Hoe maak je een rechthoekige trechter naar ellips (kleine uitdagingen ^^)

Hallo

Ik heb een probleem op het werk, ik moet een hopper/transformatierechthoek naar ellips maken, en om het ding een beetje ingewikkelder te maken, moet ik dit natuurlijk in plaatwerk doen om de DXF-ontwikkeling voor de plasmamachine te krijgen

Ik heb u een kopie van het plan bijgevoegd. Voorlopig zit ik alleen op de trechter die een hoogte heeft van 110mm.
En ik moet het in 2 stukken tekenen, gesneden op het niveau van de B-B-snede

Ik heb verschillende methoden geprobeerd:
- een gladgestreken naaf/basis om vervolgens een conversie naar plaatwerk te maken, maar Solidworks weigert de naaf te doen.
- En een "overgangsvouw" in plaatwerk, maar werkt ook niet omdat het weigert mijn ellips te nemen, de software wil een lijn of een boog.

Kortom, heb je tips zodat ik dit stuk kan maken? :mrgreen:

Bij voorbaat dank

tremie.pdf
1 like

Hallo

Heb je geprobeerd je ellips op te splitsen met segmenten, zodat de transistievouwfunctie werkt?

Edit: a priori accepteert de "transition fold" functie ellipsen, zoals hier getoond (ellips naar rond):

http://www.sheetmetalguy.com/solidworks/loftedbends.htm

Weet je zeker dat je het op de juiste manier gebruikt?

Zie deze tutorials (a priori kun je twee schetsen selecteren in plaats van lijnen of bogen):

https://www.youtube.com/watch?v=n1xJHuQ5zA0

https://www.youtube.com/watch?v=gtvkfs8UvLk

1 like

Ja, hij weigert,

Kijk op het bijgevoegde bestand.

Ik ben verplicht om meerdere bogen te tekenen

solidworks.png

Zoals vermeld in de onderstaande thread, is dit onmogelijk!

Je moet verschillende segmenten of meerdere bogen van een cirkel maken die zo dicht mogelijk bij de ellips liggen, zoals ik aan het begin had voorgesteld:

https://forum.solidworks.com/thread/96138

1 like

Hallo

Kun je je stuk met de 2 schetsen plaatsen zodat ik het kan zien en testen???

Misschien door de ellips te genereren via een constructie (kruispunt tussen cilinder en vlak) in plaats van door de ellipsfunctie

Hallo 

Heb je geprobeerd om naar de oppervlakte te gaan, ik weet het niet voor de hand liggend en erg lang.

Succes

Hallo

We doen dit soort onderdelen al heel lang en met de overgangsvouwfunctie is het supereenvoudig om te tekenen. Zie de PJ. In de hoop de vraag beantwoord te hebben.

Tictic

pli_de_transition.docx
6 likes

Hallo TicTic,

Je schets 1 vormt een elips met 3 segmenten en 2 bogen?

Hallo cobra.

Als je wilt, op mijn 1e post is er de PDF van het plan.

Uiteindelijk is het me gelukt maar het resultaat is niet "gek". Ik snijd de trechter in 4 stukken, en ik heb een dikte van 6 mm nodig, maar de twee grootste stukken die ik niet aankan, kan ik precies tot 4 mm gaan.

Anders heb ik voor de ellipe in plaats daarvan 12 bogen geplaatst, en ik ben niet ver van het eindresultaat. Ik heb kleine beestjes in de hoeken, maar ik heb de ontwikkeling van al mijn onderdelen.

Ik stuur je een PDF van het eindresultaat.

Als je optimalisatie-sugestions hebt, neem ik :)

Bedankt.

Edit: Ik had een bug Ik had niet je antwoorden op het scherm.

Bedankt Tic Tic voor de tutorial die ik zal proberen.

Anders overschakelen naar het oppervlak, ik weet het niet, ik heb het nog nooit gebruikt, ik weet niet hoe ik het moet gebruiken^^

Dank u voor uw antwoorden

f00006300-001-a-tremie.sldasm.pdf

Welke versie van Solisworks gebruik je????

SP3 Cobra uit 2016

In Overgangsvouwen moet je Gebroken of Gevormd selecteren?

Want uiteindelijk kom ik bij beide uit, maar de ontwikkelingen die ik krijg hebben niets te maken tussen de twee :/

@tekening6:

Ja, mijn schets bestaat uit 3 kleine segements en 2 eclipsen.

Wat u moet begrijpen met de overgangsvouwfunctie, is dat elk van de 2 schetsen hetzelfde aantal schetsentiteiten moet bevatten. Op mijn eerste schets heb ik 2 elipsen en 3 segmenten en op mijn tweede schets heb ik 3 segmenten en 2 blaadjes dus 5 entiteiten op elk.

Daarom kun je geen overgangsvouw maken tussen een halve cirkel (1 entiteit) en een halve rechthoek (3 entiteiten) en moet je een beetje vals spelen met kleine segmenten  

1 like