Complexe afschuining

Hallo

Ik ben nieuw op het forum, dus ik zal me kort voorstellen .

Ik ben industrieel monteur en gebruik Solidworks al vele jaren, voornamelijk voor machineontwerp .

Het probleem is dat het stuk dat ik vandaag wil maken buiten mijn comfortzone ligt omdat het voor mij een ongebruikelijke vorm is.

Ik voeg de foto toe van wat ik wil bereiken en waar ik ben in het ontwerp.

Mijn probleem is om het soort afschuining te maken dat je ziet op het soort "tentakels" en voor het zwaard.

En dan struikel ik, hoeveel ik ook speel met de afschuiningswaarden en de hoeken, ik kan het niet, kun je me helpen?

Vriendelijke groeten

thumbnail_sans_titre_126.jpg

waar ik ben in het modellenwerk

broche.png

Uiteindelijk hoef je maar 2 tentakels te maken

aangezien de 4 grote identiek zijn

Ik raad je aan om elke tentakel via een scan 1 van elk te maken

Dan kun je symmetrisch horizontaal en verticaal 

Dat is alles

@+

2 likes

Bedankt

Hoe je te werk zou gaan om de schetsen voor de scan te tekenen, wetende dat het onderdeel uitpuilt (zie bijlage.

Goedenacht.

broche2.png

Verschillende walkthroughs

Creëer een oppervlak op het koepelvormige deel

een andere rond de omtrek van deze broche die de tentakels omvat en deze oppervlakken naait

Een topplane maken

Maak op dit offsetvlak de schets via een spline

naar de as van deze tentakels

en projecteerde deze curve op het oppervlak

Na het maken van plannen aan elk uiteinde 

Op deze plannen een driehoek 

en maak de veegbeweging

Dat is alles

@+

1 like

Ik denk dat je, om gemakkelijk een resultaat te bereiken, niet moet proberen een half stuk te maken en een symmetrie te maken.

Ik heb inderdaad de indruk dat als we de drie tentakels aan de linkerkant nemen, geen van de drie dezelfde grootte of strikt dezelfde vorm heeft.

Als je eenmaal je helft van het stuk hebt gemaakt, wordt de andere helft gewoon gedaan met symmetrie met de functie van dezelfde naam.

Waarom ik dit voorstel, omdat om de complexe vorm van de tentakel te hebben, je een gladde basisbaas moet maken met verschillende schetsen die het profiel geven (zoals plakjes worst) zijn twee of drie hulplijnen die de verschillende profielen verbinden om de harmonieuze curve te verkrijgen.

In de bijgevoegde afbeelding ziet u een voorbeeld van een van de manieren om dit te doen, maar in uw geval zult u waarschijnlijk 3D-splines moeten maken gezien de nog complexere vorm die een tentakel vertegenwoordigt.

Vriendelijke groeten

bossage_base_lisse__-tube__volume_comprime_entre_deux_galets.jpg
1 like

BEWERKEN

Hallo

Ik kijk uit naar een voorbeeld (zelfs gedeeltelijk) van het voorstel van @gt22.
Vooral om overal met het model samenhangende stralen te maken, aangezien het overal wordt uitgestraald)

Met oppervlakken doet hij altijd eenvoudige dingen die ons in staat stellen om complexe dingen te doen. Forttiche wat ;-)

Misschien ook kijken naar de ontwerpen, die gedaan moeten worden voor het afronden (vakantie in CAD/gieterij termen).

1 like

Zie bijgevoegde afbeeldingen voor @Zozo ;-)

bijgevoegd bestand, de kansen zijn niet goed, het is alleen voor het principe

@+ ;-)

tentacule_bouclier.sldprt
3 likes

Ik ga bijna off-topic om @gt22 te bedanken voor zijn voorbeeld.

Dank u voor uw voorbeeld dat de toegenomen mogelijkheden laat zien wanneer u niet in staat bent om de functies van het oppervlaktedomein te gebruiken. In het voorbeeld van gt22 krijgen we een resultaat dat veel eenvoudiger is dan met de methode die ik heb gebruikt, het is geweldig ;-)     (zonder vleierij)

Gelukkig maak ik niet elke dag ingewikkelde vormen (in werkelijkheid bijna nooit ;-)    ) omdat  ik me meer dan serieus in deze oppervlaktekenmerken zou moeten verdiepen en als ik dit zou leren zou ik nog meer weten dan vandaag en mijn pov 'neuronen Auw!!

BEDANKT iiiiiiiii

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo

Heel erg bedankt voor al je antwoorden, het is echt leuk!!

Ik zal je verschillende methoden testen en kijken wat bij mij past.

Nogmaals bedankt,

Goedenacht.