Assemblage matrix configuraties

Hallo hallo.

Ik sta voor een klein probleem waar ik al jaren omheen loop. Maar op een gegeven moment moet je het beest voor je onder ogen zien!

Hoe beheer je je assemblages met matrixconfiguraties?

Mijn wiel bestaat bijvoorbeeld uit velg A en wieldop B.
Mijn velg A kan echter een A1 of A2 of A3 velg zijn en hetzelfde geldt voor de wieldop, die B1, B2 of B3 kan zijn
Dit geeft ons:

A1 A2 A3
B1 A1B1 A2B1 A3B1
B2 A1B2 A2B2 A3B2
B3 A1B3 A2B3 A3B3

Dus, hoe " activeer " je de assemblageconfiguratie die A1 neemt en de assemblageconfiguratie die B2 neemt zonder dat je de 9 configuraties hoeft te maken?
Is dit wel mogelijk met Solidworks?

Hallo

Tenzij er iets aan me is ontsnapt na al die jaren werken met SW, is er geen andere manier dan de 9 configuraties te maken, aangezien het inderdaad 9 varianten van het product zijn.

Aan de andere kant is het een perfect voorbeeld van het gebruik van afgeleide configuraties:
3 configuraties op het eerste niveau met elk 2 afgeleide configuraties:

A1B1
↳ A1B2
↳ A1B3

A2B1
↳ A2B2
↳ A2B3

A3B1
↳ A3B2
↳ A3B3

4 likes

Kijk eens naar de configuratie-uitgever. Ik denk dat dat je kan helpen.
https://help.solidworks.com/2025/english/SolidWorks/sldworks/c_configuration_publisher_top.htm?id=d8f8f7d2570c48819d49c0617491be24#Pg0

2 likes

@Silver_Surfer dat is waar ik bang voor was... En het doel was om te voorkomen dat alle configuraties precies werden gecreëerd :slight_smile:

@Walter_POOT , je link is best interessant. Ik was niet echt op de hoogte van deze oplossing! Het enige wat je hoeft te doen is het op te snuiven en de mogelijkheden te zien

Met de configuratie-uitgever kunt u een configuratie kiezen of maken op het moment dat het onderdeel (onderdeel of assembly) in een assembly wordt ingevoegd.
In de context van het dynamisch maken van een configuratie impliceert dit de schrijftoegang van het bestand, wat een beetje haaks staat op de gevalideerde status van een ontwerp.

2 likes