Ik schrijf u om uw verschillende meningen over een uitgebreid onderwerp te krijgen.... "Projectmanagement in EPDM". Ik heb EPDM opgezet en we draaien er nu al 5 jaar mee met een koppeling met onze ERP PMI. Het bedrijf is enorm geëvolueerd en we willen ons technisch databeheer verder optimaliseren.
We hebben 3 grote problemen :
Projectmanagement van de klant (houd veranderingen en een langetermijngeschiedenis bij zonder ontwerpers te belasten)
Beheer van kant-en-klare componenten (creëer een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke bibliotheek)
Hergebruik van bestaande projecten (verspilling van een minimale hoeveelheid tijd bij het kopiëren van projecten)
- Hoe beheert u uw klantprojecten die zijn samengesteld uit standaard subassemblages en op maat gemaakte ontwerpen?
- Toen ik wat dieper in de admin-tool dook, merkte ik een artikelsectie op. Hoe goed ik ook zoek, ik vind heel weinig informatie over deze EPDM ARTICLE-functie. Kan dit een manier zijn om standaardcomponenten of projecten te beheren?
- Tegenwoordig kost het dupliceren van een project ons veel tijd omdat we alle gegevenskaarten moeten doorlopen om ze bij te werken, het is uiterst tijdrovend !
Ziezo, veel vragen en ik hoop veel antwoorden en meningen over het onderwerp !
Ik raad je aan om @Benoit.LF en @flegendre te vragen, het zijn 2 Lynkoa-gebruikers die al een paar jaar ePDM hebben geïmplementeerd in een bedrijf dat standaarden maar ook clientconfiguraties gebruikt.
Ik denk dat ze in staat zullen zijn om je te antwoorden:)
De eerste vraag is zeer, zeer breed. Een manier om tussen standaard- en speciale assemblages te schakelen, is door de normen in een speciaal bestand te plaatsen en de speciale assemblages in het bedrijfsbestand. De nummering is over het algemeen verschillend tussen deze 2 elementen zodat ze snel herkenbaar zijn. Voor zakelijke assemblages zijn ze alleen open met componenten in "epoch"-versies en niet de nieuwste versie. Zo krijgen we een reëel beeld van hoe de machine er bij de klant uitziet. (een oplossing die in bepaalde specifieke gevallen zijn grenzen kan hebben, maar we komen hier indien nodig op terug). Zeg me of ik afdwaal van de betekenis van je vraag! :)
We gebruikten de EPDM-itemfunctie niet. Het artikelnummer was de naam van het bestand, dat alleen uniek kon zijn. Ik denk dat het de gemakkelijkste manier is om op deze manier te beheren, TENZIJ je meerdere artikelnummers op hetzelfde bestand beheert, bijvoorbeeld met behulp van configuratiosn. Namelijk wat je gebruikt aan stuklijsten.
Wat betreft het dupliceren van een project, denk ik dat een groot deel van het optimalisatiewerk moet worden gedaan aan de configuratie van de datakaarten. Vanaf de kaart kunt u bijvoorbeeld de indexgegevens "resetten" en de gegevens van de index A (Naam: ontwerper die de kopie maakt, datum: vandaag,...) opnieuw definiëren bij het kopiëren van het project. Dit is een van de basisfuncties van EPDM die u kunt zien wanneer u een eenvoudig bestand in de kluis opslaat als. Waarden veranderen automatisch volgens de instellingen. Om te zien of u andere gegevens opnieuw instelt.
Dank je wel @Benoit.LF: Het is inderdaad vrij breed, daarom heb ik hulp nodig. We hebben tegenwoordig een beetje van deze manier van werken, een CLIENT-bestand en een STANDARD-bestand, met twee specifieke nummeringen om ze te onderscheiden. Aan de andere kant zijn we in "Gebruik de nieuwste versie op de hele kluis" en beheren we in // een EXCEL-bestand waar we de index van de CLIENT noteren die is ingesteld met de datum.... Het is deze manier van werken die ik niet optimaal vind. Wat kunnen de limieten zijn die je noemt?
Ook hanteren we een unieke referentie per bestand, en maken we geen gebruik van configuraties.
Wat betreft het kopieergedeelte van het project, ik ben bang dat ik niet begrijp wat je zegt... Als je het hebt over het optimaliseren en instellen van datamaps, heb je het dan over "defaults" en de optie "default vervangen" in de data map editor? Aan onze kant, wanneer we een project kopiëren, moeten we de doelmap en dus de nummering bekijken (de opnamemap bepaalt het begin van de referentie), de indexen initialiseren). De referentie van een onderdeel wordt bepaald door de locatie in de kofferbak en 3 cijfers die door de ontwerper zijn gedefinieerd.
