik heb gedrapeerd om een goed geassembleerd model te hebben om vervolgens een structurele studie te maken.
Hallo, want ik heb je oppervlakken niet! Maar als ik het was geweest, zouden ze symmetrisch zijn gemodelleerd ten opzichte van een origineel vliegtuig, zodat ik het toeval tussen de mediaanvlakken kon gebruiken.
franck.ceroux Hallo, bedankt voor je antwoord. Ik heb een oude catia (V5r21) en ik heb het gevoel dat ik het middelste oppervlaktegereedschap niet heb, dus ik heb ze met de hand gemaakt door een "klassieke" offset te doen. Voor meer details plaats ik een screenshot van mijn gemaakte oppervlakken (op dit moment ben ik slechts in een "deel" en de oppervlakken zijn gewoon geometrisch gepositioneerd tijdens mijn ontwerp)
Kunt u mij meer vertellen over wat u het toeval tussen de middelste vlakken noemt? Meer precies in mijn benadering, zal ik elk oppervlak opslaan als een onafhankelijk onderdeel (evenveel "deel"-bestanden als er oppervlakken zijn), ze symmetrisch draperen in de composietwerkplaats ten opzichte van het mediane oppervlak. Het is tijdens de montage dat het voor mij wazig is... Welk hulpmiddel moet ik gebruiken om de software te vertellen dat het ene oppervlak samenvalt met het andere, aangezien ik niet kan kiezen welk oppervlak van een volume het andere "raakt"?
Ik kan niet kiezen welk oppervlak van een volume het andere "raakt"?
Ik zie niet in wat je ervan weerhoudt om dat te doen als je elk stuk hebt gemaakt.
Je selecteert het eerste oppervlak en als het tweede in de war is, verberg je het eerste stuk (klik met de rechtermuisknop verbergen voor de boom) en selecteer je het tweede vlak.
Franck.Ceroux : Inderdaad, misschien anticipeer ik een beetje op mijn problemen als ik er geen zal hebben... Voor mij zal ik, na mijn oppervlak te hebben gedrapeerd, altijd maar één oppervlak hebben, aangezien (opnieuw voor mij) het gordijn "virtueel" is, maar ik stel me voor dat ik, door CATIA te vragen mijn plooien weer te geven, volumetrische stukken zal hebben en daarom zou ik inderdaad een klassieke benadering kunnen volgen.
Hoe dan ook, ik zal het proberen voordat ik verder ga en je feedback geven (en ook de post sluiten als mijn vraag is opgelost).
Ik heb geen werkplaats voor composieten, maar ik betwijfel of Catia volumes maakt?.
Aan de andere kant, voor AssemblyDesign dat je het gezicht van een volume of een oppervlak of een vlak hebt, is het hetzelfde, de assemblagebeperkingen werken.