Catia - composiet materialen

Hallo allemaal,

Ik probeer in CATIA een hoge wind (voor een boot) te modelleren. Het is gemaakt van sandwichstructuur.

Het modelleren van de harde wind zelf levert me geen problemen op (door alles in het oppervlak te doen aangezien we gecomposteerde materialen gebruiken)

Mijn probleem is het volgende: bij deze harde wind plaatsen we inzetstukken op het moment van draperen, inzetstukken waarin de pilaren worden geschroefd terwijl we de harde wind vasthouden. Maar hoe modelleer je deze inzetstukken dan, aangezien alles in het oppervlak wordt gedaan? (details van het betrokken gebied in de afbeelding)

Ik heb erover nagedacht om een oppervlak te maken door deze inzetstukken te modelleren en het op de juiste manier in te bedden, maar ik ben niet zeker van de geldigheid van deze hypothese

Bij voorbaat dank voor uw hulp

detail.png

Hallo

Ik denk dat het vooral een kwestie is van overeenstemming met de mensen die gaan produceren. Dat gezegd hebbende, weet ik niet zeker of een oppervlak zinvol of praktisch genoeg is om de lay-outs te definiëren die in het composietpaneel moeten worden voorzien.

Je zult zeker een specifiek plan moeten maken voor je inserts, dus ik zou het 3D-model in een paneel/insert-assemblage (of in verschillende onderdelen) plaatsen.

3 likes

Chamade dank u voor uw antwoorden,

Ik ga het een beetje overdrijven, maar ik weet niet zeker of ik het ingediende idee begrijp.

Op het moment van fabricage (van onder naar boven) moeten we de gewenste vouwen plaatsen, het inzetstuk, nog een vouw erop, ons schuim (expansief) en vervolgens de vouwen van de bovenkant van de sandwich.

Moet ik het inzetstuk in 3D maken en het vervolgens, dankzij een montage, op het oppervlak plaatsen om het paneel te modelleren? Zo ja, hoe plaats je hem tussen de gewenste vouwen?

Wat me in feite zorgen baart, is het verschil in de dikte van het schuim dat door de inlegger wordt gecreëerd, evenals de vouw die de inlegger vóór het schuim bedekt. Hoe kan dit goed worden weergegeven?

Het is vooral dat ik nooit heb toegepast wat je me vertelt, dus als de uitleg beknopt is of als er een tutorial bestaat, kun je me dan verlichten? Zo niet, dan zou ik erin slagen om deze implementatie op het net te zoeken!

In ieder geval bedankt voor je antwoorden

als het meerlagig is (sandwich)

Waarom zou u deze lagen niet in volume creëren door het materiaal en de draad van de laag te definiëren

en plaats de basisstructuur van de volumebevestiging erin, waardoor ook het materiaal wordt gedefinieerd

wat ook een heel aparte kamer is

en zorg ervoor dat het afgewerkte volume overeenkomt met de montage van de 2 elementen

na de pilaren en bout voor de eindmontage

@+ ;-))

Nogmaals, ik geloof niet dat er een universele methode is, omdat het afhangt van de gewoonten van de persoon die produceert. 

Dat gezegd hebbende, hier is hoe ik denk dat ik te werk zou gaan:

- het creëren van een oppervlak dat overeenkomt met de buitenste onderkant van het paneel. Op het plan geeft u aan dat het om de afgewerkte paneelzijde gaat en geeft u het aantal vouwen en eventueel de oriëntatie aan.

- het creëren van een oppervlak dat ten opzichte van de buitenkant wordt gecompenseerd door de dikte van de eerste plooien ongeveer.

- het creëren van een (of meer, afhankelijk van het aantal inzetstukken) oppervlak dat overeenkomt met de holte die door de wisselplaat wordt veroorzaakt. Dit oppervlak omvat de flanken (die door het buitenoppervlak kunnen gaan) en het deel van de vouw boven het inzetstuk.

- U monteert het offset-oppervlak en het (de) net daarvoor gecreëerde oppervlak (en) en zo verkrijgt u een oppervlak dat overeenkomt met de vouw boven de inzet.

- Creatie van het bovenste buitenoppervlak van het paneel.

- Om het schuim te creëren, kunt u een omvattend volume creëren dat u begrenst met de onderste (met insert consideration) en bovenste oppervlakken.

- Voor de inzetstukken maakt u ze ofwel in afzonderlijke onderdelen die u via een assemblage in de gecreëerde ruimtes invoegt, ofwel maakt u ze rechtstreeks in verschillende delen van uw paneel (als u ervan uitgaat dat de vervaardigde assemblage slechts uit één stuk bestaat).

Indien nodig kunt u de oppervlakken altijd dikker maken om een volumeweergave van de plooien te hebben.

1 like