Dus, het openen van de zakelijke vergaderingen in "de nieuwste versie", ben ik het ermee eens, het lijkt niet de meest verstandige te zijn. Omdat een zakelijke assemblage een element is dat echt is geworden, moet de CAD naar mijn mening daarmee overeenkomen. Zeker als je retrofits doet! Maar het hangt af van uw manier van werken, en in het bijzonder wat de limiet van evolutie is van een artikel dat u zichzelf hebt gesteld voordat u een nieuw artikel maakt: is het toevoegen van een gat voor een kabeldoorvoer een belangrijke evolutie en vereist het een verandering van nummer of een onderdeel dat een eenvoudige kubus was en in de loop van revisies een Zwitserse kaas werd? is een mogelijkheid in uw bedrijf. Als de wijzigingen noodzakelijkerwijs klein zijn (d.w.z. waar de cursor moet worden geplaatst), is openen in de nieuwste versie mogelijk. Zo niet, dan vind ik het riskant. En het is zonde om een Excel-bestand te beheren als je een systeem hebt dat het foutloos voor je doet.
De beperking die ik noem is het nadeel van een voordeel van EPDM: in je lokale cache heb je maar één versie van elk bestand. Laten we een voorbeeld nemen: als u in uw zakelijke assemblage een standaardassemblage gebruikt en een paar jaar later, tijdens een retrofit, een tweede onderdeel toevoegt met hetzelfde nummer en als het is geëvolueerd, kunt u geen weergave van de werkelijkheid op uw CAD hebben. Of je 2 elementen staan in de oude versie, of ze zitten in de nieuwe versie.
Voor het artikelnummer zou ik dan bij het gebruik van de bestandsnaam blijven.
Voor optimalisatie is het inderdaad "defaults" en de "vervangt default" optie waar ik het over had. Je kent ze wel, dat is perfect, het is niet voor iedereen het geval. De initialisatie van de indices zal op deze manier gebeuren. Wat betreft het hernoemen van bestanden en het wijzigen van hun map, gebruikt u de knop "Transformeren / Vervangen" wanneer u zich in het venster voor het kopiëren van de boom bevindt? Het biedt vrijwel dezelfde opties als SolidWorks take-home-compositie, waarbij u een codificatiefragment of mappad in bulk kunt bewerken.
Het is moeilijk te zeggen over de evoluties, we gaan ervan uit dat een aanwijzing op een onderdeel achterwaartse compatibiliteit garandeert en dat het in plaats daarvan kan worden gemonteerd. Is de evolutie te groot, dan veranderen we de referentie. Als ik het goed heb begrepen met de geschiedenis van de lokale cache, is het niet mogelijk om uiteindelijk in een zakelijke assemblage deel A met index 01 en ditzelfde deel A met index 02 te hebben ?
Ik ontdekte het echte nut van deze functies " vervang de standaard " en " standaardwaarden " kort geleden bij het kopiëren van een element. Ik gebruik ook de boomkopie, maar de functies " Transformeren/Vervangen " laten me niet toe om bulkwijzigingen van variabelen op gegevenskaarten te openen. Ik kan " alleen " de naam van het bestand wijzigen, maar zonder de gegevenskaart te wijzigen.
Behalve bij ons bepaalt de referentie die op de datakaart wordt ingevoerd de naam van het bestand en niet andersom en bij elk archief wordt de variabele REFERENCE via een DISPATCH de naam van het bestand.
Hulpprogramma's die aanwezig zijn in MyCadTools of MyPdmTools konden niet voldoen aan deze behoefte aan massale aanpassing van gegevenskaarten?
Ja, het is meestal de regel van "achterwaartse compatibiliteit" die de overhand heeft, maar in sommige gevallen heeft het zijn beperkingen, vooral als je alles in de nieuwste versies opent: "Hier heb ik een groot gat om mijn kabels door te geven voor retrofit" en ten slotte "Oh geen geluk, er is geen gat, ik heb de A-index van het onderdeel... Michel, breng de brander terug, we doen een touch-up! :/". Ik overdrijf de regel een beetje, het is waar! :)
Dat klopt, bewijsstuk A kan alleen worden weergegeven bij index 01 of 02 (of preciezer in de equivalente versie), maar niet beide.
Ik begrijp je moeilijkheden beter. Je werkt op de tegenovergestelde manier van wat gewoonlijk wordt gedaan. De MyCADTools-tool is BatchProperties, gekoppeld aan een MyPDMtools-licentie om onder EPDM te werken. (zie afbeelding). Kunt u ons iets meer details geven over uw codificatie om eventueel een methode voor te stellen?
U bent van harte welkom voor de feedback, de onderwerpen methodologie en EPDM interesseren mij enorm! :-)
Ik vind je voorbeeld leuk, want dat is duidelijk wat er gebeurt, in een iets minder " ruwe " modus ;-), we zijn thuis meer bos dan steekvlam, maar het idee is er.
