CATIA V5 Het creëren van een fragmentarische bol

Hoi allemaal

Ik ben nieuw bij CATIA V5, maar het lukt me om zo goed mogelijk rond te komen.

Ik moet een opbergbol ontwerpen (met alles wat daarbij komt kijken: ondersteuning, kranen, etc.). Om dit te doen, moet ik mijn bol uitsnijden zoals weergegeven in het volgende diagram : 

Ik heb op dit moment 2 vragen aan mijn hoofd: 

• Weet jij een eenvoudige manier om dit soort snijden te maken? Ik kan mijn eigen stukken bol maken, maar ik moet de waarden met de hand invoeren. Mijn stukken zijn niet met elkaar verbonden. 
  • Tijdens de montage zijn sommige onderdelen identiek (zoals te zien is in het schema). Wat zou een CAD-expert in dit geval doen? Hij maakt alle stukjes en dan voegt hij ze allemaal samen, of maakt hij er één en doet hij een soort van copy/paste?

Bij voorbaat dank. 

Hallo

Ik zou de neiging hebben om eerst een geskeletteerde CATPart te maken met de bol en deze uitsparingen.

Ik zou elk afzonderlijk onderdeel in een CATPart ontwerpen (dan zou ik importeren met link elke uitsparing).

Hierdoor ontwerp ik in context, waardoor het niet nodig is om de onderdelen bij elkaar te positioneren (vast).

Voor identieke stukken (de opdracht "patroon hergebruiken" zou nuttig voor u moeten zijn)

Deze opdracht hergebruikt een patroon (elk patroon) dat ik in het skeletgedeelte zal maken (rechthoekig, cirkelvormig, aangepast)

Hallo

Ik beheers niet de hele Catia-taal, ik weet niet of ik alles goed heb begrepen.

Ik denk dat ik heb gedaan wat je zei (in ieder geval voor de eerste paar stappen)

• Ik heb mijn bol gecreëerd
  • Ik snijd mijn bol met Booleaanse bewerkingen, waarbij ik ervoor zorg dat ik de juiste afmetingen neem zodat "stukjes bol" elkaar niet raken
  • Ik heb de verschillende catParts opgenomen. Ik heb niet alle stukken gemaakt die op de evenaar staan. Ik rekende op hen allemaal in Assembly Design

Je stelt voor dat ik al zijn stukken neem en ze opnieuw integreer in Part Design , toch?

Voor de "patroon hergebruiken" functie die ik niet wist, zal ik eens kijken.

Bedankt. 

Niet om deze delen te controleren door een enkel skelet CATPart.

De gele vlakken zijn de uitsparingen, in transparantie de herhalingen

In blauw in delen 01-02-03, de dikke oppervlakken gecreëerd sinds de import met link van de uitsparingen van de skelet bol.

Ik heb alle stukken (uit gewoonte) gerepareerd, maar hun positie hangt alleen af van het skelet.

EDIT: Ik heb de elementen een naam gegeven en enkele wijzigingen aangebracht in de bijlage van het detail van de grafiek.

sphere.png
1 like

Bijgevoegd is het definitieproces

sphere.mp4
1 like

Hier zijn mijn 2 Catia docs. 

Ik heb een beetje moeite met de naam (product, onderdeel, deel...), ik weet niet wat het concreet voorstelt. 
De eerste is het skelet dat ik heb gemaakt dankzij jouw advies. Ik deed het een beetje anders omdat ik niet zag hoe ik het op een andere manier kon doen. Uiteindelijk lijkt het te werken...

Voor de tweede weet ik niet echt welke manipulaties ik heb gedaan, maar het lukt me om een deel dikker te maken, maar het is verloren gegaan in het midden van de boom. Mijn doel is om alle sneden in stukken te hebben, zodat ik er een aantal kan aanpassen, met name het toevoegen van voetjes, stikken enz... Maar dit programma is moeilijk onder de knie te krijgen.

skelet.catpart

het andere bestand...

squelette_test1_creation_des_pieces.catpart

Hallo

Geen PB op je skelet, dat is het precies

De mijne lijkt eenvoudiger omdat onze Parts-bestanden (CATPart) standaard een marker op de oorsprong hebben, dus het bespaart me het maken van het oorsprongspunt en alle assen (ik gebruik die van de marker).

