Hoe maak je een schets op een gebogen veeg

Hallo C@Dors,

Ik moet luchtreductoren maken, met inlaten van 3,6 mm en uitlaten van 1 mm. De rondingen van de kanalen hebben verschillende lay-outs, maar ze moeten een maximale reductiehoek van 11° respecteren (doorgangshoek van 3,6 tot 1 mm).

Dus heb ik een geveegde curve gemaakt, waarop ik een ontwerp wil maken dat deze curve volgt. Hoe kan ik dit doen?

Bedankt

Vraag aan de c... (mijn vraag is bij de C... niet de jouwe @Sylk )
Ik kan me voorstellen dat de conceptfunctie niet werkt op dit type scan?
image
Anders denk ik dat je moet gaan door een gladstrijken door middel van verschillende schetsen, of / en met een geleidingscurve gecompenseerd door de waarde van de hoek
https://help.solidworks.com/2022/french/Solidworks/sldworks/HIDD_DVE_FEAT_LOFT.htm?rid=136458

Zie ook (omdat het te vaak wordt vergeten) de tool " Flex ": Die een optie "Concept" biedt. hoewel in de vorm van een factor en niet een hoek...

https://help.solidworks.com/2022/french/Solidworks/sldworks/HIDD_DVE_FEAT_BENDING.htm?rid=145637

2 likes

Goedenavond @Maclane

Het probleem met de " strip" -functie op de curve is dat deze er een rechte lijn van maakt, in plaats van de curve te volgen :unamused:

Ik test met gladmaken, maar het punt is dat om het pad van het kanaal aan te passen, ik niet zeker kan zijn van de gegenereerde reductiehoek.

Edit: nou ik ga het gladstrijken vergeten, deze nepfunctie is niet fucked up om een curve te volgen door het midden van de cirkel, zoals de swipe doet ...
Ik kan de connectoren niet eens definiëren... of ze zelfs maar te zien. In niet mis te verstane bewoordingen.

Serieus, zo ingewikkeld om EEN functie te maken die beide tegelijkertijd doet, een gladde veeg??!

EDIT: In feite is het mogelijk. Mijn schuld

Het idee had goed kunnen zijn, maar de buigtekening is helemaal niet geschikt voor mijn geval, het stript het onderdeel op een globale manier, als in een onzichtbare doos.

Ik wil gewoon een buis flaren... maar, zoals altijd, heb ik het gevoel dat ik SW om de maan vraag ...

Ik vraag me nog steeds af hoe de industrie erin slaagt om te werken met tools die niet in staat zijn tot zulke eenvoudige dingen?
Je kunt er een maanlanding mee simuleren, maar je kunt geen 2 cirkels met elkaar verbinden, normaal.

Mogelijk met de afvlakkingsfunctie: de truc is niet om de geleidingscurve te definiëren, maar om de curve als constructielijn te gebruiken:

4 likes

Hallo

Het probleem met de overblijfselen is dat ze zich voortplanten volgens een vlakke oriëntatie en niet noodzakelijkerwijs een curve volgen.
Afgezien van het gladstrijken door alle schetsen van de passage te genereren en een geleidingscurve in 3D-schets die de verschillende secties met elkaar verbindt, zie ik het niet.

1 like

Nou ja, maar in een rechte lijn :slight_smile:
Je moet ook niet te veel vragen van parametrische software. Ik gebruik Catia (V4) en ik gebruik SW al jaren en eerlijk gezegd heb ik voor dit soort geometrieën nog nooit een software alleen zien interpreteren zonder een minimum aan gegevens (geleidingscurves, doorgangssecties...)

1 like

Welkom @Cyril_f
Ik geef toe dat geen enkele software het beter doet, maar het is altijd frustrerend om tijd te besteden aan het doen (of uitzoeken hoe) van eenvoudige dingen om het kleinste idee waar te maken.

Ik geef ook toe dat ik mezelf dwaas gek kan maken door bestaande functies te missen die ik niet ken... Nou, soms lijkt doe-het-zelf onvermijdelijk en dat is jammer, om niet te zeggen schadelijk.

Dat is waar, maar dit is niet het geval met de gladstrijkfunctie.
Zo heeft het altijd gewerkt.

Toutafè :blush: voor één keer! :relieved: Ik geloof dat het de kracht van de gewoonte is; zo gewend aan onoplosbare problemen dat ik uiteindelijk geloof dat SW niet weet hoe hij iets moet doen... Tenzij ik het ben :confused:

Bedankt @Silver_Surfer ik ga het proberen met de bouwlijn, ik kende dit gebruik niet.

Hallo @Silver_Surfer en bedankt.

Deze techniek vertelt me niet de hoek die door het kanaal wordt gevormd, maar het heeft de verdienste dat het de tocht maakt door de curve te volgen, wat de vraag van de titel beantwoordt, dus ik valideer uw oplossing.

1 like

Hoi @Sylk
Voor de hoek krijg je het door een snede te maken van de verkregen gladmakende en door een raaklijn te lijmen (SW zal het je anders nooit geven). Of anders bereken je het met de hand.

1 like