Hoe laat je schetslijnen recht op de buitenkant van een holle halve cilinder projecteren?

Hoi allemaal

Ik zou graag een geveegde omtrek willen maken op de schets die op het gezicht wordt geprojecteerd, maar mijn projectie zoals weergegeven in de bijgevoegde foto's heeft gebreken aan de buitenkant van de cilinder. Hoe doe je dat? heb ik ergens een fout gemaakt??

Bij voorbaat dank.

soucis_projection_desquisse_sur_laface_exterieure_du_demi_cylindre.jpg

Voor mij zijn het je rood omcirkelde stralen hier die raakvlak moeten zijn met je oppervlak (roze) misschien. Probeer je schets een beetje uit te breiden

annotation_2020-03-04_131205.png
2 likes

Probeer te zien met een schets aan de voorkant + opgerolde functie aan de voorkant, wat misschien zou voorkomen dat je 2 schetsen hebt.

Anders, ja, je schetsen zijn niet lang genoeg (of niet kort genoeg), afhankelijk van wat je probeert te doen.

EDIT: afbeelding toevoegen

gauffrage.png
5 likes

Hallo

Anders, om de goede opmerkingen hierboven af te maken, probeer te werken met symmetrie. Omdat je stuk schijnbaar symmetrisch is, kun je maar de helft maken en dan aan het einde de symmetrie van je lichaam bereiken om het uiteindelijke stuk te verkrijgen.

Vriendelijke groeten

3 likes

Hallo

Ik zou willen opmerken @jmsavoyat en het voorbeeld van @FUZ3D gemaakt met een enkele schets

De opwindfunctie is juist gemaakt om de beperkingen  van de "geprojecteerde curve" te overwinnen.

Met winding is het zelfs mogelijk om een groef te maken die meerdere bochten maakt, in tegenstelling tot "geprojecteerde curve" om bijvoorbeeld een ijskoeling te maken.
Moraliteit om te projecteren is niet om op te rollen ;-)

Vriendelijke groeten

2 likes

Hallo allemaal, heel erg bedankt voor je antwoorden, die me veel hebben geholpen.

In feite ging ik verder met een vlak van het beoogde cilindrische oppervlak, vervolgens heb ik er een schets op gemaakt om in het betreffende oppervlak te blijven, vervolgens heb ik de opwindfunctie op deze schets toegepast en het resultaat is perfect.

kleine afbeeldingen

Dank je wel aplus

img_20200309_162400.jpg
1 like