Hoe maak je een schroefdraad met een grote diameter of een getapt gat?

Hallo @toutes en @tous en @nos favoriete collega's

Ik wil graag schroefdraad maken met een spoed van 2 of 3 mm terwijl dat met SW onmogelijk is. In dit geval doe ik beide delen schroef en moer

Heb je een andere truc dan het maken van een gladgestreken naafbasis met een spoel en een profiel van de pitch.

In de bijgevoegde afbeelding is de spoed gemaakt met het schroefdraadgereedschap, dat slechts een spoed van 6 mm biedt

Vriendelijke groeten

PS: Het is nog steeds gek dat SW geen keuze biedt waarbij alleen de toonhoogte zou worden ingevuld op basis van de diameter (dit zijn al meer dan tweehonderd jaar de basis van filmen)

filetage_au_pas_de_2_ou_3_mm_2021-06-01_11_44_41-window.jpg
1 like

Welkom @Zozo_mp 

Ik weet niet zeker of ik de vraag goed heb begrepen, want in mijn geval (SW2020) is het mogelijk om te knoeien met de spoed en diameter van de draadfunctie.

filetage.jpg

Geen methode om voor te stellen.

Ik geloof dat onze lieve @Zozo_mp de 2019-versie gebruikt. Het lijkt mij dat de 3D-threading-functie met deze versie verscheen, dus we kunnen zeggen dat het in bètaversie is :-(

1 like

Hallo @Pierre S

Bedankt!

Omdat het grijs was, dacht ik dat het ontoegankelijk was (het is niet dezelfde logica als de piercinghulp)

Nou, allereerst  moet je hem vertellen dat het Tap voor binnen of Die voor buiten is: maar wat me stoort, is dat hij niets wil doen onder een steek van 5 mm voor een diameter van 65 mm. Als ik een stap van 2 of 3 wil en goed beschuit.

@toutes en @tous
Andere kwesties die al zijn besproken, zijn die van MEP en fab in CNC.

Voor de Europarlementariër geeft het me logischerwijs de 2D-weergave van de draad, dus voor de dimensionering moet ik het in de vorm van een notitie of andere ???

Voor de CNC wordt dit 3D-model of het DXF-formaat correct   geïnterpreteerd (mijn machinist is failliet gegaan met covid en ik heb geen nieuwe geselecteerd) 

Daarnaast heb ik alleen maar standaardformaten voor tappen en schroefdraad met SW gemaakt.

Bedankt voor je hulp, lieve collega's en lieve vrienden  ;-)

Vriendelijke groeten

1 like

Hoi Zozo,

Als je naar de functie kijkt, lijkt het erg op een scan op een helixschets (behalve dat het de helix niet tekent: het is gebaseerd op de buitendiameter (of  gatdiameter) van je onderdeel.

Naar mijn mening hoef je alleen maar een van de maten te gebruiken die de toonhoogte heeft die je wilt en die zou het moeten doen: ik tekende een arbe dia 30. De M30x2 en M39x2 hebben exact hetzelfde bewerkingsprofiel.

Voor je M65x5 ga je bijvoorbeeld voor de M52x5.0.

Voor de tappen is het de "top": hij doet het door materiaal te verwijderen, zodat je met de hand moet werken aan de berekening van de boordiameter. En aangezien Sw geen enkele indicatie geeft over de nominale diameters, zijn we er goed in om ons aan de norm te houden om een gat te maken dat goed valt. Gefeliciteerd solidworks met deze vlekkeloze 'ergonomie'!!

Last but not least: de lijst met dimensies wordt niet beheerd in de threadstandaarden van de Toolbox (of in ieder geval niet op dezelfde plaats): een nieuw bestand om te vinden en op te zetten als je persoonlijke threads wilt maken....

1 like

Dank u voor uw antwoorden.

Heeft u een mening voor de Europarlementariër???

Vriendelijke groeten

Voor de Europarlementariër zou ik 2 configuraties doen:
- één voor 3D-printen;
- een voor de MEP (waarbij de 3D-draad wordt verwijderd)

2 likes

@stefbeno

Bedankt!

Het is geen 3D-printen maar CNC, aangezien alle onderdelen van roestvrij staal zijn

Vriendelijke groeten

PS: Ik heb de configuraties nooit gebruikt omdat ik alleen One shot doe!

Hallo

Zonder het te willen, kwam ik de locatie tegen van de bestanden die op het eerste gezicht worden gebruikt om de functie te configureren,
Dit zijn bibliotheekschetsen.

emplacement_filetage.jpg
2 likes