Ontwerp van 500 ml plastic fles

Hoi allemaal

Ik ben momenteel bezig met het ontwerp van een plastic (PET) fles van 500 ml en ik heb een paar vragen.

1- Hoe teken je het holle oppervlak op de behuizing van de fles dat is bedoeld voor de locatie van het etiket? (het maken van een offset-oppervlak en vervolgens het verwijderen van materiaal totdat ik weet dat ik het aan beide kanten van de fles moet plaatsen). Zo nee, is er dan een ander idee?

2- Om de draad van de dop te tekenen, is het beter om deze uit de Solidworks-bibliotheek te pakken of zelf te tekenen?

Hartelijk dank.
Ibrahim

Hallo

1 - zie Wikkeling - 2022 - SOLIDWORKS Help

2 - Het voordeel van de netten die door SW worden geleverd, is dat het standaard netten zijn voor flessenhalzen. (SP4xxx fles).

3 likes

Hallo

Bij dit soort dingen is het gemakkelijkste met SW vaak om:

1. Doe alles met een vol volume (waardoor het gemakkelijk is om de embossing/deembossing winding functie te gebruiken zoals gezegd door @Silver_Surfer )
  2. Laat een schelp aan het einde functioneren door het gat in de nek te verwijderen

De uiteindelijke geometrie komt heel dicht bij de werkelijkheid als de geblazen/rotatiegegoten dikte constant is.

Uit mijn hoofd bestonden er SW-tutorials over dit soort flessen (NB: Engels is goed als je het op internet wilt vinden). Misschien zelfs in de helpbestanden van SW.

1 like

Hallo @froussel

Natuurlijk is de dikte niet constant voor de geblazen onderdelen, aangezien de voorvorm afkomstig is van een cilindrische matrijs door extrusie.
Als je de niet-constante dikte wilt respecteren zoals in het echte leven, is het misschien beter om met het oppervlak te gaan en te verdikken.
Je zult mini-exterieur- en binnenstralen moeten maken zodat het verhoogde deel realistisch is. Wees voorzichtig, want het reliëf respecteert niet altijd de juiste dikte.
Vriendelijke groeten

Hallo

Rekening houdend met de opmerkingen van onze collega's, met name @froussel stel ik de ZOZO-methode voor in de bourin-modus. Wetende dat PET-flessen gemaakt zijn van een geïnjecteerde plastic voorvorm. Het is niet meer zoals vroeger.

Een video zal eenvoudiger zijn.

Vriendelijke groeten
Kusmethode (houd het simpel en dom)

Over parison, in werkelijkheid zijn het voor PET preforms, kijk naar de animatie op Wikipedia waar je heel goed de twee verschillende transformaties kunt zien

En hier het type matrijs om de preforms te maken die op de spuitgietmachine zijn gemonteerd.

Vraag Kouize
Waarom PET-flessen op twee machines worden gemaakt met heel verschillende functionaliteiten.
:innocent:

1 like

Ik dacht meer na over dit proces:

Maar het is meer voor containers groter dan 3L.
Je krijgt een bijna uniforme dikte, behalve op de voeglijnen of plaatsen met een iets complexere geometrie (handvat)

En nog een heerlijk vintage 80's:

2 likes

Dat was 40 jaar geleden, bijvoorbeeld voor de Evian-flessen. Maar zelfs dat was iets ingewikkelder dan voor het blazen van een blikje met de techniek die we op je video zien

Voor de vraag stelde ik de vraag waarom we voor flessen de voorkeur geven aan de hals in twee stappen 1°) de voorvorm op een injectiepers dan het blazen op een andere machine :wink:

Hallo

Er is ook extrusie door omwenteling, wat de modus kan vereenvoudigen.

Hoi@Sylk Wat is dat???

De voorvorm moet een precieze draad hebben (door blazen kun je geen draad hebben zoals die op waterflessen).
Vervolgens blazen we om het plastic tegen de mal te drukken.

Ik denk dat hij het heeft over de functie onder SW.

En om de vraag over de geometrie van het etiket te beantwoorden: het hangt allemaal af van de manier waarop de fles is gemaakt.
Als het waait, komt de vorm op de mal te rusten, maar er zal noodzakelijkerwijs een vervorming aan de binnenkant zijn (zie de geometrie van een waterfles)

2 likes

Hoi @Zozo_mp @Cyril_f

Ja, ik had het over de functie. Uiteraard alleen geldig voor een cilindrische fles.

2 likes

@ ALLEMAAL

Ik vind het nog steeds vreemd dat we op dit forum worden gevraagd en dat er enkele dagen later geen nieuwe post is van de eerste sollicitant.

Vox clamantis in deserto :roll_eyes:

1 like

Ik ben het ermee eens

1 like