Hoe maak je een simulatie op soilidworks (simulatie van de werking van de zon op de evolutie van de temperatuur van een koperen leiding.)

Hallo

Het oorspronkelijke probleem is om met behulp van solidworks (of andere) de tijd te simuleren die de zon nodig heeft om een bepaalde hoeveelheid water in een zwart geverfde koperen buis te verwarmen van 20°C naar 35°C.

Ik zou graag de werking van de zon willen simuleren op de evolutie van de temperatuur van een koperen buis (beschouwd als een zwart lichaam) en meer bepaald de temperatuur van het water erin.

Ik modelleerde een pijp (zie foto) maar toen ik wilde overschakelen naar de "simulatiemodus" vertelde Solidworks me dat het systeem niet waterdicht was en dat ik stekkers moest plaatsen.

Zodra dit probleem is opgelost, wil ik graag een simulatie doen om de temperatuur van het water te kennen (wanneer de zon een energie van 4,62 kWh/m²/dag uitstraalt):

- Wanneer het water stilstaat, en een schatting van de temperatuur van het water die na een uur of langer kan worden verwacht,

- Wanneer het water een bepaalde stroming heeft, en hetzelfde.

Kunt u mij helpen om dit te bereiken?

Bij voorbaat dank.

modelisation_radiateur.sldprt

Hallo

Allereerst zou je de stroomsimulatiemodule moeten hebben, maar bovenal maakt het nog steeds deel uit van de basisberekeningen van de monteur die je op een rekenmachine of in Excel kunt doen als je mooie curves wilt hebben.

Kijk hier bij post nr. #15 je hebt een spreadsheet van mijn goede vrienden op het forum die je zou kunnen helpen.

Als je het zelf wilt uitrekenen, kijk dan hier

Vriendelijke groeten

1 like

Hartelijk dank voor de tweede links, vooral de tweede waarvan ik denk dat deze nuttig voor mij zal zijn.

En is dat iemand weet hoe je kurken moet maken op Solidworks? (Ik heb de stroomsimulatiemodule)

Je hoeft alleen maar de twee uiteinden van je buis af te sluiten met bijvoorbeeld een extrusiefunctie.

1 like