Catia V5 en Catia V6

Hallo

Ik ben een beginner op Catia V5 en vraag me nu al af wat de nieuwste versie is die ik nog niet ken.

- Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Catia V6 en V5 ?

- Wat voegt CATIA V6 nog meer toe aan V5? 

Bij voorbaat dank aan degenen die mij zullen antwoorden.

Vriendelijke groeten

Ik denk dat je de Catia upgrade training moet volgen, elke versiewijziging biedt zo'n training

Hallo.

De laatste keer dat ik V6 zag was 3 jaar geleden.
Het belangrijkste verschil is dat V6 een samenwerkingsplatform is dat vertrouwt op de ENOVIAV6 database en interfaces heeft met de verschillende Dassault-software, maar ook met andere CAD's.
Van de CAD-modelbouwer van V6 kan worden gezegd dat het Catia V5 is, de interface verandert soms.
Er zijn nu slechts twee bestandsformaten, CATDrawing en CATPart (de laatste kan een onderdeel of een assemblage zijn).
De Step-licentie is inbegrepen.
Maar het grootste verschil is dat de ontwikkeling voornamelijk gebeurt op de V6 CAD-modeller (deze kan worden ingezet op V5, maar het is niet noodzakelijk). Wat betekent dat V6 sneller zal evolueren dan V5 (nou ja, er is nog steeds V4, dus we raken niet in paniek).
Ik hoop dat andere gebruikers zullen reageren, zoals ik al zei, het is 3 jaar geleden en ik heb nog geen V6-gebruikers in mijn omgeving ontmoet.

Nog een laatste verduidelijking, sinds V5-6R2012 "R22 is korter", is de compatibiliteit van CAD-bestanden in beide richtingen, van V5 naar V6 en vice versa (geen mogelijkheid om te testen).

3 likes

Hallo, ik ga ermee akkoord om een beetje training te doen. U zult in staat zijn om de basisprincipes van CATIA V5 te leren. Ik raad je aan om http://www.alphorm.com/tutoriel/formation-en-ligne-catia-v5-les-fondamentaux te zien.

Hallo

Een beetje laat, kom ik op dit forum, om te antwoorden.

Het is noodzakelijk om 2 verschillende generaties CATIA te onderscheiden in termen van interface en/of actieradius...

Tot aan de V6 R2013X is het "vergelijkbaar" met de V5 met een navigatiekompas in het midden en onderaan het scherm en sinds de R2014X hebben we het over 3DExperience, het kompas staat linksboven met een opnieuw ontworpen interface (het actieterrein van de gebruiker is variabel, afhankelijk van de rol die hij in het bedrijf speelt...)

De 2 blijven isofunctioneel ten opzichte van de CATIA-modelbouwer . SKE, CEO, DDR, LO1, FTA,...

Aan de andere kant wordt het model anders beheerd en is het veel betekenisvoller voor de ontwerper.

CATIA is onlosmakelijk verbonden met zijn database, genaamd ENOVIA.

Om PLM in realtime uit te voeren, moet u letten op wat er wordt gevraagd (versie van CATIA, enz.) in de CAD-gegevensuitwisselingsovereenkomst met uw klant.

Connectoren voor de V5-6 R201x (V5R2x) en binnenkort voor SolidWorks bestaan...