Solidworks zwaartepunt

Hoi allemaal

Ik hoop dat iedereen een goed weekend heeft gehad . Ik heb een kleine vraag, ik heb een foto bijgevoegd van mijn filtratiesteun met een klemschroef ect... Kort. Ik heb mijn standaard 60° gekanteld, de functie voor grondeigenschappen gebruikt en er beweegt niets van het origineel (0° kanteling).

Kan ik het zwaartepunt op Solidworks controleren door een helling te volgen? Is er een functie?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden:)

centre_de_gravite_ezb.jpg

Zolang er geen horizontale vloer wordt weergegeven en een contact via grond- en ruimteverbinding 

Het lijkt mij dat het zwaartepunt van je stuk altijd hetzelfde zal zijn

@+ ;-)

Hallo Lucas.

Het antwoord is nee, want per definitie beweegt een zwaartepunt alleen als je bewegende delen hebt of als je ze toevoegt of verwijdert.

Als u informatie wilt hebben over het omslagpunt (wat uw zorg lijkt te zijn), kunt u dit alleen weten door een schets op een plan te maken en in uw geval door de drie wielen aan te sluiten op uw zwaartepunt.

Dus wanneer uw zwaartepunt groter is dan uw lood dat wordt gedefinieerd door uw wielen, zal uw geheel onherstelbaar kantelen.

Wees voorzichtig, deze redenering geldt alleen in statische en de lege machine onder je plaat, want als je onderdelen onder je persplaat hebt (zie je vorige post) dan zal je punt van deze niet-retour eerder worden gemaakt vanwege traagheid.

Als ik een opmerking mag maken die een beetje buiten uw verzoek valt, ;-) ;-) ;-) Houd er altijd rekening mee dat statieven bij uitstek onstabiel zijn. Het is om deze eenvoudige reden dat bureaustoelen vijfledig zijn, omdat er in het verleden te veel valpartijen en verwondingen waren.

Tweede punt, het feit dat de wielen zijn verschoven ten opzichte van de verticale rotatie-as van deze wielen verhoogt het risico op kantelen, want wanneer het tijdens het kantelen met twee wordt uitgelijnd, vergroot je de traagheid plotseling zonder het te merken. Houd er rekening mee dat als je je assemblage draait (zie de foto), je kantelpunt, zelfs in statische toestand, verkeerd zal zijn als je de wielen niet correct plaatst. Zoals het nu is, is het verkeerd.

Groeten ;-)

3 likes

Ik zou willen specificeren dat ik een helling van 60° heb om te extrapoleren en te controleren of mijn zwaartepunt varieert afhankelijk van de hoek, maar ik merkte dat het geen impact had... Anders moet mijn test worden gedaan met een maximale helling van 10°. 

Ik dacht erover om een schets te maken om te visualiseren of ik buiten mijn steun ben of niet, maar ik weet niet echt hoe ik verder moet gaan en weet of ik de dingen goed doe of niet...

Gebrek aan reflectie van mijn kant, ik heb een passende oplossing gevonden, bedankt voor je hulp

Het zal interessant zijn om te begrijpen 

het gebrek aan reflectie van uw kant

en hoe je het probleem hebt opgelost

@+;-)

Het is gewoon dat ik mijn leven altijd te ingewikkeld maak.

Ik kantelde mijn steun tot 10°, ik creëerde een punt met de coördinaten van mijn zwaartepunt (Ground Properties). Toen zette ik mezelf op het vliegtuig aan de rechterkant, ik maakte een schets en tekende een verticale as vanuit mijn zwaartepunt. Als uw as tussen de 2 zwenkwielen blijft staan, zal uw systeem niet kantelen.

Foto om het te bewijzen.

centre_de_gravite_ezb3.jpg
1 like

Om de afstand tussen CoG en draaipunt automatisch te kwantificeren, is het mogelijk om een coördinatencoördinatensysteem te maken, dat met de juiste hellingen aan het draaipunt is bevestigd. Het enige wat je hoeft te doen is SW vragen om de CoG in dit coördinatensysteem te berekenen, de afstand x geeft bijvoorbeeld meteen een idee van de stabiliteit van het systeem.

Op een keer kreeg ik bij een klant te horen dat de CoG in het centrale derde deel van de ondersteuning moest blijven.

3 likes

Goedenavond Lucas

Wanneer je je set hebt is er in ieder geval één onderdeel dat vast staat en dus het geheel bij elkaar houdt.

Je kijkt op welk vlak het gefixeerd is (het is vaak het voorste vlak bij automatisch invoegen)

Laten we op dit vlak aannemen dat het het voorste vlak is, je doet: schets (Q) en daar plaats je een eerste lijn in de as van de schroef, die zich in het midden van je ASM bevindt.

Vervolgens maak je een lijn die loopt van de as van je wielen naar de bovenkant van je ASW (waar het stuur zit). Vervolgens, nog steeds beginnend bij je wielen, maak je een verticale lijn die onder een hoek van 15° staat.

Je kijkt waar je zwaartepunt is en je kunt een tweede verticale lijn trekken die van het zwaartepunt naar de wielen gaat. Je kijkt waar de wielen staan, dus binnen of buiten je lijn.
U kunt dus ook de maximale slag kennen voordat deze kantelt en door deze te lokaliseren ten opzichte van uw 10°: u heeft een idee van de ruimte om te manoeuvreren of niet. Maar pas op voor dynamische bewegingen, want 10° is helemaal niets vergeleken met je zwaartepunt, dat nog steeds vrij hoog is.
Het minste ding dat de wielen blokkeert tijdens het rijden en de hut op het hoofd van de hond dreunt

Goedenavond Lucas

Aangezien we allemaal samen praten: ik stel voor dat je je wielen draait en ze in de juiste positie zet in de richting van de beklimming maar vooral in de richting van de afdaling. Dan zul je je realiseren dat het zwaartepunt bijna over het contactpunt van de wielen met de grond gaat.

Dit zegt duidelijk dat uw systeem niet stabiel zal zijn (Vgl. de relevante opmerking van @Stefbeno die stelt  "blijf in het middelste derde deel van de steunen. " Vergeet ook niet mijn opmerking over statieven.

Tot ziens ;-) ;-)

Vriendelijke groeten

1 like