Hoe maak je een afgeronde groef rond een cilinder op SW?

hallo goedenavond 

Ik ben een beginneling in 3D-modellering, ik heb een aantal basisprincipes op SW, maar het is nu een paar dagen dat ik mijn hersens heb gepijnigd om een afgeronde groef rond een cilinder te maken, ik zou graag uw hulp willen hebben om verder te kunnen gaan in mijn project.

Ik plaats mijn plan om je een idee te geven van hoe het eruit zou zien.

Bij voorbaat dank

Fijne dag / avond 

Vriendelijke groeten 

21053054-f9f6-48b3-984c-1070aae25b5d.png

Hallo

Verwijdering van materiaal door omwenteling + lineaire herhaling lijkt mij de eenvoudigste ...

5 likes

Hallo

Niet beter dan Yves T,

1- Schets een boog van een cirkel die je sluit met een lijn in zijaanzicht, die je naar wens dimensioneert en waarmee je materiaal door omwenteling kunt verwijderen.

2 - Lineaire herhaling van de functie.

Het moeilijkste voor je zal zijn om deze schets te maken en goed te dimensioneren;)

Aarzel niet om ons uw essays te sturen, zodat we kunnen zien wat er mis is met uw methode.

Kom op, een hint: zet het midden van je boog niet op je cilinder;)

Fijne dag

Hallo

- Ofwel maak je een schets voor je grote Ø200 cilinder en dan maak je nog een schets om een verwijdering met omwenteling te maken

- Of je maakt een enkele schets met de algemene vorm van je onderdeel en je maakt een baas met revolutie.

Om uit te kiezen.......

Fijne dag

1 like

Hallo

Om de reflectie van @michel.janikot voort te zetten, als je de DWG hebt, is het gemakkelijk om de schets er direct mee te laten werken zonder iets opnieuw te tekenen.

https://www.youtube.com/watch?v=MVOnIMiGkCs

Moge de kracht met je zijn

2 likes

Ik hou van OBI WAN's reactie:) Ze is een perfecte echo van wat onze lerares industrieel tekenen ons vertelde: de beste cartoonist is degene die niets tekent maar alles kopieert...

2 likes

Het is een goede methode als je niet van kant hoeft te wisselen, of het stuk in een familie van stukken hoeft te plaatsen, anders ben je snel beperkt, je kunt het net zo goed helemaal opnieuw doen.

Aan de andere kant is een ding dat u moet doen bij het importeren van een dxf/dwg om met een afmeting te controleren of u op de juiste schaal  en meeteenheid bent, want het is niet ongebruikelijk dat een 2D niet op schaal of in inch is. (leveranciersdocument op internet bijvoorbeeld)

Maar hey in het geval van onze vriend, ik denk dat zijn oefening was om het stuk zonder dwg/dxf te doen en dat de leraar gewoon een papieren voorbeeld/doel gaf;)

We kunnen in ieder geval niet wachten om erachter te komen of dat gelukt is:)

Een kans dat het geen schroefdraad is XD (leuker :p)

3 likes

Daar heeft hij het geluk dat er nog een stuk cilinder tussen 2 groeven zit.

Wat echt leuk zou zijn geweest, is om een kegel te hebben met een evolutionaire spiraalvormige groef. Gemeen, ik, maar nee, het is maar een indruk.

1 like

Ik heb altijd problemen gehad met dxf- of dwg-herstel, bedankt OBI WAN!

stefbeno Het is me gelukt om een spiraalvormige kromming op een kegel te maken, maar onmogelijk om deze voorlopig schaalbaar te maken, afbeelding indien bevestigd. Als je een oplossing hebt voor mijn persoonlijke cultuur.

capture-2.jpg

Je kent het verhaal van de bewaterde sproeier, je hebt er een voor je!

Ik hoefde het nooit te doen, ik dacht dat een simpele rechttrekking genoeg zou zijn geweest en bam, het komt vast te zitten. SW zegt niets over de oorzaak van de verstopping.

Dus ik ben ook geïnteresseerd in wat info om er te komen.

2 likes

Ik heb de oplossing gevonden.

In de functie voor het verwijderen van gladmakend materiaal is er een parameter voor de bouwlijn.

Mijn principe is om aan het begin en één aan het einde van de slag een cirkel met een verschillende diameter te tekenen en mijn propeller te definiëren als de constructielijn.

capture.jpg
2 likes

@ Yves T Ik heb een andere definitie van een cartoonist.

Het is degene die een maximum aan dingen uitdrukt met een minimum aan streken.

Moge de kracht met je zijn.

1 like

Het is eenvoudig, maar het is gemeen.
Ik was op zoek naar een geleidingscurve te gebruiken.

1 like