Sieradenconfigurator op basis van 3D CAD

Hallo

Zijn er sieradenconfigurators op basis van een van de 3D CAD-oplossingen?

Zo ja, welke? Op basis van welk(e) toepassing(en)? 

Als ik niet aan mijn behoeften voldoe, met wie moet ik dan contact opnemen om er een te laten ontwikkelen, en in welke programmeertaal?

Op welke 3D CAD-toepassingen moet de configurator vertrouwen in het geval van sieraden?

Zijn 3D CAD-toepassingen compatibel met elkaar? (Is het mogelijk om componenten die in een 3D CAD-toepassing zijn geproduceerd, in een andere 3D CAD-toepassing te gebruiken)

Kunt u mij vertellen met welke experts ik het onderwerp kan bespreken?

Bedankt voor je hulp

Vriendelijke groeten

OG

Hallo

Een configurator kan ik niet zeggen, maar in ontwerpsoftware is er Rhino3D (RhinoGold) wat erg goed is voor sieraden.

http://www.rhino3d.com/fr/

http://www.rhinogold.fr/

Wat betreft compatibiliteit tussen software, het wordt ingewikkeld ...

U kunt nog steeds een CAD-bestand exporteren of importeren tussen software, maar met enkele verliezen.

Dat wil zeggen dat als u een bestand (juweel) uit een andere software neemt, u moeite zult hebben om het opnieuw te bewerken, vooral bij complexe stukken zoals sieraden!

2 likes

Hallo

Ik heb een vriend in sieraden, die Solidworks gebruikt voor zijn ontwerpen. Het goede ding is dat je gemakkelijk met verschillende modules kunt spelen die je interesseren.

Dan, zoals Tomalam zegt, heeft Rhino een goede sieradenmodule genaamd Gold die vrij eenvoudige dingen biedt.

Wat de compatibiliteit tussen software betreft, zijn er altijd gateways waarmee je op meerdere software kunt werken. (Exporteren in speciale formaten, plug-ins of software van derden)

Ik begrijp niet echt wat je bedoelt met configurator, maar als je op zoek bent naar software die je wilt een bibliotheek van configureerbare ringen of andere te maken, is het heel goed mogelijk met dit soort software.

Het hangt ook af van uw investeringsniveau en uw budget.

medium.jpg
3 likes

@bart,

Zeer mooie weergave!! het zou me bijna zin geven om een uitdaging te lanceren op de sieraden "Diamonds are a girl's best friend" ♪♫♪♫ ;-) 

6 likes

@Clémentine

Ja, dan 3D-printen voor de eerste 3!

Aan de andere kant, wacht een beetje, gewoon om te herstellen van eerdere uitdagingen^^

2 likes

Positie eindelijk operationeel!!

Het komt gloednieuw terug van HP.

Ik zal eindelijk in staat zijn om te beginnen met de uitdagingen!! ^^

Ik ben een beetje laat, maar beef!!! Hier ben ik dan! =)

Ik zie ook niet echt wat je bedoelt met configurator? Om de materialen en vormen te variëren,...

Wat de uitdaging betreft, zijn er al enkele mooie voorstellen gedaan:

http://www.lynkoa.com/propositions/bague

http://www.lynkoa.com/propositions/bague-toi-et-moi

Hallo

Ik denk ook dat de meest geschikte software Rhino3D is, vanwege de Gold-module, zoals Bart zegt.

De belangrijkste voordelen:

• Bewerking van wasmodellen met behulp van een 4-assige freesmachine (JewelCam- of RhinoCAM-optie) of door wasbeëindiging met behulp van een rapid prototyping-machine.
  • Haal 3D-bestanden op en wijzig ze uit andere 3D-sieradensoftware via native SolidWorks-, IGES- of STEP-formaten.
  • Redelijk geprijsd (€ 1.895  ) en geen onderhoudskosten en  updates zijn gratis.

Als er software is die specifiek is voor een gebruik, denk ik dat we die echt moeten bestuderen en er naartoe moeten gaan.

Daarnaast bestaat er natuurlijk export in standaardbestanden, maar is het eenvoudiger, in geval van samenwerking, om aan basisbestanden te werken.

Succes

1 like

Natuurlijk is de software niet erg duur, maar je moet de batterij aan softwaretraining meetellen als de gebruiker een beginner is.

Je moet kijken of er al een gratis proefversie is om te downloaden en je zult je eigen mening hebben.

@Tomala: Ja ja, het is veilig, maar per definitie vereist alle software training ;)

Dus wat de uiteindelijke software ook is, training zal nodig zijn.

1 like

Clementine

Uitdaging aanvaard!

Bedankt voor je snelle feedback.

Met configurator bedoel ik een applicatie die in staat is om elementen van sieraden te gebruiken om een andere samen te stellen - Voorbeeld: ik heb een of meer ringkoppen en verschillende ringlichamen (ring) gemaakt en ik zou graag elke kop op elke ring in "één klik" willen monteren (in ieder geval heel gemakkelijk). Hetzelfde geldt voor andere elementen.

Rhino en Solidworks (en variaties) lijken erg relevant te zijn voor het ontwerpen van sieraden, maar ze zijn niet gratis.

Blender is gratis. Is het ook een relevante keuze voor sieraden?

OG

Persoonlijk heb ik Blender nog nooit gebruikt, dus ik weet niet wat het waard is.

Aan de andere kant is hier een inleidende site voor Blender voor pure beginners:

http://fr.openclassrooms.com/informatique/cours/debutez-dans-la-3d-avec-blender

Hallo

Blender is zeer efficiënt, maar werkt helemaal niet zoals SW.

Hij is een modelbouwer, meer in de geest van de neushoorn.

Kortom, we bouwen alleen in oppervlakte, maar het heeft ook niet hetzelfde nut als SW, en het is geen belemmering voor een baan als die van jou die niet dezelfde dingen vereist als een mecha-ontwerper.

Ik heb de tutorial gevolgd die Tomalan heeft gepost toen ik begon en het is echt heel goed gedaan.

Niets weerhoudt je er dus van om te trainen (sommige hoofdstukken kunnen worden "doorgebladerd") en te kijken of het overeenkomt met wat je zoekt.

Maar ik herhaal, het is uitstekende software, open source ook.

Succes

2 likes

Hallo

Nogmaals bedankt voor je feedback.

A priori zou Blender niet parametrisch zijn en zou het daarom niet mogelijk maken om de verhoudingen van een sieraad automatisch aan te passen na de wijziging van een afmeting zoals de grootte van de vinger voor een ring; Klopt dat?

Ik kreeg dit weekend te horen over 2 applicaties: Netfabb en Minimagics, waarmee je gemakkelijk STL-bestanden kunt samenstellen en a priori deze rol van configurator kunt spelen.

Maar weet u of ze u dit toestaan, onder meer door de afmetingen aan te passen (vingermaat voor een ring, ...) - altijd in hetzelfde idee als dat van een configurator? En zijn er beperkingen aan deze assemblages?

Vriendelijke groeten

OG