Hoe genereer ik terrein met verschillende hoogteniveaus in SolidWorks?

Hallo 

Ik ben zo vrij om uw hulp te vragen omdat ik een veld met verschillende hoogteniveaus in Solidworks wil vertegenwoordigen en ik droog compleet.

Ik heb als invoergegevens een vlakke schets van het terrein (import van een autocad-bestand als schets) en de hoogtewaarden op verschillende plaatsen op het terrein. Daarom heb ik verticale vlakken en lijnen geschetst vanaf een bepaald punt om deze verschillende hoogtes weer te geven.

(Zie bijgevoegd bestand)

Ik heb geprobeerd de functie "vrije vorm" zonder succes te gebruiken, hetzelfde geldt voor de functie "vervormen". Ik heb ook geprobeerd een oppervlak te maken door mijn gebied opnieuw te snijden, maar het resultaat is niet glad en komt niet overeen met wat wordt verwacht.

Ik sta open voor alle methoden en/of suggesties.

Bij voorbaat dank

Nicolaas

topo_niveaux_projet.sldprt

Hallo, een kleine screenshot is niet voor degenen die oudere versies van SW hebben., maar interessant onderwerp.

2 likes

Hallo FUZZ3D,

Bedankt voor je opmerking, hier zijn twee screenshots op pc

implant_1.png
implant_2.png

Ik zou zeggen dat je eerste probleem het raster van de metingen is, dat slecht verdeeld is en dus de massa niet zal helpen.

Als je een "To3D scan" module hebt, bekijk dan misschien deze video.

https://www.youtube.com/watch?v=vqDj7y4i48M

En maak in dit geval een tekstbestand met de coördinaten van elk van uw punten.

1 like

Hallo

Wat is er mis met "vrije vorm"?

Ik ben zo vrij te antwoorden om de discussie over dit onderwerp nieuw leven in te blazen.
Ik ben er nog steeds niet in geslaagd om een meerpuntsgemiddelde of oppervlaktevlak te genereren waarmee ik mijn terrein kan weergeven.
bijgevoegd, het Solidworks-bestand met de relevante schetsen.

TOPO_Niveaux Project.SLDPRT (3.6 MB)

Hallo @Nicko ,

Het bijgevoegde SolidWorks-document (SW2022) neemt uw studie op en voltooit deze door een oppervlak te definiëren dat alle punten waarvoor u de hoogte geeft " het beste benadert".

Het oppervlak wordt gegenereerd door een macro die gebruik maakt van een algoritme voor " omgekeerde afstandsweging " (zie . Wikipedia), in drie stappen:

• punten worden gemaakt op een regelmatig raster (x, z) evenwijdig aan het bovenste vlak, met een geschatte hoogte voor elk van hen op basis van de aangrenzende gegevenspunten;
  • vervolgens worden de rasterpunten verbonden door 3D-splines;
  • ten slotte wordt het oppervlak gegenereerd door een " Surface-Smooth" -functie.

Let op: het resulterende oppervlak is een benadering van de verzameling van gegeven punten, dus het gaat niet strikt door deze punten. Opgemerkt moet worden dat hun relatief kleine aantal (36) en hun zeer onregelmatige verspreiding niet echt helpen.

De macro moet worden afgerond, maar u kunt het document al bekijken om te zien of het resultaat aan uw verwachtingen voldoet.
Vriendelijke groeten.

TOPO_Niveaux Projet_V1.SLDPRT (1.9 MB)

5 likes

Slechts één vraag: is je import (dxf/dwg?) in 3d of 2d aan de basis?

Hallo @m_blt

gewoon wauw!!
Hartelijk dank voor uw hulp.
Het is duidelijk dat het niet gemakkelijk is om iets nauwkeurigs te hebben gezien het aantal punten en de oppervlakte, dat geef ik je toe.
Toch doet het veel werk omdat ik dichter bij de realiteit kom in plaats van een eenvoudig plat oppervlak te hebben.

Hallo @pierre32.debat ,

helaas is het gemaakt van AutoCad LT 2022 in 2D

Hallo @tous
Bijgevoegd zijn twee beschrijvingen
https://youtu.be/YgsY1S6b6JY
https://youtu.be/22lr1ih8pa4
Ik vind dat de vrije vorm voordelig is met betrekking tot de posities en vormen van de verhogingen, terwijl veranderingen op elk moment mogelijk zijn

2 likes