Ik gaf de voorkeur aan de cirkelvormige herhaling.2 voor de bovenste en onderste instanties, waarbij ik de exemplaren die niet dienen in plaats van symmetrieën (maar dat is voor de functie voor hergebruik van patronen) te verwijderen.

Bijgevoegd is de video om de ASS-context van de links en de 3 verschillende stukken te creëren.

CATProduct-bestand (dit is het assemblagebestand, de linkpointer naar de assemblagecomponenten, die onderdelen of subsets van onderdelen kunnen zijn)

Het CATPart-bestand is het onderdelenbestand, maar als u de onderdelen, lichamen niet associeert, kunt u lichaamssamenstellingen maken op basis van een link of nuttige beperkingen voor bijvoorbeeld Bi-materiaalonderdelen)

import-avec-lien.mp4

Dank u, voor uw uitleg, ze zijn heel duidelijk. Het is me gelukt om de bol te reconstrueren, ik heb de symmetrie of rotatiefunctie niet gevonden (gelijk aan het hergebruiken van een patroon), dus heb ik het stuk voor stuk gedaan voor de polaire stukken. Als ik het bestand met alle onderdelen heb, kan ik ze dan bewerken? Ik zou graag willen integreren in een equatoriale kamer op twee van de steunen die op palen zullen rusten. 

Bovendien heb ik problemen bij het weergeven van de kamer, ze zijn als gevlekt. Misschien zijn het gewoon display-artefacten.

Ook als ik een onderdeel maak, bijvoorbeeld een bol, heb ik een constructielijn die op het object blijft liggen. Het probleem is dat Catia het als een op zichzelf staand element beschouwt. 

Het is in het rood op de foto: 

Hallo, de opdracht voor hergebruik van patronen werkt inderdaad alleen bij herhalingen (aangepast lineair, cirkelvormig).

De assemblagesymmetriefunctie creëert een geometrisch symmetrisch onderdeel (d.w.z. anders dan het eerste).

Het is geen weergaveprobleem, alleen beide modi zijn zichtbaar (oppervlak - massief)

Als je het skeletstuk en de inhoud of geometrische sets verbergt, zie je alleen de lichamen, in de standaardkleur van Catia (grijs*). 

Ja, u kunt de onderdelen van het skelet wijzigen (diameter van de bol, positie van de bol in hoogte // vloer, aantal herhalingen van identieke onderdelen, vorm van de sneden, enz.)

En voeg mechanische functies toe aan elk uniek onderdeel (ik werk meestal met de assemblage open voor skeletaanpassingen, maar sinds de assemblage open ik de onderdelen in een nieuw venster om mechanische functies toe te voegen. Dit is om geen verbanden te leggen tussen delen van de assemblage).

Als ik een externe ref nodig heb, maak ik die in het skelet en kopieer ik deze vervolgens met link in de kamer.

Ik zou beginnen met het veranderen van het middelpunt van de bol momenteel in X0,Y0,Z0 en het de dimensie // op de grond geven

Ik zal de referentie creëren voor het positioneren en bouwen van de kolommen, evenals de cirkelvormige herhaling van elk ander stuk.

Halve schelpen, je moet ermee omgaan, het is een bijzonderheid van CATIA, hetzelfde is te vinden op cilinders, kegels maar eigenlijk op bollen, ook al is het een enkele entiteit. Het gedraagt zich volgens de selectie op de meetkunde alsof er twee halve bollen waren.

Dank u voor uw zeer relevante antwoorden.

Ik kon verder met het project. Ik had 2, 3 problemen die zichzelf oplosten. Ik heb de stevige steunen direct op de assemblage gemaakt. Ik kon het niet aan de oppervlakte. (Ik had in het begin volumefuncties in het gebied gebruikt en het werkte niet goed). Uiteindelijk weet ik niet of mijn assemblage erg coherent is, maar het geeft vrijwel wat ik wil.

