Hallo
Ik realiseerde me een probleem tijdens een assemblage met behulp van coaxialiteitsbeperkingen.
Voor de eenvoud deel ik met u het probleem met het gebruik van twee zeer eenvoudige stukken: Twee platen met elk twee gaten doorboord, genaamd Stuk1 en Stuk2.
Deel 1, rood van kleur, heeft twee gaten in het midden van 50 mm
(Bijlagen - A)
Deel 2, blauw van kleur, heeft twee gaten van 50.001 mm in het midden van de afstand.
(Bijlagen - B)
Bij het monteren van deze twee platen pas ik een coaxialiteitsbeperking toe tussen het eerste gat van deel 1 en het eerste gat van deel 2.
Hetzelfde geldt voor de tweede hole.
Ondanks een delta van 0,001 mm wordt coaxialiteit goed geaccepteerd (geen foutmelding):
(Bijlagen - C)
Ik verander nu de hartafstand op deel 2 naar 50.0011 mm:
Coaxialiteit wordt niet langer geaccepteerd:
(Bijlagen - D)
Het lijkt er dus op dat Solidworks een coaxialiteitsbeperking forceert zonder een fout te veroorzaken als de delta van de centrumafstand kleiner is dan ten minste 0,001 mm.
Tot nu toe voerde ik heel vaak perfecte coaxialiteitscontroles uit door een coaxialiteitsbeperking toe te passen tussen al mijn gaten, d.w.z. door mijn assemblage te overbelasten (hyperstatisme). Maar op die manier wist ik tenminste dat ik, als een coaxialiteit in rood werd weergegeven, een mismatch moest corrigeren.
Nu ik me deze onzekerheid realiseer, moet ik mijn uitlijningen één voor één controleren met het meetgereedschap dat met precisie het verschil in coaxialiteit tussen de gaten aangeeft.
Heeft u een oplossing om de coaxialiteitsonzeker terug te brengen tot 0 mm? Dat wil zeggen, laat Solidworks een foutmelding en een coaxialiteit in het rood weergeven als de delta niet-nul is?
NB: De enige informatie die ik kon vinden over de Solidworks-help is de " Verkeerd uitgelijnde coaxiale spanningen toestaan ":
(Bijlagen - E)
https://help.solidworks.com/2021/french/SolidWorks/sldworks/t_allowing_misaligned_concentric_mates.htm?format=P&value=
Maar het lijkt niet mijn probleem te zijn, omdat de twee " verkeerd uitgelijnde " coaxiale spanningen dan in deze vorm zouden moeten verschijnen:
(Bijlagen - F)
Wat, ter herinnering, niet mijn geval is:
(Bijlagen - G)
Bij voorbaat dank voor uw hulp.
Vriendelijke groeten
Onderdelen jointes.pdf (494.6 KB)