Coaxialiteit geaccepteerd ondanks het verschil in hartafstanden

Hallo

Ik realiseerde me een probleem tijdens een assemblage met behulp van coaxialiteitsbeperkingen.

Voor de eenvoud deel ik met u het probleem met het gebruik van twee zeer eenvoudige stukken: Twee platen met elk twee gaten doorboord, genaamd Stuk1 en Stuk2.

Deel 1, rood van kleur, heeft twee gaten in het midden van 50 mm
(Bijlagen - A)

Deel 2, blauw van kleur, heeft twee gaten van 50.001 mm in het midden van de afstand.
(Bijlagen - B)

Bij het monteren van deze twee platen pas ik een coaxialiteitsbeperking toe tussen het eerste gat van deel 1 en het eerste gat van deel 2.
Hetzelfde geldt voor de tweede hole.
Ondanks een delta van 0,001 mm wordt coaxialiteit goed geaccepteerd (geen foutmelding):
(Bijlagen - C)

Ik verander nu de hartafstand op deel 2 naar 50.0011 mm:
Coaxialiteit wordt niet langer geaccepteerd:
(Bijlagen - D)

Het lijkt er dus op dat Solidworks een coaxialiteitsbeperking forceert zonder een fout te veroorzaken als de delta van de centrumafstand kleiner is dan ten minste 0,001 mm.

Tot nu toe voerde ik heel vaak perfecte coaxialiteitscontroles uit door een coaxialiteitsbeperking toe te passen tussen al mijn gaten, d.w.z. door mijn assemblage te overbelasten (hyperstatisme). Maar op die manier wist ik tenminste dat ik, als een coaxialiteit in rood werd weergegeven, een mismatch moest corrigeren.
Nu ik me deze onzekerheid realiseer, moet ik mijn uitlijningen één voor één controleren met het meetgereedschap dat met precisie het verschil in coaxialiteit tussen de gaten aangeeft.

Heeft u een oplossing om de coaxialiteitsonzeker terug te brengen tot 0 mm? Dat wil zeggen, laat Solidworks een foutmelding en een coaxialiteit in het rood weergeven als de delta niet-nul is?

NB: De enige informatie die ik kon vinden over de Solidworks-help is de " Verkeerd uitgelijnde coaxiale spanningen toestaan ":
(Bijlagen - E)
https://help.solidworks.com/2021/french/SolidWorks/sldworks/t_allowing_misaligned_concentric_mates.htm?format=P&value=

Maar het lijkt niet mijn probleem te zijn, omdat de twee " verkeerd uitgelijnde " coaxiale spanningen dan in deze vorm zouden moeten verschijnen:
(Bijlagen - F)

Wat, ter herinnering, niet mijn geval is:
(Bijlagen - G)

Bij voorbaat dank voor uw hulp.

Vriendelijke groeten

Onderdelen jointes.pdf (494.6 KB)

Hallo Remi_DOLE,
Ik merk dat je schetsen of randen gebruikt, daarom heb je dit defect, het is beter om oppervlakken/oppervlak of PLANE/PLANE te gebruiken, vooral niet de rest, (tenzij anders in het geval van niet-vlakke oppervlakken of en een afstandsbeperking oplegt).
Daar ga je. Succes.
@+.
AR.

2 likes

Nauwkeurigheid kan verband houden met de nauwkeurigheid van de eenheden in de documentopties.
Het lijkt mij logisch:

Hallo A.R,
De coaxialiteitsbeperkingen worden elk toegepast op de cilindrische oppervlakken van de gaten, niet op hun randen of schetsen. De schetsen die ik markeer zijn er alleen om de hartafstanden te laten zien, er zijn geen beperkingen aan verbonden.
Hier hebben we een eenvoudig voorbeeld, maar in mijn constructies heb ik bijvoorbeeld een centrering tussen een vat en een pen, en het is perfect coherent om de elementen te beperken door een coaxialiteit tussen hun cilindrische oppervlakken, die in werkelijkheid de functionele oppervlakken zijn.

Hallo sbadenis,
Blijkbaar is dat het niet, ik ben 10e-6 nauwkeurig op mijn lengtes.

