Hoe krijg ik een stl-bestand van een puntenwolk?

Hallo

Na een scan van het interieur van een bedrijfsvoertuig te hebben uitgevoerd met een apparaat van het merk Faro, zou ik het graag als onderdeel op solidworks willen kunnen importeren.

Mijn scan is een .wrl-bestand met een puntenwolk. Ik ben op zoek om het om te zetten als een STL mesh of iets dergelijks. Ik ging op zoek naar oplossingen op de Meshlab-software zonder enig resultaat.

Bij voorbaat dank voor uw hulp

hallo, heb je geprobeerd om het direct onder SW te openen, maar het kan op de staat van een punt blijven dat moet worden bevestigd.

Heb je een mini .wrl bestand als voorbeeld?

helpen SW

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Importeren

De VRML-converter importeert alle VRML-bestanden als SOLIDWORKS-onderdeeldocumenten. SOLIDWORKS-assemblagebestanden die in VRML-indeling worden geëxporteerd, worden als deeldocumenten in SOLIDWORKS geïmporteerd. De VRML-converter probeert de VRML-polygonen in een volume te integreren. Er zijn geen niet-vlakke oppervlakken in het geïmporteerde bestand; Dat zijn ze allemaal. Deze importoptie is bedoeld om te worden gebruikt als laatste redmiddel voor het importeren van gegevens in SOLIDWORKS. In veel gevallen (vooral in complexe modellen) is het resulterende volume onbruikbaar en zijn de gegevens alleen bruikbaar voor visualisatiedoeleinden.

U kunt VRML-bestanden importeren als grafische gegevens, volumes of oppervlakken. Wanneer u VRML-bestanden importeert als grafische gegevens, kunt u het selectievakje Textuurgegevens importeren inschakelen om textuurgegevens te importeren als deze aanwezig zijn.

Na wat onderzoek blijkt het ingewikkeld om een puntenwolk om te zetten in een mesh.

Hierbij voeg ik een scriptie over dit onderwerp en een samenvatting ervan bij.

Gebruik in principe de punten om de oppervlakken na te bootsen die nuttig zijn voor het project. (het hangt allemaal af van uw behoeften)

---------------------------------------------------

Het maken van een digitaal model van een bestaand gebouw vereist het opmeten van het gebouw. De terrestrische laserscanner wordt veel gebruikt om dit doel te bereiken. Hiermee kunt u de geometrie van objecten in de vorm van puntenwolken verkrijgen. Het biedt een grote hoeveelheid nauwkeurige gegevens op een zeer snelle manier en met een hoog detailniveau. Helaas is de verschuiving van puntenwolk naar digitale mock-up momenteel grotendeels handmatig vanwege de grote hoeveelheid gegevens en processen die moeilijk te automatiseren zijn. Dit proces is tijdrovend en foutgevoelig. Een grote uitdaging vandaag is dan ook het automatiseren van het proces dat leidt tot de 3D-reconstructie van bestaande gebouwen uit puntenwolken. Het doel van dit proefschrift is het ontwikkelen van een verwerkingsketen om automatisch de maximale hoeveelheid informatie uit de puntenwolk van een gebouw te halen om het resultaat te integreren in een BIM-software.

--------------------------------------------------

macher_helene_2017_ed269_these_nuage_de_points.pdf
1 like

Hallo @mathis-renaud

Voor dit probleem moet je Scanto3D gebruiken, dat hiervoor is ontworpen. Hier kijken waar alles of juist bijna alles wordt uitgelegd.

Dit probleem wordt regelmatig besproken op dit forum, een beetje onderzoek zou je moeten helpen.

Let op: als je meer dan eens doet, heb je de Solidworks TOMORAMA Plug-in, wat een completere tool is (maar niet gratis) (TOMORAMA van Geosat)

Ik heb op dit moment geen tijd, maar het zou de moeite waard zijn om een tutorial te doen, omdat reverse engineering steeds vaker voorkomt, of ook zoals in jouw geval @mathis.

Vriendelijke groeten

1 like

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, het stelde me in staat om mijn probleem op te helderen