Wat is het verschil tussen een product en een onderdeel? (CATIA)

Hoi allemaal

Nog steeds in mijn idee om een skelet te bouwen, heb ik een vraag die me stoort en die me zeker als een zal doen lijken.

Wat is in catia het verschil tussen een product en een onderdeel? 

Een product en een set onderdelen?

En waarom heb ik niet hetzelfde icoontje tussen deel 1.1 en deel 1 (zie de bijgevoegde afbeelding)

Hetzelfde tussen product 1 en product 3.1

Dank u voor uw antwoord, waarvan ik denk dat het mij zeer nuttig zal zijn, aangezien het de basis moet zijn.

Vriendelijke groeten

Ju'

produit_piece.png

Hallo

Uit mijn oude herinneringen aan Catia v5 is het product de montage.

Wat betreft het verschil in pictogrammen, weet je zeker dat je elke keer in de omgeving van de kamer bent?

2 likes

Hallo

Zie het laatste deel van deze tutorial die vrij voor zich spreekt:

http://www.the-blueprints.com/tutorials/catia/

1 like

Hallo

Wat ik deed was gewoon dat ik een nieuw product maakte en vervolgens vroeg ik catia om verschillende "dingen" in te voegen dankzij het tabblad invoegen. En ik zag dat we een grote keuze hadden aan inserties en ik wilde het verschil weten tussen deze vele keuzes.

Er is op dit moment geen ontwerp of andere aanpak. Ik zou zeggen dat het meer een proces is van kennis van de basis van de software.

Vriendelijke groeten

2 likes

Kijk eens goed naar deze tutorial

http://catiadoc.free.fr/pdf/FR-Dassault-Systems_Assembly_Design.pdf

Het geeft de basis van CATIA
@+ ;-))
1 like

Hallo 

Het verschil tussen de twee iconen (Product) is de weergave van een vel.

In het eerste geval met het blad (het is een CATProduct) slaan we een CATPRoduct-bestand op.

In het tweede geval, zonder een plaat (er worden geen CATProduct-bestanden gemaakt), is het een onderdeel (groepering van schroeven bijvoorbeeld).

3 likes

In CATIA:

Het CATProduct is een assemblage of subassemblage.

Het bevat geen geometrie (het is een linkpointer)

Het bevat de assemblagebeperkingen van de onderdelen, S/E en component.

Het kan gebruikersinstellingen bevatten.

Het kan scènes bevatten (geëxplodeerd voorbeeld).

De "samengestelde" schroefgroepering (voorbeeld)

Het gedraagt zich als het CATProduct, behalve dat we geen bestand hebben.

Men kan een component kopiëren van het ene CATProduct naar het andere (met of zonder associatiekoppeling)

De CATPart is het onderdeelbestand.

Maar dat niet alleen, u kunt heel gemakkelijk bijvoorbeeld een onderdeel uit meerdere materialen of bijvoorbeeld een cilinder ontwerpen en de beperkingen hebben alsof u in een assemblage zit.

(Het is minder gebruiksvriendelijk dan in de ASSembly-werkplaats, maar wanneer u niet zoveel onderdelenbestanden + assemblage wilt beheren, is het een effectieve oplossing).

4 likes

Dank je wel Franck voor je antwoord.

U zegt dat we in een product de gebruikersinstellingen kunnen hebben.

Maar hoe hard ik ook probeer ze in de boom te laten verschijnen, het lukt me niet. (En ik heb het product eerder geactiveerd met de dubbele klikken)

Ik kan het parametertabblad alleen laten verschijnen als ik een onderdeel heb geactiveerd.

Weet je waarom? 

(PS: ik heb de opties al gecontroleerd en ik heb de parameters in de boom laten verschijnen aangevinkt)

Om mijn punt te illustreren (voorlaatste opmerking) heb ik een afbeelding bijgevoegd.

Aan de linkerkant is wat ik graag op internet zou willen vinden. Aan de rechterkant, wat ik krijg.

Dank u voor uw hulp.

para.png

Goedenavond, probeer een gebruikersparameter te maken

Dit is het pictogram (fx) dat normaal gesproken rechtsonder in de Assembly Design Workbench staat

Bijvoorbeeld, een lengteparameter

De containerparameter moet dit maken in de bouwgeschiedenis.

1 like

Hoe hard ik het ook probeer, het werkt niet met deze functie (fx).

En als ik probeer te kopiëren en plakken. Wanneer je de parameter containt, verdwijnt deze direct.

Hallo om te controleren of alle opties zijn geselecteerd.

2 likes

Hallo

Om het antwoord van franck.ceroux op de iconen compleet te maken, is het eerste icoon "Stuk 1.1" "de instantie". Het is een getal dat toeneemt telkens wanneer u hetzelfde onderdeel in een product of onderdeel plaatst. Het tweede pictogram is het definitiebestand van het onderdeel zelf.

Als u overschakelt naar de visualisatiemodus, verschijnt alleen het eerste pictogram.

Als u in de ontwerpmodus uw onderdeel van het product wilt bewerken, moet u dubbelklikken op het tweede pictogram.

2 likes

Hartelijk dank voor uw antwoorden.

Inderdaad, Franck.ceroux Ik had geen parameterrelaties geactiveerd in mijn product. 

Bedankt voor de hulp.

1 like