Aan de andere kant zit ik weer vast aan de steken. Inderdaad, als ik een deel van de bol helemaal bovenaan wil boren, omdat er een cirkelvormige repeater is, wordt het boren gedaan op de 3 stukken van de repeater. Ik begrijp het probleem, maar als het me op de een of andere manier lukt om de link te verwijderen, is deze niet langer verbonden met mijn skeletobject (ik weet niet of ik mezelf heel duidelijk maak). 

Daarnaast wil ik een Excel-bestand maken dat alle waarden van de bol EN mijn onderdelen die op de assemblage zijn gemaakt, samenbrengt om de verschillende parameters rechtstreeks op het Excel-blad te beheren.

Uiteindelijk, omdat het een beetje een puinhoop was, probeerde ik mijn elementen in componenten te groeperen, het toonde me een paar foutmeldingen over links. Ik weet niet of ik het goed heb gedaan, maar het lijkt uiteindelijk te werken.

Hallo

Voor het stikken

Inderdaad , alle exemplaren van een kamer zijn identiek.

Daarom:

Of je verwijdert de instantie die anders is, je maakt een nieuwe CATPart van het onderdeel (geregistreerd als, nieuwe naam, wees voorzichtig dat de assembly niet mag worden geopend) dan importeer je dit nieuwe onderdeel in de kont en plaats je het in plaats van de verwijderde instantie. U moet dan de link opnieuw definiëren, zodat de import van het oppervlak naar het juiste bolsegment //  de juiste positie van de blauwe tandwielschakel heeft. (bruin voorbeeld of niet de juiste context)

Of er is weinig verschil na het stikken en u gaat ervan uit dat het een herbewerking is van een exemplaar van het onderdeel. Plaats gewoon een nieuwe (lege) CATPart en stel deze vervolgens in op de hoofdtekst en kopieer en plak met link de hoofdtekst van de betreffende instantie.

Wegrijden van een Excel-tabel, ja het is mogelijk, maar ik waarschuw je meteen, zonder een methodologie en een expliciete naamgeving van CATIA-parameters, kan het snel veranderen in een knoopzak.

Ik raad je in de eerste plaats aan om de parameters die je in elke kamer en in het skelet wilt beheersen te externaliseren door gebruikersparameters te creëren die de beperkingen, afmetingen, parameters beheersen (om de wijzigingen te spelen.

Als alles robuust genoeg is, associeer je in een tweede stap sinds de assemblage deze gebruikersparameters met een Excel-tabel.

Groeperen in componenten: controleer of je opties (houd de link nog goed zijn) en of de beperkte optie op tjrs staat

Als dit niet het geval is, of in de grafiek van de kont onder Pattern Reuse Assembly Functions, heb je een geel driehoeksymbool. De instanties moeten worden verwijderd en opnieuw worden uitgevoerd.

Als u wilt besturen door een tafel is het belangrijk van tijd tot tijd om versies van de partijen en ASS op te slaan en de wijzigingen af te spelen die u wilt.

Als je wacht tot je klaar bent, is de kans groot dat het niet werkt, het is gemakkelijker om de stang gaandeweg recht te trekken.

1 like

Als ik het goed begrijp,

• Ik open een nieuw onderdeelontwerp
  • Ik exporteer het skelet deel zoals ik de vorige keer deed (publicaties etc) in dit nieuwe deel
  • Ik importeer dit nieuwe onderdeel in de assemblage
  • Een nieuwe definitie van de link... als ik het kan

Inmiddels is het me gelukt om iets te doen, maar ik denk dat het niet klopt (vooral qua links).

Ik heb het stuk waarin ik geïnteresseerd was gekopieerd, ik heb het speciaal geplakt (verbreek alle links). Het is me gelukt om mijn stikgaten te maken, maar ik ben bang dat het deel niet meer verbonden is met het skelet. Ik heb alleen het gekoppelde deel verborgen, om terug te kunnen gaan als de manipulatie niet werkt.

