Hoe buig je een balk op solidworks?

Hallo

De vraag klinkt misschien gek, maar hoe kan ik een balk buigen op Solidworks?
Ik bedoel dat ik een holle balk heb van 60x40mm en lengte 10000mm met dikte 4mm.. alleen zou ik het een beetje moeten buigen (zoals op de foto).

Bedankt voor je antwoorden, nog een fijne dag

img_20181009_142142.jpg

Hallo

Het is heel eenvoudig

Vanaf het vliegtuig aan de rechterkant maak je  een vliegtuig op de helft van je lengte. Hellend vlak  onder dezelfde hoek als het uiteinde van uw buis, vierkant of evenwijdig, al naar gelang het geval.

Op dit plan maak je een schets die overeenkomt met je balk (een vierkante buis in doorsnede)

Vervolgens maak je een vlak loodrecht op het eerste waarop je de kromming of vorm van je balk van bovenaf tekent. Zorg ervoor dat u het middelste vlak niet overschrijdt, zodat u een symmetrie kunt maken.

Vervolgens doe je een afgevlakte bolbasis, waarbij je de curve als richtlijn neemt. Dus je krijgt de helft van je straal  die van het vlak gaat dat je hebt gemaakt naar het middelste vlak.

Dan maak je een symmetrie ten opzichte van het middelste shot en is het klaar.

WAUW!

2 likes

Waarom maak je het zo ingewikkeld? Hoewel een simpele veegbeweging genoeg is...

Bijlage bekijken

scan.sldprt
3 likes

Hallo

Als je dit via de plaatwerkfunctie wilt doen om zowel de ontwikkelde als de buiglijnen te hebben, moet je het als volgt doen

2 likes

Geweldig dank aan u!! Goedenacht 

@remrem

Je hebt gelijk, ik heb er achteraf over nagedacht. Het leek mij dat het uiteinde niet haaks stond op de balk (de buis).

Dus je hebt het juiste antwoord :-)

@ remrem

[Off-topic    AAN]

Ik kom nog even terug op uw voorstel.

Een snelle vraag, waarom gebruik je een 3D-spline als ik naar je model keek.

Ik gebruik 3D spline niet vaak, maar je leert altijd van deze beste collega's.

[Off-topic/UIT]

Vriendelijke groeten