Conceptie

Hallo
Ik heb een project dat bestaat uit het maken van een dolfijn van 12 meter met een dolfijnhoogte van 4 meter, het lichaam en de structuur zijn van aluminium, de mast is van staal.
Is het mogelijk om mij te helpen bij het ontwerpen van een verbinding tussen de mast en de carrosserie?
Is het mogelijk om de structuur te simuleren, dan wordt deze op een jachthaven geïnstalleerd.
Bedankt

4 likes

Hallo Farouk,
Eerst en vooral is het ontwerp van de dolfijn fantastisch.
Waarom zou je dan zo'n steun maken op zo'n mooi stuk?
Naar mijn mening zou de ondersteuning veel meer " design " of meer " vloeiend " moeten zijn. Nee?
Het is in ieder geval een geweldig project.
Vriendelijke groeten

1 like

Zeer mooi design!! Inderdaad, waarom zou je niet meer ondersteuning voor ontwerpers maken?

Ja, als een golf met spetters om de mast te camoufleren.

Wat betreft de mast-dolfijnverbinding, het hangt allemaal af van de acceptabele complexiteit.

Een paar ideeën.
Een " parasol " paal. Een gat onder de dolfijn om de paal in te brengen, en de inzet van het chupa chups-type parasolmechanisme, dat zich ontvouwt in de vorm van een bol, om de ruimte te " vullen " en in contact te komen met de interne structuur.
Ditzelfde principe van vasthouden door eenvoudig contact/druk kan ook worden overwogen met een soort ballon; De mast wordt ingebracht, de ballon wordt opgeblazen om de leegte op te vullen.

Een ander eenvoudiger idee, voeg tussen de 2 rode een vierkant hartframe toe om de mast erin te schuiven, die platte vlakken op het deel in de dolfijn moet hebben, om te voorkomen dat er een windwijzer van wordt.

1 like

Hallo
Dank u voor uw antwoorden,
Ik weet niet of ik een golfstructuur zou toevoegen, ik heb het overwogen maar heb nog niet besloten.
Ik wil een montage die het eenvoudigst is, ik ben van plan om de mast en alles wat van staal is te galvaniseren en te behandelen met bootverf.

Een stalen frame gescheiden van de mast dat de mast verbindt met de aluminium constructie. is het idee dat ik vasthoud,
Ik wil geen valluik/opening maken of het middelste lichaamsdeel in tweeën splitsen
Onder de structuur komen klanten en restauranttafels.
Wat denk je?

Hallo

Een concept om dit punt te illustreren:

Ik heb u de verstevigingen tussen het " cyaan " hart en de rode kaders bespaard voor meer leesbaarheid.
In blauw stel ik een soort ruggengraat voor (een aluminium lat zou voldoende moeten zijn) voor een betere verdeling van het gewicht op de mast en om voor meer stijfheid te zorgen, want als de dolfijn toegankelijk is voor het publiek, kunnen we er zeker van zijn dat sommigen hem willen aanraken, vasthouden, eraan hangen, met name aan de staart, snuit en vinnen, voor een foto... Ja, zelfs op 4 meter. De vinnen zijn erg gevoelig en kwetsbaar, ze moeten mogelijk worden versterkt.

2 likes

Wees ook voorzichtig met de weersomstandigheden, wind, sneeuw...
Vooral de wind van 12 meter lang, het zou zonde zijn om hem 100 meter verderop in een dak geplant te vinden!

4 likes

Ten slotte is het vrij laten van de mast als een windwijzer misschien wel de beste manier om de wind te weerstaan :nerd_face:

2 likes

@Sylk
Dank u voor uw antwoord
Ik begon met het concept van het gebruik van staal- en aluminiumplaten. machinaal bewerkt en getapt om de mast aan de structuur te bevestigen, ik denk dat ik een eerste voorstel zal doen dat bestaat uit het gebruik van staven die met bouten zijn gemonteerd

Ik zie niet echt in hoe ik de dolfijnkolom in één stuk zou kunnen integreren

Op mijn screenshot zijn de structuren in het rood 50 vierkante buis en 40 die in het blauw zijn 30 vierkante buis
Is het gebruik van paarse balken voldoende?

Nee, het paarse (magenta) wireframe is niet genoeg om de 2 rode en de centrale bij elkaar te houden. Ze moeten net als de andere met elkaar verbonden zijn. In mijn illustratie komen de magenta lijnen eigenlijk uit dezelfde buis als de rode frames.

Ik had gedacht dat wat we in wireframe op je afbeeldingen zagen, een huid was die in wireframe werd weergegeven, maar als ik het beter begrijp, is de huid van de dolfijn inderdaad draad, dus het frame is zichtbaar op het eindproduct?

het zijn Ø8 ronde staven in aluminium, er komt een tapijt of plastic bekleding (die patronen bevat: golf of andere).

In mijn ontwerp heb ik een probleem met de bewerkingsmethode en de complexiteit die ik ^^ heb gecreëerd'.

Een structuur van 12 m die wordt vastgehouden door aluminium cirkels van Ø12 lijkt me redelijk.
Vooral buiten als dit het geval is en dus onderhevig is aan mogelijk harde stormen en bovendien met het publiek beneden.
Van mijn kant zou ik een stijve en dragende structuur in de lengte (in rood) hebben geïntegreerd.

3 likes

Ja, hetzelfde, dat was het doel van mijn ruggengraat in blauw.

1 like

Die ruggengraat had ik niet gezien!
Maar het is inderdaad essentieel in het centrum of aan de top, het maakt niet uit.

1 like

Voor " de ruggengraat " zou ik graag een vliegtuigvleugel ontwerp zien!