Hoe vouw/buig je wolfsklauwen?

Goedenavond

SW2020. Hoe kan ik deze 4 nokken over de motorkap vouwen om het profiel in rood getekend te krijgen?

! [](upload://wyitx3hM4pNT3FGY1ld0sFqdyVM.png)

Bedankt

plier_des_griffes.png

Hallo

Hier is de oplossing die ik had voor een soortgelijke vraag, in de hoop je te helpen. Gemaakt met Solidworks 2016

ac_cobra_cylindre_pattes_pliees__vers_linrerieur.sldprt
3 likes

Hallo

Ik vond het geweldig en ik hou nog steeds van de oplossing van @ac cobra.

;-)  ;-)

Vriendelijke groeten

1 like

Ik geef toe dat het een goede ontwerptechniek is, ondanks het feit dat het (in het echte leven) ingewikkeld zal zijn om het stuk te maken.

Optie 1: Buig eerst de nokken en rollen is onmogelijk.

Optie 2: Rol eerst en je kunt de nokken niet meer buigen.

Bovendien heeft de pers het enigszins bij het verkeerde eind, omdat je de neutrale vezel moet nemen om het oppervlak uit te vouwen.

Hallo

Bedankt voor de antwoorden. Helaas kan ik deze techniek niet toepassen, noch de plaatwerkfuncties, omdat mijn model geen plaatwerkonderdeel is; Het is slechts een model in volumelichamen en is niet bedoeld om te worden vervaardigd.

Als het niet mogelijk is om een deel van het lichaam te buigen (voor een keer mist Solidworks letterlijk flexibiliteit), probeer ik een ander idee, namelijk om mijn gebogen nokken zelf te maken en ze vervolgens met de cilinder te versmelten. Sommigen zullen zeggen dat dit valsspelen is, maar hoe kunnen we het anders doen met dergelijke beperkingen...

Boom van mijn kamer:

Nou, als het alleen visueel is in je revolutie, hoef je alleen maar een gevallen rand te integreren, vervolgens het materiaal te verwijderen om alleen de nokken te behouden, en vervolgens nieuwe extrusies te maken om je onderdeel af te ronden.

2 likes

Het is geen plaatwerkonderdeel, dus een eenvoudige naaf door revolutie met een aanpassing van de gewenste hoek en het samensmelten van het lichaam, dan een cirkelvormige herhaling en het is perfect.

1 like

+1 Als het alleen om visuele redenen is, waarom zou je je leven dan ingewikkelder maken? Je kunt het naar eigen inzicht modelleren en niet vast komen te zitten met de vraag "hoe men maakt".

" Als het alleen voor visuele doeleinden is, waarom zou je je leven dan ingewikkelder maken? ": Dat is precies waarom ik hoopte te kunnen rekenen op een eenvoudige "vouw"-functie om dit te doen. Het moeten modelleren maakt het uiteindelijk ingewikkelder, al was het maar vanwege de berekeningen die gemaakt moeten worden om tot een samenhangend resultaat te komen.

Nogmaals bedankt voor uw antwoorden. Ik probeerde echter mijn idee om de basisrevolutie niet aan te raken (en vooral om mijn ervaring te smeden). Maar het is duidelijk dat het niet echt goed is. Vooral omdat ik vanwege de positie van de nokken op 45° van de hoofdvlakken, 2 vlakken op 45° moest toevoegen. Zelfs als ze het werk doet... Of toch bijna; Ze creëren een illusie van een afstand, maar bepaalde details maken ze niet geloofwaardig.

Vanuit dit oogpunt is het vrij correct, hoewel de lengte van de nok misschien een kleine vermindering verdient. Of niet.

Maar op de volgende afbeelding beginnen we de inconsistenties te zien:

En verschijnen heel duidelijk met een bovenaanzicht. In het groen de route die de herten moeten volgen:

Een omwenteling in de schets van mijn lug is hiervan de oorzaak, die ik je niet vertel. Ik zou de revolutie kunnen verlengen en een materiaalverwijdering kunnen toepassen die het pad volgt, maar dat maakt het verhaal een beetje ingewikkelder...

Desondanks, voor de lol, hier is een voorproefje van het resultaat:

Het zou bevredigend kunnen zijn, maar de imperfectie bevredigt me niet, ik zal de eenvoudige methode van @ac cobra toepassen sinds de basisrevolutie, waardoor ik direct bij de bron kan snijden.

Wordt vervolgd...

clamps_rendu.jpg

@ronathan

"Het is geen plaatwerkonderdeel, dus een eenvoudige baas door omwenteling met een aanpassing van de gewenste hoek en door het lichaam te versmelten, dan een cirkelvormige herhaling en het is perfect."

Helaas, de cirkelvormige herhaling werkt niet op een ander vlak dan de schets (ik vind het stom, maar toch). Aangezien de schets van het profiel van een nok op een verticaal vlak staat en de herhaling op een horizontaal vlak moet gebeuren, is dat niet mogelijk (althans voor zover ik weet; ik ben misschien wel dom). Dus voegde ik vlakken van 45° toe en paste ik symmetrieën toe.

Vriendelijke groeten

plans.jpg

Een andere oplossing zou zijn om een profielscan te doorlopen.

De geleidingscurve is het deel van de buitendiameter en het profiel dat in blauw zichtbaar is op je laatste foto.

Oplossing in 2 stappen

Doe hetzelfde, maar stop bij de afronding van je vouwen, dan zou rechte extrusie het conische effect moeten compenseren

Vriendelijke groeten

bijgevoegd is het testonderdeel onder SW2016

pliage_ergots.sldprt
1 like

Goedenavond en bedankt allemaal voor jullie methoden.

Ik heb gekozen voor @ac cobra-oplossing, die hier wordt beschreven:

1) Opname van de vouw in de Basisrevolutie :

2) Maak een nieuw vlak, teken en roteer er een eenvoudige schets op en vervolgens de functie voor materiaalverwijdering :

... die het mogelijk maakt om rechtlijnige nokcontouren te verkrijgen:

3) Omzetting van de resterende bogen in een schets op het plan, vervolgens bazing/extrusiefunctie :

4) Toepassing van bladeren, indien nodig, om verplettering na te bootsen:

Daar ga je!

Sectie weergave:

PhotoView 360 weergave:

clamps_rendupv.jpg
1 like

Rendering visualiseren (volledig in pyjama):

Nogmaals, een grote dank aan iedereen. Probleem opgelost.

clamps_rendu2.jpg