Hallo, ik ben al een tijdje aan het graven in de nomenclaturen van Excel en ik kom een probleem tegen. Wanneer ik in een assemblage hetzelfde onderdeel meerdere keren heb, maar met verschillende configuraties, groepeert de BOM by Excel alle profielen op één regel (dit probleem bestaat niet bij een klassieke SW-BOM, het scheidt de configuraties goed).
Het probleem komt voort uit de manier waarop ik de configuratie noem, op de klassieke SW-stuklijst kan ik direct de naam van de configuratie nemen, terwijl ik er bij de stuklijst door Excel niet in slaagde om deze rechtstreeks aan te roepen (ik denk dat ik in staat zou moeten zijn om de $PRPSHEET functie op te nemen: {SW-Configuration Name} in de Excel-naammanager, maar het wil het niet nemen), dus ik ga door een aangepaste eigenschap die plotseling hetzelfde is voor alle voorkomens...
Dus mijn vraag is: kunnen we de naam van de huidige configuratie van de onderdelen van de assemblage in een aangepaste stuklijst aangeven om ze in verschillende regels te scheiden zonder een aangepaste eigenschap te doorlopen?
Bijgevoegd is mijn huidige stuklijst, die zal zoeken naar de aangepaste "configuratie" eigenschap van elke kamer.
Nee, in de tekening voeg ik wel een tabel/nomenclatuur toe in excel-formaat en kies ik de aangepaste stuklijst die ik wil (voor dit voorbeeld die van de profielen, bijgevoegd).
Misschien gooi je Excel weg en gebruik je de Solidworks BOM. Het is veel ergonomischer en je kunt zo ongeveer alles weer in elkaar zetten als SW-eigendom of aangepaste eigendom.
Ik ben begonnen met het bestuderen van Excel-stuklijsten vanwege de problemen die klassieke SW-stuklijsten hebben , Excel-stuklijsten hebben helaas dit zeer grote probleem, maar lossen bijna alle problemen op die SW-stuklijsten hebben . Als het me lukt om dit probleem op te lossen, zal mijn stuklijst perfect zijn, maar als ik een SW-stuklijst terugzet, zal ik de andere problemen moeten oplossen, bijvoorbeeld:
We kunnen niet filteren, de gevonden oplossing is om te sorteren op volgorde van montage en te splitsen, maar het werkt erg slecht, het vereist handmatig werk onder voorbehoud van fouten en vooral als we de pech hebben om een onderdeel te verwijderen, moeten we alles opnieuw doen omdat de cellen verschuiven en de splitsing overslaan (de regels veranderen dus van nomenclatuur en in mijn casesheet) en als we de verwijdering annuleren De lijn wordt aan het einde gevonden en volgt niet langer de montagevolgorde... Als je daarentegen meer wilt toevoegen, dan worden ze ook aan het einde geplaatst, dus je moet nog steeds alles opnieuw doen om de montagevolgorde te vinden...
De SW-nomenclatuur is lastig om aan te werken, helemaal niet ergonomisch, althans in mijn geval omdat ik slechts een deel van de nomenclatuur wil kunnen weergeven verspreid over meerdere vellen (een geprofileerde nomenclatuurplaat, een andere houtnomenclatuur en een laatste plaatwerknomenclatuur en verwijder de rest).
Dit soort onderdelen worden verdeeld in mappen in de boom, zou er geen manier zijn om een nomenclatuur per map te maken? Wie kijkt er niet naar de andere stukken? (zonder enige configuratie uit te voeren, vertel het gewoon om alleen de delen van het bestand te nemen en automatisch de nieuwe delen toe te voegen die we erin zouden laten glijden).
Nadat ik de zoektocht 4 dagen geleden had opgegeven, vond ik vandaag bij toeval de oplossing:
In het formulier voor aangepaste eigenschappen moet u de naam van de configuratie op het tabblad "configuratiespecifiek" plaatsen en niet op het tabblad "aanpassen" en elk van de configuraties met het formulier een naam geven. Door dit te doen, detecteert de Excel-nomenclatuur een naam met een andere configuratie en scheidt daarom de onderdelen op basis van hun configuraties, wat al mijn problemen oplost en mijn eerste vraag beantwoordt (zie kader in rood van de bijlage).
In ieder geval dank aan degenen die hebben gekeken!