Coceptie van een afdrukmal met krimp: hoe krimp op de uitsparingen van het onderdeel om te keren

Hallo

Ik ben bezig met het ontwerpen van een mal,

Ik struikel over de indrukken met verwijdering,

Ik heb een kamer waarvan verschillende delen van de ene naar de andere kant zijn uitgehold als buizen met een uitwendige en inwendige diameter, waarbij de inwendige diameter analoog is aan mijn uitsparingen
Wanneer ik een afdruk maak met uitsparing, wordt de verwijdering correct uitgevoerd aan de omtrek van het onderdeel,
Maar bij de uitgeholde delen gebeurt het terugtrekken niet naar binnen, maar altijd naar buiten in dezelfde richting als aan de periferie.
Hoe dit te verhelpen.
Tweede vraag, is het mogelijk om vingerafdrukken te maken met concept en ook verwijderingen met concepten.
Bij voorbaat dank voor uw kostbare hulp.

Bijgevoegd is het document in kwestie

engrenagemodule4_50dents.sldprt

Hallo

Ik begreep de geschiedenis van de verwijderingen niet, maar ik kan u nu al een antwoord geven op de tweede vraag over de stoffelijke resten.

Dus ja, het is mogelijk om tochten te maken in je voetafdrukken (zie afbeeldingen hierboven).

Met het vak "Naar buiten strippen" kunt u de richting van de tocht wijzigen.

PS: ik gebruikte SolidWorks 2021 SP5.1, op SW 2020 werkt het ook, ik kon niet kijken op oudere versies. Op SW 2019 en lager kon ik je bestand niet openen, dus ik ga ervan uit dat je aan SolidWorks 2020 werkt.

Hallo

Heb je gekeken in de "vergelijkbare inhoud" rechtsboven. Kan een antwoord zijn op uw probleem!

Vriendelijke groeten

Hallo

Wat je me vertelt weet ik al, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn 1e vraag

Hallo Pierre

Ik begrijp uw teleurstelling en het is waarschijnlijk dat mijn antwoord u niet zal bevallen: maar het is niettemin een eenvoudige verklaring.

Alle Solidworks is gebaseerd op het extruderen of verwijderen van materiaal uit een schets, die aan elk vlak of gezicht van het model is bevestigd.

In uw geval gebruikt u niet dezelfde referentie voor "trekmoer" en "treklager", daarom kunt u niet dezelfde instellingen hebben.

Uitleg:

Het ontwerp gebeurt altijd vanuit de schets en meer bepaald vanuit het schetsplan. Wat logisch is voor degenen die een- of tweedelige mallen maken.
Maar je begint met een schets in het tandwiel voor de lagertrek en een buitenoppervlak voor de moertrek.
De buitenste tocht zal daarom ondersteboven (undercut) worden gedaan, terwijl de andere naar binnen zijn, de verwijdering zal standaard naar buiten worden gedaan.

Daarom ben je gedwongen om de richting alleen voor de dop om te keren dankzij deze precies voorziene functie, anders zou iemand niet hetzelfde referentiekader gebruiken. Merk op dat u in plaats van de richting om te keren, het materiaalverwijderingsplan zou kunnen verschuiven, maar dit is omslachtiger en riskanter dan het omkeren van de richting!

Ik maak geen mallen meer, maar vroeger ging ik uit van één referentiekader, beginnend bij het scheidingsvlak voor enkele, tweedelige mallen. Voor meerdelige mallen is het iets ingewikkelder, maar het principe is hetzelfde.

Vriendelijke groeten

[HS aan]

Ik bemoei me met wat me niet aangaat, dus steek me alsjeblieft niet in brand    ;-)

Er is iets mis, want als het vanwege de overblijfselen a priori is om te ontvormen, maar slechts enkele delen  hebben tocht.

Ik concludeer dat het niet bedoeld is om te ontvormen, omdat alle andere oppervlakken niet zijn gestript, maar om lager- of moerpassingen te vergemakkelijken

Dit is te begrijpen voor de bout waarvan kan worden aangenomen dat deze erg strak zit, het is minder begrijpelijk voor de lagerstop, vooral als deze zich in het midden van het tandwiel bevindt. Ik zie niet in hoe je het kunt invoegen.
Ik heb nog andere opmerkingen over de grootte van de tochtafschuiningen, maar ik wil je geduld   niet misbruiken ;-) dus ik onthoud me van stemming ;-)

[HS uit/ ]

2 likes

Goedenavond

U gebruikt waarschijnlijk de functie Vingerafdrukgedeelte ... om een mal van het onderdeel ruw te maken, rekening houdend met krimp bij afkoeling.
De dimensionale variatie wordt verondersteld lineair te zijn, van de vorm L' = L (1 + k * dT). Voor SolidWorks vertegenwoordigt de term k * dT de procentuele toename in dimensie.
Voor een thermisch isotroop materiaal wordt het gelijkmatig in alle richtingen in de buurt van een punt aangebracht. SolidWorks biedt de mogelijkheid om waarden te onderscheiden volgens de X-, Y- en Z-richtingen van het coördinatensysteem.

In het geval van gieterijen kan de krimp worden gecompenseerd door een grotere voetafdruk van X%.
In deze vergrotingsfase bewegen de uitsparingen van de kamer weg van het midden, wat je lijkt te storen, maar heel normaal is...
Om overtuigd te zijn, hoef je je alleen maar een ring voor te stellen die uitzet onder invloed van een temperatuurstijging, de buitendiameter neemt toe, de binnendiameter ook, maar iets minder...

.

Wat betreft de ontwerpen van het model, deze kunnen worden ingesteld bij het definiëren van de extrusiefuncties van het onderdeel, door de richting van het ontwerp op de juiste manier te kiezen. Het is waarschijnlijk overdreven op het bijgevoegde model (SW 2020), om dimensionale variaties beter te onderscheiden.

Vriendelijke groeten.

engrenagemodule4_50dents_0.zip
1 like