Nee:

Dit is een keuze die gemaakt moet worden, maar hoe dan ook, alle imports met een link moeten gebeuren in het kader van de assemblage.

Of het is een andere kamer met een eigen plan

Ofwel is het een herbewerking

In het eerste geval zijn we op zoek naar dezelfde grafiek, om te kunnen wijzigen, om gekoppeld te worden aan het juiste oppervlak van het skelet, maar niet om gekoppeld te worden aan het originele onderdeel.

In het tweede geval willen we gekoppeld zijn aan het originele onderdeel en mechanische functies toevoegen (natuurlijk kan een wijziging van de originele instantie leiden tot een omleiding van de referenties van de wijzigingen die na de import zijn aangebracht met de "update" -link).

Geval 1 is een nieuwe naam en nieuwe ref in de eigenschappen van het bestand (we importeren dit deel vervolgens en positioneren het op de gewenste plek in de ass). Om de links naar het rechteroppervlak van het skelet te leiden, doen we een: klik met de rechtermuisknop in de grafiek op het onderdeel / onderdeel / Definieer contextuele links.

In het venster selecteer je de gewenste link, het oppervlak van de bol, vervolgens de vervangen knop en wijs je naar het nieuwe oppervlak van het skelet dat je eerder hebt gepubliceerd.

Geval 2 we maken een leeg onderdeel in de ass, we repareren het, dan definiëren we het op het hoofdgedeelte (actieve ontwerpworkshop), we openen dan de grafiek van het doelexemplaar en we kopiëren het deellichaam, dan plakken we het met link in deze nieuwe CATPart. De wijzigingen zullen worden aangebracht naar aanleiding van het gekoppelde resultaat, de wijzigingen van het skelet of het hoofdonderdeel zullen worden bijgewerkt op het gekoppelde resultaat.

Als je alle schakels hebt verbroken, zal het de veranderingen van het skelet niet volgen.

Bedankt, het lijkt perfect te werken.

Dus, kan ik het deel dat ik heb gekopieerd verwijderen, zonder dat dit invloed heeft op het deel dat ik zojuist heb gemaakt? De link is tussen de laatste en het skelet, nietwaar?

Ja, als het deel dat u wilt verwijderen een onderdeelinstantie is en geen deel uitmaakt van een patroonherhaling.

Als het een instantie is die is gemaakt door een herhaling, moet u wijzigen onder de skeletherhaling (oranje stip om deze instantie te verwijderen.

Het is me gelukt om de verschillende parameters te maken (ik heb het niet geprobeerd met Excel, maar het is al duidelijker).

Ik heb een probleem met de straal van de bol, als ik deze verander, kan hij de bol niet meer herbouwen, vooral niet aan de polen (de onderste delen). Voor de constructie gebruik ik plannen die door verschillende punten gaan (die al gebouwd zijn), maar het lijkt erop dat het ze niet kan vinden als de geometrie verandert. Ik vroeg me af of het een veelvoorkomend probleem was of dat ik het :p probleem was. Hoe dan ook, dat is een klein probleempje, maar ik wilde je nogmaals bedanken voor je geduld en voor de kwaliteit van je uitleg.

Bij het selecteren van hoekpunten is het gebruikelijk dat Catia langs de rand kruist of de hoekpunten omkeert, we kunnen de selectie van een hoekpunt vervangen door het Extremum te extraheren (optie beschikbaar onder GSD).

Ik kan morgen kijken, zet je skeletdossier als bijlage.

Nou, ik denk dat het me gelukt is om de extremumfunctie te gebruiken . Ik weet niet of ik het goed heb gebruikt, maar het lijkt redelijk goed te werken. 

Daar heb je het, het meesterwerk, in de tussentijd heb ik andere dingen geprobeerd, waaronder alles boren (buis + schaal) maar zonder resultaat.

Ik probeer te doen wat je me vertelde. 

Wat is het voordeel van het werken aan het skelet met betrekking tot de hechtingen?

Ik maak de posities van de steken op het skelet en ik maak publicaties die ik importeer in de assemblage, toch? 

assemblage_et_squelette.rar