Hallo
Ik wil de afschuinfunctie gebruiken om alleen de hoeken van een prisma te " breken ", maar ik kan niet al mijn hoeken tegelijkertijd selecteren. Je moet een hoek selecteren, de functie valideren, de functie oproepen, een hoek selecteren enz...
Is er een andere manier of ben ik het die de functie misbruikt?
Bedankt
Fred
Hallo @fred ,
Gewoon uit nieuwsgierigheid probeerde ik het in mijn eentje...
- Functieaanroep, multi-select-poging met CTRL ingedrukt, → werkt niet
- multi-selecteer hoekpunten met CTRL ingedrukt en roep de functie op:
Geen commentaar...
Helemaal mee eens!
We kunnen dit doen met niet-opeenvolgende randen, maar niet met hoekpunten, de berekening moet iets ingewikkelder zijn.
Als je het vaak doet, graaf dan misschien in de macro-kant ...
Dat komt omdat het te snel en veel te gemakkelijk zou zijn!
Hallo
Een praktische en economische manier om de hoekpunten van relatief eenvoudige volumes af te schuinen:
chanfrein_sommets. SLDPRT (155.7 KB) (SW2020)
We tekenen de schets van het hoofdvolume (hier 50x50 kubus), vervolgens tekenen we op 45° de secundaire schets die voor de afschuining zal worden gebruikt:
We brengen een extrusie aan met de secundaire schets in " geselecteerde contouren":
De afschuining wordt aangebracht op de vlakken of randen die ons interesseren (hier de boven- en onderzijde):
Ten slotte passen we een materiaalverwijdering toe, met de hoofdschets als omtrek, door " Wisselzijde om materiaal te verwijderen " aan te vinken:
En hier zijn 8 afgeschuinde hoekpunten met een enkele afschuiningsfunctie:
Hetzelfde principe is van toepassing op andere volumes, zoals een driehoekig prisma:
Naar mijn mening eenvoudiger (beter toegankelijk voor de volgende gebruiker in geval van wijziging) om dit te beheren met herhalingen en/of symmetrieën:
Met een klein beestje trouwens... Voor een prisma is de symmetrie van een symmetrie onvolledig:
Hallo @Silver_Surfer
Ik had nagedacht over symmetrie, maar...
Ik denk dat de 2 gelijk zijn qua bereikbaarheid; Volgens mijn methode zijn de schetsen beperkt, of je nu de afmeting of de afschuining verandert, alles volgt. Tenzij je aan andere aanpassingen denkt?
Naast dat ik een boom opgeruimd houd, is het voordeel van mijn methode dat je gemakkelijk kunt kiezen of een blad afgeschuind moet worden of niet. Nuttig voor " variabele " en niet-symmetrische afschuiningen:
Ik zou zeggen dat, afhankelijk van het geval, herhaling/symmetrie voldoende kan zijn, maar het verwijderen van materiaal is flexibeler.
Zelfs als geen van de 2 een echte multi-vertex afschuining waard is...