Hallo
Hoe kun je een hoekbal maken op solidworks?
Hartelijk dank.
Hallo
Hoe kun je een hoekbal maken op solidworks?
Hartelijk dank.
Goedenavond
Met muntje bedoel je als een hoek van een koffer. Dat wil zeggen drie randen die een hoekpunt ontmoeten dat wordt uitgestraald door een deel van een bol., 1/8 van een bol in het geval dat de randen twee aan twee loodrecht op elkaar staan?
In dit geval selecteer je met het fileergereedschap alle drie de randen in dezelfde functie.
Daarna is het mogelijk om het resultaat te verfijnen door te spelen met de offset-optie waarmee de bladstraal kan evolueren voordat deze de andere twee ontmoet.
Ik hoop dat ik een bijdrage heb geleverd om je te helpen.
Goedenacht
Steen
Hallo
Naast het antwoord van Pierre, bent u verplicht om uw 3 randen te selecteren.
Naar mijn mening heb je 4 opties met de leave-functie:
Laat op constante grootte staan. Resultaat:
Filet op volledige grootte met gedeeltelijke randverschuiving (door toevoeging van een randverschuiving) Resultaat:
Verlof van variabele omvang. Resultaat:
Filet met constante of variabele grootte met een hoekpunt offset-parameter (hiermee kunt u uw hoekradius wijzigen). Resultaat:
Zo niet, dan kunt u de hoek breken met de afschuiningsfunctie / Type afschuining: Hoekpunt :
++
Hallo
Om het toch al zeer complete antwoord van Nicolas.CA te perfectioneren, is de hoek die in optie 4 is gemaakt nogal lelijk omdat deze uit veel te veel gezichten bestaat. Het bemoeilijkt een mogelijke bewerking en maakt vooral alles delicaat, en dan maakt het op een tekening een puinhoop. Om deze vlakken te vervangen door een enkele, moet je deze filet afwerken met het oppervlaktegereedschap " Vlak verwijderen " door de optie " vulling " aan te vinken en "tangens vulling" door alle hoekvlakken te selecteren, die dan één zullen zijn.
arrondi.pdf hoek (294.4 KB)
Een fijne dag
Bedankt voor de tip, ik wist het niet
Hartelijk dank voor uw antwoord.
Hallo
En in het geval van een plaatwerkonderdeel, hoe maak je een balhoek?
Bedankt
Hallo
Tenzij ik me vergis, hoek gelast. Aan de andere kant, positioneer het goed in de arbo van de map omdat het het volume bevriest en onmogelijk om achteraf plaatwerkfuncties toe te voegen (als ik niet ook een fout maak)
@Cyril_f, deze oplossing werkt, maar voor kleine planken kan ik me voorstellen dat @oana.dragos meer vraagt met een grote radius, zoals de bodem van een Europees dienblad.
Voor dit soort hoeken geen echte oplossing voor mijn kennis in Solidworks.
Afgezien van het verwijderen van materiaal in de hoek om een gevormde pleister toe te voegen (zoals het vaak wordt gemaakt)
Om een hoekbal in plaatstaal te maken, zal ik het in volume doen, alles naar wens, dan zal ik alle vlakken verwijderen om alleen de buitenste huid te behouden (oppervlaktemodule en vervolgens gezicht verwijderen). Vervolgens, nog steeds met de oppervlaktemodule, verdikt u dit oppervlaktelichaam dat weer volume wordt.
Van het begrip plaatwerk moet alleen rekening worden gehouden met het feit dat het een dun volume is. In ieder geval houdt SW zich alleen bezig met ontwikkelbare onderdelen in echt plaatwerk.
Het is dan mogelijk om alle gewenste functies toe te voegen, inclusief puur plaatwerk.
Wees echter voorzichtig met de aangebrachte dikte, die niet groter mag zijn dan de minimale convexe straal.
Hallo
Zoals sbadenis aangeeft, zie ik ook geen oplossingen in Solid. Afgezien van een stempel, misschien!