Hoi allemaal!
Ik was begonnen met het ontwerpen van een RC-vliegtuig met SolidWorks, maar ik ben overgestapt op CATIA V5 omdat dat is wat in mijn bedrijf (en in vele anderen) wordt gebruikt, dus ik kan er net zo goed gebruik van maken om te trainen!
Ik weet hoe ik basisonderdelen en assemblage moet maken (zelfs als ik niet zeker weet of ik het goed zal doen!), maar nu zou ik graag willen weten hoe ik het beste een vliegtuig op CATIA V5 kan ontwerpen
Ik heb verschillende min of meer overtuigende tests gedaan... Ik dacht erover om in wireframe te gaan, slechts de helft van het vliegtuig te modelleren en een symmetrie aan te brengen (door verschillende schetsen volgens verschillende vlakken te verbinden, dan het geheel dikker te maken en zodra ik mijn romp heb, zou ik het interieur kunnen aanpakken (versterkingen, motorlocatie, batterij enz...)
Wat adviseren jullie mij als de beste oplossing?
Bij voorbaat dank:)
Hallo, het maken van het armatuur door een opeenvolging van schetsen is snel maar minder nauwkeurig in termen van tangentiebeheer. Ik zou liever splines gebruiken op opeenvolgende vlakken.
Voor vormen die het symmetrievlak niet raken, mogen er niet te veel PB's zijn, maar voor het lichaam van het vlak kan het PB's opleveren, afhankelijk van de richting van de curven (armaturen) ten opzichte van het symmetrievlak. Ik zou geen symmetrie doen, maar elk frame van de romp en cockpit volledig tekenen.
Dank u voor uw antwoord!
Wat bedoel je met "splines op opeenvolgende vlakken?", blijf ik in de wireframe- of productstructuurmodus?
Ik geef toe dat ik een beetje verloren ben
PS: voor de symmetrie, ik zag dat het een aantal bugs veroorzaakte die niet ernstig waren, ik kan altijd werken met symmetrie op het niveau van de schetsen!
In ieder geval bedankt voor je hulp!
Hallo
Spline op opeenvolgend vlak
Er is veel mogelijkheid om een vorm, een oppervlak te tekenen.
Voorbeeld als u een fles wilt tekenen :
Je kunt beginnen met een cirkel en deze extruderen. Je hebt een fles met een cilindrisch lichaam
Van een profiel en maak een revolutie, krijg je hetzelfde, maar je kunt gemakkelijk je profiel aanpassen en groeven of bazen zoals mineraalwaterflessen krijgen.
Maar als u een fles in de stijl van een vloeibaar wasmiddel wilt ontwerpen (eerder langwerpige vorm), tekent u de profielen van uw vorm op twee loodrechte vlakken.
En als je de vorm nog meer wilt beheersen, teken je de versterkingen op opeenvolgende vlakken (verticaal snijden)
Of de eenvoudigste, als je een FreeStyle-type beeldhouwsoftware (ontwerp) bij de hand hebt, hoef je je niet bezig te houden met een parametrische, vooral niet als het voor een uniek ontwerp is.
Wilt u een MR-vliegtuig uitvinden of heeft u een vliegtuigmodel dat u wilt reproduceren ?
Ik weet niet welke versie van CATIA u gebruikt ?
Maar Wireframe is een lichte werkplaats, het lijkt meer op generatief vormontwerp.

1 like