Hallo weer Remi_DOLE,
Ok voor je opmerking, maar sorry dat ik geen andere oplossing heb om voor te stellen.
Vriendelijke groeten.
AR.

1 like

Hallo;
Zie in de opties " document eigenschap" => Beperkingen:
=> Het is mogelijk om afwijkingen op de coaxialiteitsbeperkingen toe te staan...
image
… Dit is een aberratie die sinds 2018 door Solidworks is gecreëerd...

Maar dat is nog niet alles: (het zou te simpel zijn geweest...)

In de Systeemopties, => Assemblage:
U kunt ook het creëren van verkeerd uitgelijnde beperkingen toestaan (of niet) ...

https://help.solidworks.com/2018/french/SolidWorks/sldworks/t_allowing_misaligned_concentric_mates.htm?verRedirect=1

5 likes

Hallo @Maclane,
De optie " Creatie van verkeerd uitgelijnde beperkingen toestaan " is niet aangevinkt.
Eenmaal gecontroleerd, kan ik een coaxialiteit toepassen, zelfs met elke delta van de hartafstand, kortom, ik kan twee gaten enkele meters uit elkaar uitlijnen...
création contrainte option désalignement

Vervolgens verschijnt het specifieke logo:
lolo coaxialité désalignée

De optie die mijn probleem lijkt op te lossen, is de volgende:

Ik zie echter geen verschil, ongeacht de selectie...

1 like

En als je de instellingen toepast zoals in mijn twee screenshots:
=> Schakel het vinkje bij " Aanmaken van verkeerd uitgelijnde beperking toestaan" uit
=> dimensie van nul in " verkeerd uitgelijnde beperkingen "

Normaal gesproken zouden uw beperkingen verkeerd moeten zijn...

1 like

Met uw instellingen verandert er niets.
Door nu " Nooit " te selecteren in " Uitlijningen van beperkingsbeperkingen wijzigen bij bewerken ", krijg ik eindelijk een foutmelding te zien voor een delta van 0,001 mm...
… Maar geen vergissing voor een delta van 0,0009 mm...
We zijn nog steeds 1/10 micron vooruitgegaan, wat niet niets is :joy:

2 likes

Hallo

Onder SW2020 Sp5.0 was er al het probleem (en geen vak " beperkingsuitlijningen wijzigen ").
Het is verrassend dat we dit soort problemen hebben en dat het niet gerelateerd is aan een instelbare parameter in de opties.

Ik denk dat we de bug moeten escaleren naar SW (zodat in ieder geval de waarde die door de software wordt gebruikt configureerbaar is als het vakje ' verkeerd uitgelijnde beperkingen toestaan' niet is aangevinkt).

Als ik het goed begrijp, zou Solidworks het selectievakje "wijzig beperkingsuitlijningen..." hebben gemaakt in plaats van te proberen het probleem van coaxialiteit op te lossen!!
(Let op, het lijkt erop dat zij... :upside_down_face: :upside_down_face:).

Dat gezegd hebbende, is er één punt waar we niet naar hebben gekeken, naast de eenheidsprecisie in de opties (zie @sbadenis bericht)... Er zijn misschien ook de instellingen in de opties " massa/sectie-eigenschappen " ... afhankelijk van de ingestelde instellingen kan dit de aflezing van het gereedschap " Meten " verstoren.

@Remi_DOLE ... controleer of je de opties hebt voor " Massa's/secties " op "Documentinstellingen)...

1 like

Het is mooi om te dromen!! :beach_umbrella:

@Maclane
Mijn opties zijn goed ingesteld zoals je aangaf op je screenshot...

En ja, en het is goedkoop, plus het is gratis... :rofl: @+.
AR

Welkom @Remi_DOLE

Misschien zijn sensoren praktischer om afwijkingen te markeren dan ze één voor één te meten.

Hallo @Sylk
Sorry voor het late antwoord.
Dit zou een oplossing zijn voor de verificatie van sommige coaxialiteiten.
Maar in mijn geval heb ik er een paar honderd...
Ik zal een verzoek rechtstreeks bij Visiativ indienen.
Dank u allen.