Ik gebruik Solidworks en voor het realiseren van een onderdeel dat op een elliptische tankbodem moet, moet ik een dubbele afschuining maken. Ik kan geen oplossing vinden die voldoet aan een constante afschuining. De afschuining moet op elk punt in het werkstuk een hoek van 22,5° bij 29 mm hebben.
Ik voeg het plan toe om duidelijker te zijn. (Sommige ribben zijn verkeerd, alleen het gebied met de "onderste huls" is een probleem voor mij.
Heb je oplossingen, ik heb verschillende benaderingen geprobeerd, maar niets stelt me in staat om deze waarde op alle punten te respecteren.
Op de bijgevoegde afbeelding heb ik het te afschuinen deel geëxtraheerd. De afschuining moet constant zijn over de gehele omtrek zoals gedefinieerd in het extract van het vlak.
Maar ik zou eraan willen toevoegen dat de afschuining alleen op de plattegrond van het type topafmeting moet zijn. Wat er omheen is, maakt niet uit... Afschuiningen van dit type worden in ons land vaak met een slijpmachine gemaakt.
Vooral, als ik me niet vergis, is de speling +-5°, en dan is het vooral de lasser erachter die plezier zal hebben:)
Vegen lijkt mij ook de oplossing, met misschien een geleidingscurve op 29mm "vanaf de onderkant" na het maken van een oppervlakteverschuiving (als het onderdeel het toelaat)
Of gladgestreken materiaalverwijdering .
BEWERKEN:
In ieder geval, als het de lasser is die de afschuining doet, is het aan uw kant (tekenkant) slechts representatie. (zolang de heuvelaanduidingen goed zijn, is alles in orde, je hoeft er geen tijd aan te verspillen)
Is uw kopaanzicht van de tank op de Z een extrusie of cilindrisch? (rotatie van de halve ellips op de verticale as?) die de onderste vorm van het stuk in detail volledig zou veranderen.
We gaan de afschuining maken en het is een rotatie van de halve zonsverduistering.
Voor de scanfunctie blokkeer ik voor de definitie van de geleidingshals. Ik denk dat ik erin geslaagd ben met de offset-functie van het oppervlak aan de periferie om de doorgangslijnen een tan(22,5)*29 en tan(22,5)*61 te krijgen en vervolgens twee gelinieerde oppervlakken om de afschuining te hebben. Ik moet controleren of het in alle opzichten goed is, voor het moment is het ok bij 0° en 90°. Maar het is een erg lange techniek voor een afschuining. Ik zal blijven zoeken naar een meer optimale oplossing.
Wees voorzichtig met je bijlage, je hebt geen compositie gemaakt om mee te nemen, dus het moet waarschijnlijk de stuk(ken) erin missen. (Ik zit in de 2019-versie, dus ik kan het niet openen)
De oplossing ligt inderdaad in het verwijderen van materiaal door te scannen (als de schets langs de rand evolueert, zal het zijn door glad te strijken en dat is een andere grap).
Het moeilijkste is om de juiste geleidingscurves goed te zetten. Gezien de geometrie heb je er voor mij 2 nodig: één aan de binnenkant en één aan de buitenkant van de koepelvormige bodem.
Je moet de schets ook een paar mm uit het onderdeel laten steken om afrondingsfouten tijdens de sweep te voorkomen (als je naast elkaar staat, is de kans groot dat de geometrie crasht).
Als u nog steeds crashes hebt op de geometrie, maakt u een onsamenhangend volumelichaam dat u later van uw onderdeel verwijdert met behulp van de volumegereedschappen. Met deze oplossing kunt u eventuele geometrieproblemen lokaliseren, aangezien u de twee lichamen kunt visualiseren.
Een afbeelding van de SW Creation Tree zou andere mensen kunnen helpen.
Heb je het gedaan via een scan + 2 geleidingscurves als resultaat?
Nb: Persoonlijk zou ik evolutionaire radii maken tussen het stiksel en het elliptische onderste deel: mooier en waarschijnlijk minder concentratie van spanningen als het basisdeel in een gieterij wordt gemaakt. Ik zou ook de lengte van de verbindingsconus tussen de 2 cilinders vergroten.