CATIA FEM: Vervormbaar contactgebied

Hoi allemaal

Ik gebruik Catia v5 die ik gebruik om mijn mechanisme voor eindige-elementenanalyse te modelleren. Ik zou de ondersteuning van twee zachte objecten tegen elkaar willen modelleren en waarvan het contactoppervlak sterk zal evolueren met de inspanning.

Een klein verfdiagram (amateurs zullen de strip waarderen zonder MS in slechte smaak):

Ik heb me nooit met dit probleem beziggehouden, omdat ik meestal zeer stijve materialen gebruikte. Inderdaad, alles vervormt, maar catia lijkt de botsing met de vervormde elementen niet te actualiseren. In principe is alleen het oorspronkelijke oppervlak vervormd, en ik zou graag willen dat hierbij rekening wordt gehouden met de nieuwe contacten die tussen de twee delen worden gemaakt.

Ik heb artikelen gezien die over botsingen praten, maar het lijkt niet van toepassing te zijn op eindige elementen. Is er een methode voor catia om hier rekening mee te houden of hacks?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden,

Vriendelijke groeten.

De afbeelding wordt onjuist weergegeven (en de bewerkingsfunctie is niet gevonden): http://img15.hostingpics.net/pics/821208probleme.png

Hallo, ik denk inderdaad niet dat het mogelijk is. We kunnen ons dan verschillende stappen voorstellen waarin het contactoppervlak wordt gewijzigd op basis van de vervormingen die het gevolg zijn van de vorige berekening.

Editing: we hebben het over een vervormbaar virtueel onderdeel op pagina 13, maar ik denk niet dat het je probleem beantwoordt:

http://www.lynkoa.com/sites/default/files/questions/answer/03/03/2015/analyse_catia_v5.pdf

1 like

bij het zien van je afbeelding

We hebben de indruk dat de vervorming identiek is op de 2 structuren

Absoluut onwerkelijk geval tussen een plat oppervlak en een bol

In dit geval kun je zeggen dat je een krachtsverhouding hebt

Tests kunnen zijn om een bolvormig volume te creëren in een flexibel materiaal

om een parallepipedisch vlak volume te maken van hetzelfde flexibele materiaal

en kijk hoe ver het machtsevenwicht zal zijn en leid daaruit af

de dikte of het materiaal van het parallepipedische vlakke volume

en visualiseer de vervorming

Ik denk dat de belangrijkste kracht in ieder geval aan de pool van de bol  zal zijn , het punt van ontmoeting met de zachte vaste stof

en zal afnemen als het de parallepipid binnendringt

van daaruit af te leiden een homogene vervorming van de 2 lichamen ben ik als de put ;-)

@+ ;-))

1 like

Hallo

Ik weet niet zeker of u met Catia een overtuigend resultaat zult krijgen, omdat er, afgezien van enkele specifieke software, geen rekening wordt gehouden met dit soort berekeningen die grote verplaatsingen genereert.

Als het doel alleen is om het contactoppervlak te kennen, kunt u er analytisch uit komen met behulp van de formules van de Hertz-druk (voorbeeld bijgevoegd).

contact_hertz.pdf
2 likes

Ah, het is waar dat mijn diagram nogal lelijk is!

Bedankt voor de leads, ik zal dat allemaal proberen. (geen probleem als het eindigt met een jacky-tuning methode om het te doen met Catia.)  Voortbordurend op de ideeën die zijn geuit, stel ik me voor dat ik een soort "stap voor stap" kan doen door weer een nieuw contactgebied met de interferentiefunctie te krijgen, zodra mijn twee vaste stoffen zijn vervormd, zoek ik naar evenwicht met een stopcriterium.

Aan de andere kant, kunnen we de vervormde geometrie "exporteren" als een op zichzelf staand deel, om het opnieuw te gebruiken in een assemblage en zo het snijpunt van de onderdelen te bepalen? (of deze functie bestaat al in Analyse, maar ik heb het nog niet gezien)

Als het werkt, kunnen we dan een script automatiseren om het stap voor stap te doen met Catia? (dus ik laat de pc 's nachts draaien)

Voor de analytische manier probeer ik het liever als laatste redmiddel, omdat mijn vormen lelijker zijn dan een simpele bol/vlak. Maar bedankt voor de link, ik ga kijken of er ideeën zijn om eruit te halen.

Ik houd je op de hoogte van waar deze leads toe leiden.

(NB: je moet absoluut een "beste antwoord" kiezen, zelfs als de oplossing aan het einde een mix van verschillende ideeën is?)

Met vriendelijke groet, nogmaals bedankt!

2 likes

Jij. Je kunt ook de antwoorden opschrijven die je helpen bij het bepalen van je aanpak voor je studie 

en kies het antwoord dat u helpt uw probleem op te lossen of de aanpak om uw probleem op te lossen

@+;-))

1 like

Misschien hier een beter antwoord kiezen en een nieuwe vraag openen? Want uiteindelijk zijn deze nieuwe vragen heel anders, maar ook interessant, dus verdienen ze een of meerdere vragen.

1 like