Oké, oké, dus voor mij begin je niet vanaf de juiste tafel.
Gebruik de Kfactor Base Bend-tabel table.xls die zich normaal gesproken in de map C:\Program Files\SolidWorks Corp\SolidWorks\lang\English\Sheetmetal Bend Tables bevindt
In jouw deel heb je een plaatdikte van 1,5 en een buigradius van 1 gezet, dus je hebt een radius-dikteverhouding van 0,66666666.
Uit je K-factor tabel begint met de minimale verhoudingswaarde op 1, dus je moet ofwel een verhoudingskolom maken die lager is dan je huidige verhoudingswaarde (0,5 of 0,66 bijvoorbeeld) en de kolom vullen met de k-factorwaarden, in welk geval het zonder enig probleem zal werken
Of verander je buigradius in een straal van 1,5 en daar bestaat de kolom van verhouding 1 al, het zal ook werken
Aan de andere kant, als ik de dikte van het onderdeel verander in 3 mm, werkt het niet meer (radius/dikteverhouding = 0,333)
Misschien moet u een andere tafel gebruiken die de buigradius van het onderdeel aanpast aan de dikte?
Momenteel teken ik al mijn plaatwerkdelen met een straal van 1 om slechts één K-factor per dikte te beheren, die ik elke keer handmatig invoer. Het is een beetje beperkend en bovenal gebeurt het dat ik soms de verkeerde K-factor invoer, en plotseling eindig ik met valse onderdelen in de productie.
Van wat ik begrijp, wat je stoort, is het feit dat de kfactor-basisbuigtafel is gebaseerd op een verhouding tussen straal en dikte.
In dit geval zou ik je aanraden om de metrische basisbuigtafel te gebruiken (deze bevindt zich op dezelfde plaats als de vorige)
De eenvoudigste manier is om een kopie te maken die u gaat aanpassen.
zodra de kopie is gemaakt, vervangen we in de headers het type: Vouwgebied door K-factor.
In deze tabel voeren we de K-factor in volgens de parameters van buighoek, buigstraal maar ook voor elke dikte (we hebben een tabel per dikte)
Dupliceer vervolgens eenvoudig de tabellen om er evenveel te hebben als de dikte van het plaatwerk dat u gebruikt en vul alleen de vakken in die u nodig hebt.
Ik heb net wat tests gedaan, inderdaad met de metrische basisbuigtafel krijgen we niet het juiste resultaat vanwege de "opmaak" van de tabel (er zijn blijkbaar verschillende verzoeken over dit onderwerp gemeld aan solidworks), na wat onderzoek blijkt dat in het geval van een k-factor alleen de kfactor-basisbuiging table.xls tabel geschikt is (degene met de verhouding dus)
Voor mij moet je deze tabel gebruiken door de minimale en maximale verhouding in te voeren die je op je stukken zult hebben, zolang je verhouding in de tabel is ingevoerd, werkt het in ieder geval.
Tweede oplossing ook als u de Metric Base Bend Table wilt gebruiken:
Gebruik de tabel met een buigverliesinstelling en vul deze met de juiste buigverlieswaarden die overeenkomen met een K-factorwaarde die u kent.
Wat ik daarmee bedoel is niet het voorbeeld om een "L" deel in solidworks te maken met buitenafmetingen van 100 bij 100, de gewenste straal en dikte toe te wijzen, je k-factor waarde te geven die je wilt krijgen en de uitvouwwaarde te meten. We zullen daarom de waarde van het verlies in de bocht verkrijgen (in feite betekent dit, als ik een uitvouwer heb van 190 mm, dat ik een verlies heb bij de bocht van 10)