Afschuining op tocht/hellend vlak, stel een hoogte in in plaats van een afstand?

Hallo

Is het mogelijk om een volume van een bepaalde hoogte (of breedte) langs een specifieke as af te schuinen, zodat de afstand een hoogte is?

Voor alle duidelijkheid: als ik een afschuining van dezelfde afstand toepas op 2 vlakken met een verschillende hellingshoek, ontstaat er onvermijdelijk een hoogteverschuiving.

De enige truc die ik heb gevonden om het gewenste resultaat te bereiken, is om rechte extrusies te maken met de gewenste afschuinhoogte en vervolgens de randen van deze extrusie af te schuinen:

En daar heb ik afschuiningen van hoogtes gelijk aan hun afstand.

Maar het dwingt je om extrusies toe te voegen, dus het is ook niet ideaal. Dus als je een betere oplossing hebt, ben ik er helemaal voor.

Hallo;

Bah! Ik begreep niet alles in je demonstratie, maar:
Waarom probeert u in de afschuiningsopties niet met Afstand/Afstand + Asymmetrisch meer controle over de afmetingen?

Probeer anders de buit (met een gemeenschappelijk neutraal plan)

1 like

Bedankt voor het antwoord @Maclane

Zoals je op de 2e afbeelding kunt zien, is de afstand van de afschuining niet evenwijdig aan het verticale vlak, maar evenwijdig aan het hellende vlak. Ik wil een verticale of horizontale afstand kunnen instellen.

Want het probleem blijft hetzelfde.
De afstand blijft gebaseerd op de helling van het vlak en niet op een rechte as/vlak.

In deze afbeelding is de horizontale lijn van het vlak inderdaad 0,4 vanaf de bovenkant van het stuk, maar de hoogte van de afschuining is dat niet, omdat het referentiekader anders is:

Dus ik moet een rechthoekige extrusie van 0,4 in hoogte toevoegen:

Om de afschuining in een rechte hoek op een rand aan te brengen, zodat het referentiekader inderdaad een verticaal vlak is:

Ik ben op zoek naar een manier om te voorkomen dat ik een rechte hoek moet maken met elke rand die moet worden afgeschuind.

Het punt is dat het niet alleen om de ontwerpen gaat, maar om alle hellende vlakken, of ze nu door geëxtrudeerd profiel, ontwerp of iets anders zijn.

Hallo

Zoals @Maclane zegt, ligt de oplossing waarschijnlijk in de asymmetrische afschuining door de twee dimensies te definiëren. Het enige wat u hoeft te doen is ze vooraf te meten op de eerste gemaakte afschuining. Dit is de rol van mijn 3D-schets (in rood) die me in staat stelt om de normale afstanden te definiëren van de grenspunten van de eerste afschuining tot de rand van de toekomstige tweede afschuining.
De 3D-schets dient alleen om het punt te illustreren. Een eenvoudige meting van de twee dimensies is voldoende om de creatie te informeren...

1 like

Ik had nagedacht over rekenen/meten, maar niet overtuigd; Het is niet erg praktisch als je de waarde moet veranderen.
Mijn rechthoekmethode is niet perfect, maar door de extrusiehoogte en de afschuiningsafstand te koppelen, kan ik in ieder geval de waarde van de afschuining vrijelijk veranderen en de hoekmodus gebruiken.

Hallo;

Heeft u geprobeerd met een normale afschuining op het eerste onderdeel en vervolgens een herstel van de resulterende vorm in een schets + verwijdering van materiaal volgens traject?
… (neuriën!) Nu ik erover nadenk, zou een enkele verwijdering van materie volgens een traject geschikt moeten zijn voor alle lichamen...

Vriendelijke groeten.

1 like

Hallo.
Een beetje een domme vraag, maar... Heb je geprobeerd door " het stuur om te draaien"? Hierdoor kun je jezelf in de juiste hoek zetten ten opzichte van het horizontale/verticale vlak

Hallo

@Maclane niet op dit project, maar ja, driehoekige schets uitgelijnd met het stuk en dan materiaal verwijderen, dat is precies wat ik tot nu toe altijd heb gedaan. Maar uiteindelijk is het niet veel beter dan extrusie+afschuining (behalve 1 rand waar geen traject nodig is).

@coin37coin ja, natuurlijk. Het probleem is niet om de hoek te beheren, maar om een verticaal beheer van de afstand te verkrijgen. Ik had graag een van de andere knoppen gehad die een " rechte hoek" -modus mogelijk zou maken, maar het zal natuurlijk nooit gebeuren, of je er nu om vraagt of niet (vooral als ik de enige ben die geïnteresseerd is, want het vormt natuurlijk voor niemand een probleem)...

Dus, afgezien van een scanfunctie, zie ik inderdaad niet zo veel