Hoi allemaal
Ik heb een assemblage met X-configuraties waarmee ik de volgorde van de assemblage kan doen. Voor elke configuratie wil ik een vergelijking maken van de onderdelen die tussen elke stap zijn toegevoegd. Ik zou via Excel een vergelijking kunnen maken met de nomenclaturen, maar die kan lang en vervelend zijn.
Zou Solidworks dat kunnen?
Bedankt voor je hulp
Wat bedoel je met vergelijking? Een eenvoudige informatie over het aantal onderdelen dat betrokken is bij een bepaalde configuratie of een verschil in het aantal onderdelen tussen 2 configuraties?.. Van mijn kant zou ik een plan maken met evenveel tabbladen als configuraties + een overzicht (al dan niet doorsnede) in elk tabblad + een nomenclatuur in elk tabblad. U zou dus snel het aantal betrokken onderdelen bij elke configuratie hebben door van het ene tabblad naar het andere over te schakelen op basis van het aantal artikelen. Daarna, als er meerdere exemplaren van een artikel zijn, is het aan jou om daar rekening mee te houden. Naar mijn mening is dit de snelste manier als je geen XL of andere gegevenstabel wilt beheren.
1 like
Hallo
Hoe is jullie assemblage opgebouwd? Worden de componenten verwijderd in de configuraties die de verschillende montagestappen vertegenwoordigen? Of gewoon verborgen?
Het kan interessant zijn om virtuele subassemblages te vormen en, in elk van zijn virtuele assemblages, een afgeleide configuratie te maken die precies hetzelfde is als een kant-en-klare optie in de configuratie-/weergave-eigenschappen van onderliggende componenten wanneer deze als subassemblage worden gebruikt:
- hoofdconfiguratie: Tonen
- Afgeleide configuratie: verbergen
Opmerking: het voordeel van het gebruik van een afgeleide configuratie is dat alle wijzigingen die in de hoofdconfiguratie zijn aangebracht, standaard automatisch worden toegepast op de afgeleide configuratie.
In de hoofdassemblage :
Voor de eerste configuratie (stap 1):
→ de hoofdconfiguratie van de actieve subassemblages gebruikt.
Voor de tweede configuratie (stap 2):
→ heb de configuratie gebruikt die is afgeleid van de subassemblages in stap 1
→ heb de configuratie van de hoofdsubassemblage gebruikt die in stap 2 is toegevoegd
en ga zo maar door.
In de tekening:
Proces, zoals voorgesteld door @fminisini met een blad voor elke stap en voor elke stuklijst, voeg een stuklijst toe met de volgende opties:
Logischerwijs krijgt u bij elke stap de details van de componenten die worden toegevoegd.
U kunt vervolgens lijnen en formules aan uw stuklijsten toevoegen om bijvoorbeeld het aantal toegevoegde componenten weer te geven, en volgens uw behoeften.
U klikt met de rechtermuisknop op een component (een component)/configureert de component.
In het venster dat opent, klik je op het rood omcirkelde icoontje:
Alle geconfigureerde componenten en zijkanten verschijnen.
1 like
Hoi allemaal
Dank u voor uw antwoorden. Ze lijken allemaal levensvatbaar te zijn.
Vergelijkend bedoel ik " extraheer " de stukjes die ik stap voor stap toevoeg. Het is een assemblage met onderdelen en subassemblages.
In mijn assemblage worden de onderdelen verwijderd en vervolgens teruggeplaatst voor de montagestappen.
Het antwoord van Le @Silver_Surfer lijkt mij wat ik nodig heb. Dat probeer ik. Bedankt
1 like