Aan onze kant is de REFERENTIE van een .sldprt of .sldasm element de aaneenschakeling van verschillende variabelen :
PREFIXE_DOSSIER: 0000 tot 9999 (automatisch gegenereerd op basis van record)
PREFIXE_SOUSDOSSIER: 00 tot 99 (automatisch gegenereerd op basis van map)
TYPE_DE_DOC: E of M (automatisch gegenereerd, afhankelijk van de extensie)
Nr. _CHRONO : 000 t/m 999 (nr. bepaald door de rapporteur voor advies)
Wanneer de gebruiker zijn onderdeel voor de eerste keer registreert in de trunk (bijvoorbeeld in de map 000099), wordt een tijdelijk serienummer gegeven (bijv. abcdefg.slprt), de gegevenskaart wordt geopend, hij voert zijn CHRONO-nummer in (voorbeeld 123) en archiveert vervolgens het onderdeel. De Dispatch wordt gelanceerd en " abcdefg.slprt " wordt " 000099M123.slprt ".
Deze verzending wordt bij elk archief uitgevoerd, dus als u de N°CHRONO wijzigt om bijvoorbeeld uw ontwerpbestand beter te ordenen, verandert de referentie opnieuw. (op voorwaarde dat u zich in een werkstroomstatus bevindt die dit toestaat).
De voorbeelden zijn altijd duidelijker! Ik heb ook nog nooit het geval gehad om de brander uit te schakelen! :)
In uw geval, voor zover uw mappenboom al bestaat, als u tijdens de boomkopie de juiste map aangeeft voor de bestemming van de onderdelen, moet er een mogelijkheid zijn om de PREFIXE_DOSSIER en PREFIXE_SOUSDOSSIER waarden automatisch op te halen (ik zet de voorwaardelijke, ik doe dit uit mijn hoofd en het is bijna 3 jaar oud!). Normaal gesproken kunt u een eigenschap van de bovenliggende map ophalen. Wat de timer betreft, u zult het niet knippen, het zal een handmatige interventie blijven, tenzij u een nieuwe verzending begint te ontwikkelen.
Ik vind je systematische hernoemingsaanpak erg interessant.
Inderdaad, in de nieuwe gegevenskaart (van het gekopieerde deel) heb ik de nieuwe PREFIXE_DOSSIER en PREFIXE_SOUSDOSSIER maar aangezien REFERENCE de aaneenschakeling is van verschillende variabelen, wordt het alleen bijgewerkt als ik een van deze variabelen manipuleer (zelfs als dat betekent dat ik alleen maar een spatie maak en deze verwijder, dat is genoeg om de update van REFERENCE te forceren)
Koeling is soms een moeilijkheid. En ik weet niet zeker of er een oplossing is. Hoe wordt deze aaneenschakeling beheerd? Via de datakaart of een dispatch?
Het lijkt mij dat we dit probleem hadden, we kregen de naam van het bestand zonder extensie als referentie en we moesten een opdracht toevoegen door met de rechtermuisknop op "Referentie bijwerken" te klikken via een verzending.
Dus we dreven een beetje af van de vragen in het begin! :)
Het doorlopen van de verzending om de REFERENCE bij te werken is wat ik aan het testen ben, het werkt niet zo goed, maar het is jammer dat het niet automatisch is.
Ja, voor het eerste onderwerp denk ik dat ik al wat aanknopingspunten heb.
Ik sluit het onderwerp af.
Heel erg bedankt en we kijken ernaar uit om weer uit te wisselen.
Ja Aurélien Fives, je kunt het in de workflow doen, maar uit ervaring vermijd ik het, want qua prestaties is het niet geweldig zodra de verzending te groot is.
Over het algemeen vermijd ik Dispatch, 1 dispatch regel = een paar milliseconden X het aantal regels x het aantal bestanden = grote vertraging.
Ik had tot 25 seconden per bestand voor een verzending... Het volstaat te zeggen dat toen het op veel bestanden werd uitgevoerd, het niet erg reageerde... Vooral omdat er geen bericht is wanneer de verzending eindigt.
Ah, heel interessant! Ik heb al een kleine introductietraining van de EPDM-administratie gedaan, ik denk dat deze vraag tijdens mijn volgende fase van de training zal komen:)
- Hoe beheert u uw klantprojecten die zijn samengesteld uit standaard subassemblages en op maat gemaakte ontwerpen?
Het is aan de hand van het aantal bestanden en de locatie ervan in de kluis dat het het gemakkelijkst onderscheid kan worden gemaakt tussen deze 2 soorten assemblages, maar niet alleen:
Sinds de EPDM heb ik de indruk dat we ook meningsverschillen hadden over:
De Worflows
Bestand kaarten
Eigenschappen
Voor de kluisarchitectuur en de bestandsnamen hebben we het volgende gedaan: zie bijlage.