Hoi allemaal
Als onderdeel van mijn stage heb ik verschillende gebogen plaatwerkdelen (soms ook gelast) waarvan de dikte moet worden gewijzigd. Deze onderdelen zijn in wezen onderhevig aan spanning en buiging.
Ik zou graag een eindige-elementenanalyse willen doen om te zien of ik een lagere plaatdikte kan bepalen dan de huidige, die vanuit mechanisch oogpunt acceptabel zou zijn.
Ik heb de beschikking over de stp-bestanden van deze onderdelen (die in NX zijn getekend), die in volume lijken te zijn. Ik was begonnen met het herwerken van de diktes door nieuwe volumes te maken en ze af te trekken met de Booleaanse bewerkingen.
Maar door met leraren op mijn school te praten, begreep ik dat het voor eindige elementen met Catia en/of Abaqus de voorkeur verdient om in oppervlak te werken omdat mijn dikte klein is in vergelijking met de andere dimensies.
Probleem, ik weet niet hoe ik in het oppervlak van mijn originele stp-bestand moet werken. Is het mogelijk om ze te transformeren door manipulatie, door bijvoorbeeld de gemiddelde dikte te kiezen of door de oppervlakken aan de uiteinden te nemen?
Ik ben relatief nieuw bij Catia, dus aarzel niet om een beetje in detail te treden als de manipulaties een beetje ingewikkeld zijn!
Dank je wel:)
Vriendelijke groeten
Adrien
Hallo
Je kunt in het oppervlak werken vanuit een (vaste) geometrie, vanuit een STEP of zelfs vanuit een CATIA bestand.
Het is belangrijk om in gedachten te houden dat wat je gaat " extraheren " of " demonteren " geen geschiedenis heeft (geen kromming of constructie-elementen).
Demonteren: Ik raad niet te veel aan (het aantal oppervlakken kan erg belangrijk zijn).
Extraheren : we zullen de functie gebruiken om oppervlakken, randen van oppervlakken op te halen, te snijden, enz.
Afhankelijk van de licentie die je hebt (GSD) en de versie van CATIA (ik geloof superieur aan R22).
De opdracht Surface Midfields zou je moeten helpen.
Als hieronder de eerste commando's om te leren (als u de CATIA doc hebt geïnstalleerd) selecteren we de opdracht dan F1 om de help op deze opdracht te openen.

Hallo Franck,
Dank u voor uw antwoord.
Als ik het goed begrijp, zou ik het oppervlak van het medium moeten selecteren voordat ik het extraheer?
In ieder geval, wanneer ik het middelste oppervlak van een stuk van mijn kamer selecteer, krijg ik een foutmelding "de selectie wordt geweigerd om een updatecyclus te voorkomen. Het geselecteerde lichaam mag geen oppervlak in het midden bevatten"
Bedankt!
U moet het commando middenoppervlak selecteren en vervolgens de paren van tegenoverliggende oppervlakken aanwijzen, zodat Catia het "middelste" oppervlak berekent (u kunt de verhouding 0,5 wijzigen).
Ik heb de helppagina van Catia bijgevoegd.
Edit: werk je in hybride modus?
surface_milieu.pdf
Ok geweldig ik begreep het, heel erg bedankt!
Ik heb geen idee wat hybride modus is.
Hallo
Catia's "Hybride" -modus, indien geactiveerd, geeft nauwkeurigheid aan de organisatie van elementen zoals vliegtuigsteek, lijn, surf, enz.
Hun positie in de specificatieboom is chronologisch.
Het moederpunt van een vlak (evenwijdig aan een punt) kan bijvoorbeeld niet na het vlak worden verplaatst.
Deze elementen kunnen worden gerangschikt in geordende geometrische sets (groen) of verschijnen in de deellichamen in de volgorde waarin ze zijn gemaakt.
In ons land is deze modus niet toegankelijk.

Hallo
Om de waarheid te zeggen, ik weet niet of het is geactiveerd, ik heb niet echt een boom sinds ik een stp-bestand heb.
Mijn eerste taak was om vaste lichamen te maken en ze af te trekken door Booleaanse bewerkingen om mijn dikte te veranderen, totdat ik te horen kreeg dat werken in oppervlakte beter zou zijn voor FEM-berekeningen.
Wanneer u een nieuw bestand maakt ( bestand / nieuw / deel) in het venster dat wordt geopend (vorige schermafbeelding) als het vakje is aangevinkt (oranje), werkt u in hybride, zo niet, dan werkt u in de normale modus.